Dit was er allemaal te doen in het doolhof van de conferentie (2023)
Uit het doolhof! Dit was het thema van de conferentie van Gebruiker Centraal, op vrijdag 6 oktober 2023. Het was een dag met inspirerende sprekers in de ochtend. En met routes die ons door het doolhof van overheidsdienstverlening begeleiden. Letterlijk, want ‘s middags gingen deelnemers zelf het doolhof in en kwamen ze langs allerlei activiteiten.
Als deelnemer kon je een route kiezen op basis van een thema. Hieronder hebben we een overzicht voor je gemaakt van wat er in het doolhof te vinden was. Gesorteerd op thema.
Thema’s
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Onderzoeken, testen en meten
- Mensgericht denken en ontwerpen
Thema: Draagvlak en bewustwording
Als organisatie de gebruiker centraal stellen kan als er draagvlak is. Hoe neem je je collega’s mee in het proces? En waarom is de gebruiker centraal stellen belangrijk? Draagvlak begint met bewustwording.
Verschillende ervaringsworkshops
Er waren ervaringsworkshops van verschillende organisaties: Stichting Accessibility, theRevolution en Onzichtbaar Den Haag. Zo konden deelnemers ervaren hoe het is om in een bepaalde situatie te zitten, zoals schuld, ziekte of een andere beperking. De workshops zaten vol indringende verhalen van en gesprekken met ervaringsdeskundigen.
Het succes van Optimaal Digitaal
Optimaal Digitaal is hét spel om spelenderwijs je (online) dienstverlening te verbeteren. Het spel bevat ruim 100 tips over allerlei thema’s, zoals inclusie, digitale toegankelijkheid en begrijpelijke taal.
Wat maakt dit spel zo succesvol? Dat konden deelnemers zelf ervaren bij Elka Helmers, projectleider van Optimaal Digitaal. Of zoals communicatieadviseur Carla van Lier eerder in een interview aangaf: “Het helpt om met elkaar keuzes te maken en zaken concreet te maken.”
Duidelijkheid over het hoe, wie en wat
Bij het team van DigiToegankelijk kon je meer leren over het borgen en verankeren van digitale toegankelijkheid in je organisatie. Een paar handige linkjes:
- Rollenboekje: Wie doet wat?
- Handleiding: Naar een digitaal toegankelijke organisatie
- Kennisbank: opzetten en borgen van intern toezicht
Thema: Inclusie en digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid gaat over diensten en producten die iedereen kan gebruiken en voldoen aan WCAG-richtlijnen. Inclusie betekent dienstverlening en communicatie waarin elk mens zich gezien of gehoord voelt.
Formulieren Bingo!
Het gebruiken van online formulieren is vaak nog niet zo makkelijk. Veel gebruikers komen zo in het doolhof van het formulier terecht en hebben hulp nodig om hun aanvraag af te ronden.
In Formulieren Bingo! draaiden de mensen van NL Design System aan de bingo-machine om een aantal veel gemaakte fouten op te sporen, deelnemers te laten zien hoe je zo’n fout kan vinden en bij wie je de fout vervolgens kan laten oplossen.
Zelf lekker meespelen? Dat kan! Bekijk deze bingo-variant op de website van NL Design System.
Mini-mega-masterclass inclusieve dienstverlening
Met sneltreinvaart schiet je al menti-meterend door het Toetsingskader Inclusie (in wording). Maar niet alleen dat, je bouwt tussendoor samen met prof. dr. Wolfgang Ebbers en prof. dr. Lidwien van de Wijngaert ook echt verder aan het kader!
Inzet van ervaringsdeskundigen
Ervaringsdeskundige Marc Mulder van Movisie zette voor het Expertisecentrum Basisvaardigheden een ervaringsraad op met 6 mensen met ervaringskennis. In het doolhof sprak hij ook over hoe je ervaringsdeskundigen kunt inzetten bij de ontwikkeling van je product of dienst.
Lees ook hierover:
- Ervaringskennis belangrijke bron voor hulpverleners en beleidsmedewerkers
- Ervaringsraad: ‘Laat de ervaringen van mensen écht meetellen’
Co-creatiesessie over inclusief denken en doen
Een beter beeld krijgen van wat er nodig is voor een inclusieve denkwijze bij de overheid, in beleid én uitvoering. Dat is het doel van het project Inclusief denken en doen. Het begint met de vraag hoe je jezelf ziet, als mens, en als professional.
Je leest er meer over in deze blog, daarnaast kwam het project aan bod bij de conferentie. In het doolhof kon je erlangs komen en in discussie gaan over stellingen die de onderzoekers uit het onderzoek hebben gehaald.
Check het zelf
Bij een ervaringssessie van DigiToegankelijk kregen deelnemers een gekleurde bril op die de kleuren van Lego-steentjes vervormt, als verwijzing naar kleurenblindheid. Met deze bril op moesten deelnemers iets van Lego maken in de juiste kleuren. Wat simpel lijkt, blijkt dus opeens erg lastig.
Thema: Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Teksten op taalniveau B1, iconen, foto’s, illustraties en video: je kunt op allerlei manieren een boodschap overbrengen. Hoe begrijpelijk de boodschap is, hangt af van de taal en vorm die je kiest in de communicatie.
Escape Koffer Laaggeletterdheid
Als overheidsorganisatie wil je er voor iedereen zijn. Ook voor mensen die laaggeletterd zijn.
Een mooi streven, maar nog niet zo eenvoudig. Want hoe creëer je bewustzijn en begrip rondom laaggeletterdheid bij medewerkers?
Met de Escape Koffer leerde je in 15 minuten laaggeletterdheid beter begrijpen. Het is een laagdrempelige workshop die spelenderwijs direct aanzet tot meer begrip.
De brief van de toekomst
Deelnemers kregen van Coform een ‘sneak preview’ van de brief van de toekomst: de beeldbrief. Door te kijken naar een aantal beeldbrieven van de Rijksoverheid. Deze brieven zijn nu in ontwikkeling, dus nog niet in productie.
In de sessie was er focus op de structuur van de brieven (minder tekst, meer visuele elementen) en het testen van de brieven. Tip! In de Toolkit Taal van Gebruiker Centraal vind je nog veel meer info over beeldbrieven.
Het spel ‘Zeg dat dan!’
Dagdagelijks, een call inschieten, het ambitieniveau: dit zijn woorden of uitdrukkingen die je terugvindt in het nieuwe spel ‘Zeg dat dan!’ Een spel waar je binnen 60 seconden woorden aan je collega’s moet omschrijven, zónder de woorden zelf te gebruiken. Lukt jouw collega om de woorden te raden? Dan verdienen jullie een punt.
Het spel is bedoeld om je bewust te worden van de lastige, wollige, onduidelijke woorden die we allemaal wel eens gebruiken. Hoe (on)duidelijk communiceer jij eigenlijk?
In het doolhof werd dit spel verder gespeeld en getest. Benieuwd naar het eindresultaat? Bestel het spel
Taalstrijd
Wie herschrijft het beste onbegrijpelijke zinnen? In het doolhof kregen deelnemers alvast een voorproefje van de Landelijke Taalstrijd op 3 november 2023.
Begrijpelijke overheidsteksten met AI
In deze mini-workshop werkten deelnemers met verschillende content generating AI-tools om een overheidstekst te verbeteren. Deelnemers kregen hiermee een snelle indruk van wat AI-tools kunnen betekenen voor begrijpelijke en toegankelijke communicatie. En een manier om dit concreet meetbaar te maken via het Leesbaarheidsinstrument voor Nederlandse Teksten (LiNT).
Gebruikte AI-tools waren ChatGPT (voor tekst) en MidJourney (voor beeld/illustratie). De gemaakte beelden/teksten geprint worden en opgehangen in de ruimte of meegenomen.
Thema: Onderzoeken, testen en meten
Dienstverlening en communicatie worden beter, als je weet wat je doelgroep wil. Dat doe je door te onderzoeken wie je doelgroep is en te testen wat je maakt. En door te meten of je oplossing z’n werk doet.
Testen bij de kringloop, hoe pak je dat aan?
Afhankelijk van wat de deelnemers wilden weten, vertelde UX’er Madelon van de Water van Logius:
- hoe je de juiste mensen vindt voor testen;
- hoe je onderzoek doet met mensen in kwetsbare posities;
- of je behoefte bepalend of juist validerend onderzoek doet;
- wat de juiste plek is voor onderzoek;
- hoe ze met collega’s destijds een test bij de kringloop heeft gedaan.
Vergeet het meten niet
Zelf snel je pdf, app of website testen op toegankelijkheid? Daar zijn allemaal tools en tricks voor, liet DigiToegankelijk ons zien. Een paar handige linkjes:
- Kleurcontrast niet-tekstuele content
- Powerpoint controleren op toegankelijkheid
- PAC 2021: tool om de toegankelijkheid van een pdf te onderzoeken
- Tips voor snelle toegankelijkheidscheck van je content
- Dashboard Digitale Toegankelijkheid
Testen, testen en nog eens testen
Er waren verschillende sessies over testen. En niet alleen óver testen, er werd ook zélf getest. Bijvoorbeeld met taalambassadeurs van Stichting ABC.
Er waren ook veel studenten van de Hogeschool Rotterdam die hun digitale producten lieten testen door deelnemers. De studenten bespraken in teams hun onderzoeksresultaten en de start van hun concept. Hierbij werden diverse interviewtechnieken ingezet om te leren van de deelnemers (testers).
En natuurlijk was Testlab on Tour er ook bij. Ook hier konden deelnemers teksten testen, om zo te ervaren hoe het is om te testen. Leuk om over testen te lezen en kijken:
- Artikel: Fijn om tester te zijn. Nu jij?
- Webinar: Testen, testen, testen
- Oproep: Samen een tekst testen? Testlab on Tour!
- Stappenplan: Test je tekst
Thema: Mensgericht denken en ontwerpen
Niet interne processen, maar de gebruiker centraal bij de ontwikkeling van je dienstverlening. Ook wel design thinking genoemd. En dat kan alleen als je echt luistert naar – en empathie toont voor de gebruiker.
Reflecteren op jezelf en je werk
Hoe ga jij in je werk om met data waarvan je niet zeker weet of het betrouwbaar is? Dat kun je nou wel zeggen, maar is dat ook zo? En hoe sociaal is digitaal?
Deze en meer vragen aan bod in het doolhof. Bij onder andere een sessie van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) en de interactieve installatie van kunstenaar en onderzoeker Julia Jansen, voor haar project Dear data,.
Bij de sessie over vertrouwen als anatomische les hoort ook een presentatie. Je kunt deze presentatie downloaden (PDF, 1 MB).