• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal
  • Home
  • Blog
    • Conferentie Design thinking bij de overheid
  • Evenementen
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Direct Duidelijk Tour
    • Design Thinking
    • NL Design System
    • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
    • Kennisbank Beeldtaal
    • Optimaal Digitaal
    • Toolkit Inclusie
    • Toetsingskader Inclusie
    • Volwassenheidsscan
  • Podcast
  • Over ons
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Werkwijze Gebruiker Centraal
    • Rotterdammer Centraal
    • Promotie materiaal
  • Contact
Home Instrumenten

Instrumenten

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Deze instrumenten helpen jou om de online dienstverlening van je organisatie te verbeteren. Voor en door de community van Gebruiker Centraal. Gebruik, deel en vul aan!

Overzicht van onze instrumenten

  • Direct Duidelijk Tour

    Gebruiker Centraal organiseert de Direct Duidelijk Tour. Een reeks (online) bijeenkomsten over inclusieve en duidelijke communicatie.

  • NL Design System

    De overheid moet toegankelijk en begrijpelijk moet zijn voor iedereen. Daarom werken we met overheidsorganisaties aan een gezamenlijk NL Design System.

  • Design thinking bij de overheid

    Gebruiker Centraal organiseerde 16-19 november 2020 een training, inclusief een design sprint week en een conferentie design thinking bij de overheid.

  • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

    Twijfel je of je prototype, website of app wel écht gebruiksvriendelijk is? Vraag dan feedback aan het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid. Het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid doet een collegiale toetsing (expert review) op de producten of diensten van een overheidsorganisatie, met als focus de toegankelijkheid, de bruikbaarheid en begrijpelijkheid. Als resultaat een Miro-board met alle bevindingen en eventuele adviezen.

  • Kennisbank Beeldtaal

    Hoe kun je als overheid mensen die moeite hebben met lezen beter bereiken? Door gebruik te maken van beeldtaal. Een voorbeeld zijn de beeldbrieven.

  • Toolkit Inclusie

    Bij ontwerpen voor inclusie schenk je speciale aandacht aan diversiteit bij gebruikers. In het stappenplan vind je informatie over hoe je dit kunt doen.

  • Toetsingskader inclusieve dienstverlening

    Het toetsingskader inclusieve dienstverlening is een methodiek om concreet te toetsen hoe inclusief overheidsdienstverlening is.

  • Volwassenheidsscan

    De volwassenheidsscan heeft als doel een hulpmiddel te zijn voor organisaties om te bepalen waar ze staan op het gebied van het betrekken van de gebruikers, wat de ambitie is en hoe daar te komen.

  • Optimaal Digitaal

    Tips met praktijkvoorbeelden om de digitale weg naar de overheid te stimuleren onder burgers en bedrijven. Samengesteld op basis van onderzoek, interviews en gedragspyschologie. Deze tips zijn de basis voor een spel en een workshop, en zijn allemaal te lezen op ons online platform.

Bas Eenhoorn tekent het Gebruiker Centraal Manifest

Manifest Ontwerpprincipes

Wij willen een gebruiksvriendelijke online overheid. Voor iedereen. Om dienstverlening te verbeteren, drempels te verlagen, kosten te verlagen en fouten te vermijden. Met dit Manifest Gebruiker Centraal dragen wij dit doel uit.

Naar het manifest
210

Optimaal Digitaal

Tips met praktijkvoorbeelden om de digitale weg naar de overheid te stimuleren onder burgers en bedrijven. Samengesteld op basis van onderzoek, interviews en gedragspyschologie. Deze tips zijn de basis voor een spel en een workshop, en zijn allemaal te lezen op ons online platform.

Naar Optimaal Digitaal

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap
  • Inloggen