Legio mogelijkheden met het Optimaal Digitaal spel

In aanloop naar de Challenge Optimaal Inclusief spreekt Gebruiker Centraal met verschillende spelleiders, spelleiders in spé en mensen die het Optimaal Digitaal spel hebben gespeeld. Wat is hun ervaring met het spel en waarom is het een aanrader om het spel te spelen?

Deze week in gesprek met spelleider in spe Heleen van der Klink. Heleen is werkzaam bij de gemeente Huizen als webcoördinator. Wat verwacht zij te bereiken in de gemeente Huizen met het spel?

Nog niet eerder gespeeld

“Ik heb het spel nog niet eerder gespeeld”, bekent Heleen. “Omdat ik het belangrijk vind om goed voorbereid te zijn voordat ik het in mijn organisatie gebruik, wilde ik het eerst zelf een keer gespeeld hebben. Maar het kwam er gewoon niet van. Totdat ik op Twitter een oproep voorbij zag komen van Gebruiker Centraal om je aan te melden voor de spelleider cursus. Ik twijfelde geen seconde en heb me meteen aangemeld. Ik kwam er daarna achter dat je ook zelf een training kunt organiseren in je eigen organisatie als er voldoende cursisten zijn. Dat heb ik toen gedaan. Ik heb verschillende collega’s gevraagd om de cursus te volgen. De collega’s die ik vroeg waren meteen enthousiast. En met wat hulp van Gebruiker Centraal was de groep snel vol.”

Legio mogelijkheden

“Ik wil graag spelleider worden omdat het spel een handig hulpmiddel is om met collega’s te brainstormen over het verbeteren van onze (digitale)dienstverlening”, vervolgt Heleen. “Het spel duurt ongeveer twee uur. Niet te lang dus. Je spreekt gezamenlijk af aan welke concrete punten je wilt gaan werken om er vervolgens acties aan te koppelen. Je kunt het spel vaker spelen en elke keer weer nieuwe quick wins kiezen. Of je speelt het met verschillende teams. Er zijn legio mogelijkheden om het te gebruiken. Dan is het wel belangrijk om in je organisatie een spelleider te hebben, of zelfs een paar spelleiders.”

Onderlinge verbinding

“Ik verwacht dat het spel ons helpt om beter samen te werken en om meer verbinding te krijgen met elkaar. De gemeente Huizen is structureel bezig om de dienstverlening aan de inwoners en ondernemers te verbeteren. Ik heb ongeveer 300 collega’s en allemaal werken we hier op onze eigen manier hard aan”, licht Heleen toe. Verder verwacht ik dat het ons helpt bij het stellen van prioriteiten. Wat vinden we nou eigenlijk echt belangrijk en willen we als eerste oppakken?

Dienstverlening toegankelijker maken

“De gemeente Huizen doet mee aan de challenge Optimaal Digitaal Inclusief. We doen al best veel om Huizen toegankelijk en inclusief te maken. Wij hebben bijvoorbeeld een toegankelijkheidspanel in de gemeente. Door mee te doen aan de challenge hopen wij in beeld te krijgen wat we nog meer kunnen doen om onze dienstverlening toegankelijker te maken”, besluit Heleen.

Hoort bij het thema