Deze hulpmiddelen helpen jou om de online dienstverlening van je organisatie te verbeteren. Voor en door de community van Gebruiker Centraal. Gebruik, deel en vul aan!
- Direct Duidelijk Tour
Gebruiker Centraal organiseert de Direct Duidelijk Tour. Een reeks (online) bijeenkomsten over inclusieve en duidelijke communicatie.
- NL Design System
De overheid moet toegankelijk en begrijpelijk moet zijn voor iedereen. Daarom werken we met overheidsorganisaties aan een gezamenlijk NL Design System.
- Design thinking bij de overheid
Gebruiker Centraal organiseerde 16-19 november 2020 een training, inclusief een design sprint week en een conferentie design thinking bij de overheid.
- Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
Twijfel je of je prototype, website of app wel écht gebruiksvriendelijk is? Vraag dan feedback aan het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid. Het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid doet een collegiale toetsing (expert review) op de producten of diensten van een overheidsorganisatie, met als focus de toegankelijkheid, de bruikbaarheid en begrijpelijkheid. Als resultaat een Miro-board met alle bevindingen en eventuele adviezen.
- Kennisbank Beeldtaal
Hoe kun je als overheid mensen die moeite hebben met lezen beter bereiken? Door gebruik te maken van beeldtaal. Een voorbeeld zijn de beeldbrieven.
- Toolkit Inclusie
Bij ontwerpen voor inclusie schenk je speciale aandacht aan diversiteit bij gebruikers. In het stappenplan vind je informatie over hoe je dit kunt doen.
- Schrijfwijzer
Vier stappen om direct duidelijk te communiceren, met praktische tips bij elke stap.
- Toetsingskader inclusieve dienstverlening
Het toetsingskader inclusieve dienstverlening is een methodiek om concreet te toetsen hoe inclusief overheidsdienstverlening is.
- Volwassenheidsscan
De volwassenheidsscan heeft als doel een hulpmiddel te zijn voor organisaties om te bepalen waar ze staan op het gebied van het betrekken van de gebruikers, wat de ambitie is en hoe daar te komen.
- Optimaal Digitaal
Tips met praktijkvoorbeelden om de digitale weg naar de overheid te stimuleren onder burgers en bedrijven. Samengesteld op basis van onderzoek, interviews en gedragspyschologie. Deze tips zijn de basis voor een spel en een workshop, en zijn allemaal te lezen op ons online platform.