‘Voelen is de hoog­ste vorm van leren’

Mensen laten ervaren hoe het écht is om in een kwetsbare situatie te zitten, dat is wat Boy Zandbergen met Onzichtbaar Den Haag realiseert. Ervaringsdeskundigen die rechtstreeks uit ‘de modder’ van verslaving, dak- en thuisloosheid, schulden en armoede komen laten je tijdens de trainingen ervaren hoe het voelt om verslaafd te zijn of schulden te hebben. Boy vertelt waarom voelen volgens hem de hoogste vorm van leren is.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Vervolgonderzoek naar begrijpelijk­heid over­heids­teksten

Hoe begrijpelijk zijn de brieven en webteksten van de overheid? Is het de lezers wel duidelijk waarom ze een brief krijgen en wat ze moeten doen? De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Universiteit Utrecht (UU) doen in 2022 weer onderzoek naar de begrijpelijkheid van overheidsteksten.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Gemeen­te Leiden ondertekent Direct Duidelijk Deal

Vanochtend heeft gemeentesecretaris Pim van Vliet de Direct Duidelijk-deal ondertekend. Hierin staan afspraken over heldere taal en communicatie.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Gemeen­te Barneveld communi­ceert Direct Duidelijk

Wethouder André van de Burgwal heeft namens de gemeente Barneveld de landelijke Direct Duidelijk-deal ondertekend. De gemeente spreekt hiermee af dat alle medewerkers direct duidelijk gaan communiceren en dat ze concrete plannen maakt om dit voor elkaar te krijgen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

Tips om inclusief te communi­ceren met iconen

Als je iconen inzet, doe je dit dan alleen met beeld, of ook met tekst? In het webinar Inclusief communiceren met iconen spraken we met Lydeke van de Taalunie en met Charlotte en Lisanne van de Universiteit Utrecht. Zij deden gezamenlijk onderzoek naar de communicatie met iconen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Steen­wijkerland ondertekent landelijke Direct Duidelijk Deal

De gemeente Steenwijkerland maakt werk van heldere communicatie. Onlangs ondertekenden wethouder Tiny Bijl en locosecretaris Henriëtte de Jong daarvoor de landelijke Direct Duidelijk Deal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

‘Iedereen heeft baat bij duidelijke communi­catie’

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. Zocht je contact met Direct Duidelijk? Dan was de kans groot dat je bij Monique Koot uitkwam. Als beleidsondersteuner van Direct Duidelijk was Monique het eerste aanspreekpunt en probeerde ze iedereen zo goed mogelijk op weg te helpen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Duidelijke juridische taal: stoppen met ingewikkeld schrijven

André Verburg (rechter, staatsraad en taaltrainer) en Anita van den Bosch- de Gier (jurist en redacteur) zijn mensen met een passie voor duidelijke taal, juridische taal wel te verstaan. Hun missie is om af te stappen van het ‘ingewikkelde schrijven’. Want – zeggen ze – óók juridische stukken zijn om te buigen naar duidelijke taal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Direct duidelijk is bij mij van nature ingebakken’

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. Talissa Oude Bennink is enthousiast over de samenwerking: “Mijn passie is taal en dan vooral begrijpelijke taal."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Voor inclusieve dienst­verlening is meer nodig dan alleen begrijpelijke taal’

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. De reden? Beide partijen hebben een gezamenlijke missie: het verbeteren van overheidsdienstverlening waarbij de mens centraal staat. “Door de krachten te bundelen hebben we een groter bereik en kunnen we de doelgroep nog beter helpen.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Joëlle Janssen, MSc Bedrijfs­communi­catie

“Taaltrainingen, brieven herschrijven, ludieke taalspellen: wat doen gemeenten veel om direct duidelijke communicatie ‘ingeburgerd’ te krijgen!"

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Karlijn Bouts en Manon Stockmann, Amsterdam UMC

“Een ziekenhuis is dan wel geen overheid, jeukwoorden hebben we hier net zo goed. En vaktaal! Zorgverleners met een medische achtergrond gebruiken termen die de gemiddelde Nederlander niet begrijpt."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Jasper Harmes, taalambassadeur Stichting ABC

“Een brief van een notaris begrijpt bijna niemand, hoorde ik om me heen. Het was dus niet zo raar dat ik er geen touw aan vast kon knopen. Ik kon wel lezen, maar niet begrijpend lezen. Toch móest ik weten wat erin stond."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Lisanne Veraart, Stichting ABC

“’Dit is uw jaarrekening. U krijgt € 100 terug.’ Met deze twee grote koppen begint de brief van mijn energieleverancier. Alles wat ik wil weten in twee zinnen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Esther van der Vrande, adviseur Stichting Lezen en Schrijven

“Heb je enig idee hoe het is als je niet goed kunt lezen, schrijven of rekenen? De kans is klein. Daarom laten we je in Direct Duidelijk-inspiratiesessies, samen met Stichting ABC, kennismaken met ervaringsdeskundigen."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal