Bordspel spelen op het meest positieve event van het jaar

Op 15 januari stonden we met het Optimaal Digitaal spel op de Big Improvement Day. Een workshop waarin het spel werd geïntroduceerd aan de hand van het thema 'digitale inclusie'.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Succesfactoren digitale dienst­verlening

Bijna een jaar geleden schreef ik in een blog over digitale dienstverlening als vak apart. Toeval of niet: in 2018 zag ik dat in steeds meer gemeenten (publieks)communicatie en dienstverlening samensmelten. Met als gevolg: een betere digitale dienstverlening. En dat werkt, daar worden inwoners echt mee geholpen!

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Sprints voor onderzoek en ont­werp

Op 25 oktober mochten we kijken bij het innovatielab Novum van de SVB hoe zij de gebruiker centraal stellen bij alles wat je ontwerp en ontwikkelt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Op stage bij Werk & Inkomen in Rotterdam

Op maandag 22 september mocht ik stage lopen bij de gemeente Rotterdam. Om weer eens te ervaren hoe het gaat in de dagelijkse praktijk van werk en inkomen. Ik moet zeggen dat ik wel een beetje ben geschrokken.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Mass Prototyping: voor­spel de toekomst van dienst­verlening

De overheid heeft moeite om grote ICT-trends bij te benen. Mass Prototyping kan helpen om overheidsvisies snel om te zetten in concrete voorbeelden van dienstverlening.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Een verhaal uit Rotterdam

Op dinsdag 9 oktober mocht ik tijdens de ‘European Week of Regions and Cities’ vertellen over de Rotterdamse praktijk in de workshop ‘Citizen-centric Design’.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

eIDAS voor gemeen­ten: waarom nu (al)?

Op 29 september 2018 is de Europese eIDAS-verordening ingegaan. Als beleidsmedewerker digitale dienstverlening bij een (kleine) gemeente ben ik hier al een tijdje mee bezig en ik leg hier graag uit waarom ik vind dat eIDAS voor de meeste gemeenten te vroeg komt.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

De gebruiker centraal: #Hoedan?

Een goed functionerende overheid draagt bij aan het geluk van inwoners. Daar zijn diverse onderzoekers het over eens. Dat daarbij de gebruiker (inwoner, ondernemer) centraal gesteld wordt klinkt logisch toch? Helaas is de realiteit een stuk weerbarstiger.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Herken jij jezelf in één van deze persona`s?

We willen allemaal kwalitatief goede online diensten neerzetten, die aansluiten op de behoefte van de doelgroep. Ik wil jullie graag helpen betere online diensten neer te zetten, door een bibliotheek te ontwikkelen met methoden en technieken om de gebruiker centraal te stellen.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Neem dienst­verlening serieus. En bespaar miljarden

Tachtig procent van wat we bij de overheid doen draait om dienstverlening. Nemen we het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke dienstverlening wel serieus genoeg? 

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Terugblik op UX & scrum #hoedan?

Op 3 juli was er bij SSC-ICT de bijeenkomst over UX & scrum. Met presentaties van Auke Molendijk (DUO) en Anna Botsvine (Angi Studio) en een world café, waar we aan 8 tafels in korte rondes over een aantal vragen met elkaar in discussie gingen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Design systems in het buitenland: 6 lessen

De mensen achter GOV.UK zijn in 2017 gestart met een internationale community van designers en ontwikkelaars. Op 23 april 2018 organiseerden ze een call over design systems, waaraan 42 deelnemers uit alle hoeken van de wereld deelnamen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Terugblik ‘Hoe je Piwik-statistieken nog bruik­baarder maakt’

Tijdens een bijeenkomst op 1 maart vertelde ontwerper Jeroen Visser van Eend over een handig script dat hij maakte voor de website van de gemeente Utrecht. Kleine toevoegingen blijken grote gevolgen te hebben.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Gemeen­te Haarlemmermeer ondertekent het manifest ont­werp­principes

24 November ondertekende wethouder Marjolein Steffens het manifest van Gebruiker Centraal. Een belangrijke stap voor meer draagvlak in de organisatie voor een gebruiksvriendelijke online dienstverlening.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Terugblik inspiratiebijeen­komst over een mensvaardig portaal

Wat betekent het om de gebruiker centraal te stellen? Deze vraag vormde de basis voor de inspiratiebijeenkomst ‘een mensvaardig portaal’ in Rotterdam op 27 november 2017.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Terugblik bijeen­komst Meten is weten

We gaan er samen voor! Dat was de conclusie aan het einde van de dag bij de sessie Meten is weten; gebruik van digitale producten en diensten, bij gemeente Eindhoven op 14 november.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten