Blogoverzicht

Over­heids­dienst­verlening: een verhaal over theekransjes en eilandjes 

Semantische discussies, overtuigd zijn van het eigen gelijk en leven op eilandjes leiden ons af van de inhoud en wat echt belangrijk is bij de overheid. Een kritische kijk op eilandjesdenken, eindeloze discussies en langs elkaar werken. En de gebruiker uit het oog verliezen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Te veel beeld willen gebruiken is een grote valkuil’

Beeld helpt bij het structureren, verhelderen en uitlichten van informatie. De valkuil? Te veel beeld gebruiken. Dat vinden informatieontwerpers Pauline Smabers en Charlotte Keuning. Samen gaven ze een sessie over beeld in brieven, bij de bijeenkomst Blik op beeld van het Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die ze ook graag delen in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

De beste smoezen om niet te testen (en hoe hierop te reageren)

Geen budget, te weinig tijd of ‘we hebben al een online feedbackformulier’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Ken jij deze test-smoesjes al?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Zet de burger écht centraal: wat het jaarverslag van de Nationale Ombudsman ons leert en wat wij kunnen doen 

De Nationale Ombudsman heeft een helder signaal afgegeven in zijn jaarverslag 2024: de overheid moet beter naar mensen luisteren, meer doen wat ze belooft, en éindelijk echt de burger centraal stellen. Dat sluit naadloos aan bij waar wij als Gebruiker Centraal voor staan.  Maar hoe doen we dat? En vooral: wat kunnen wij als community hiermee?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Mensen vóór systemen: wat we leerden op de User Needs First Conference 2025

We hebben 5 fundamentele lessen én 5 minder zichtbare maar waardevolle inzichten van de User Needs First International Conference 2025 voor je op een rijtje gezet.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Je hoort er gewoon voor mij te zijn, gemeen­te’

Sanne van den Hoek heeft een bijzondere rol. Ze schrijft 1 dienstverleningsvisie voor 2 gemeenten tegelijk, want de organisatie van Woerden werkt ook voor Oudewater. Een visie waarin de inwoners centraal staan. “En dat klinkt mooi, maar dat is algemeen en vaag. Wat betekent dat?” Een blik op de dienstverleningsstrategie van Woerden en Oudewater.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Beelden genereren met AI? ‘Menselijke controle blijft noodza­kelijk’

"AI is een versterker, geen vervanger.” Het zijn duidelijke woorden van Mark van der Gun, docent Data, Technologie en Ethiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Bij ‘Blik op beeld’, de bijeenkomst van het Netwerk Direct Duidelijk in maart dit jaar, verzorgde hij een sessie over beelden genereren met AI. Kennis die hij ook graag via dit artikel deelt.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

De over­heid is dood, leve de over­heid!

Hoe kijken wij naar de overheid? Wat maakt dat uit voor hoe we naar mensen kijken? En wat betekent dat voor ons werk? Bij deze een uitnodiging, wie doet mee (en komt op de eerste bijeenkomst, een high tea op 5 juni in De Rotterdam)?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Onderzoeken, testen en meten

Wat we geleerd hebben van de no-show bij de conferentie

Van 9 t/m 11 april was de User Needs First International Conference 2025. Ik vond het zelf een heel fijne, interactieve, inhoudelijke en levendige conferentie. Maar er was ook een grote domper: no-shows. Dat zijn mensen die zich hebben aangemeld en vervolgens niet komen opdagen. Zónder zichzelf af te melden. Dit gebeurt vaak bij evenementen, niet alleen bij ons.

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Hoe we systemen en mensen verbinden in dienst­verlening

Hoe slaan we een brug tussen de systeemwereld van de overheid en de leefwereld van de gebruiker? We delen bevindingen uit gesprekken met collega's.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Doen is weten! Hoe de over­heid echt gebruiks­gericht kan werken

Bij de overheid draait het steeds meer om de gebruiker. Hoe zorgen we ervoor dat overheidsdiensten aansluiten bij wat mensen nodig hebben, rekening houdend met hun situatie en context? Zowel voor burgers en ondernemers als overheidsmedewerkers. Het antwoord ligt in een andere manier van werken: een aanpak waarbij de mensen om wie het gaat centraal staan, waarbij samenwerking en kennisdeling vooropstaan en waarbij een cultuurverandering noodzakelijk is. Lees het interview met Anouschka Scholten.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Inclusief denken en doen bij de over­heid: niet mak­kelijk, maar een morele verant­woorde­lijk­heid

De overheid moet beleid maken dat voor alle burgers werkt. Inclusief denken en doen is daarbij essentieel, maar niet eenvoudig. Dit artikel bespreekt 3 hardnekkige uitdagingen, de morele verantwoordelijkheid op verschillende niveaus en 4 onmisbare kwaliteiten om daadwerkelijk inclusief te handelen en systeemverandering teweeg te brengen.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Samen met gebruikers de ID-wallet voor de toekomst ont­wik­kelen

Hoe ontwikkel je een toegankelijke ID-wallet die werkt voor iedereen? Inzicht in onderzoek, feedback en ethiek binnen het sociaal domein.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Blij met Barneveld!

‘Blij met Barneveld!’, dat motto neemt de gemeente Barneveld serieus. Met tal van initiatieven werkt de gemeente aan het verbeteren van de dienstverlening. Paul van Ladesteijn, projectleider Dienstverlening bij Barneveld, vertelt erover. Hoe blij is de Barnevelder werkelijk?

Duidelijke taal als spel: 11 tips om ‘Zeg dat dan!’ in jouw organisatie te spelen

Wil je duidelijke taal in jouw organisatie onder de aandacht brengen en houden? Het spel Zeg dat dan! is hiervoor een perfecte, speelse methode. In dit artikel vind je praktische tips hoe je dit spel kunt gebruiken en organiseren om duidelijke taal in jouw organisatie te stimuleren. Doe er je voordeel mee!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

U vraagt niet, wij maken toch

Columnist Jasper van Kuijk is weg bij de Volkskrant. 10 jaar lang schreef hij fantastische stukken. Maar zijn laatste stuk over dat we nooit moeten stoppen met maken... dat slaat de plank echt mis. Als overheid moeten we weldegelijk stoppen met maken.

Leren van je inwoners: ‘Je moet niet zomaar met een klant­reis beginnen’

Een Training Klantreizen volgen, zoals Jolanda van Wijk dat deed, is leerzaam. Maar om écht je dienstverlening aan te pakken is er meer nodig, vindt de adviseur dienstverlening bij de gemeente Wageningen. Lees haar verhaal.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten