Toetsingskader inclusie
Hoe maak je dienstverlening zo dat het aansluit op de behoeften, vaardigheden en leefwereld van burgers? Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening.
Wat is het toetsingskader inclusie?
Het Toetsingskader Inclusie helpt inzicht te krijgen in de onderdelen waarop je dienstverlening inclusiever kunt maken. Het Toetsingskader Inclusie bestaat uit een reeks van kritische stellingen op 5 thema’s van inclusieve dienstverlening.
De 5 thema’s van Toetsingskader Inclusie
De 5 thema’s hebben we bepaald aan de hand van (literatuur)onderzoek en door in gesprek te gaan met diverse (overheids)organisaties. De 5 themaʼs staan niet los van elkaar. Het ene thema kan het andere thema versterken of juist verzwakken.

Aan de slag met het toetsingskader inclusie?
Werk jij aan de dienstverlening van een overheidsorganisatie? Dan kan ook jij aan de slag met het toetsingskader. Het Toetsingskader Inclusie is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de dienstverlening en communicatie van de overheid
Vul het Toetsingskader Inclusie inDenk mee in onze community’s
In de community’s van Gebruiker Centraal werken we samen aan betere dienstverlening op de thema’s van het Toetsingskader Inclusie. Daar inspireren we elkaar, wisselen we kennis en ideeën uit, en vergroten we ons netwerk.
Ontwikkeld met experts
Het kader is ontwikkeld in samenwerking met een community van experts op het gebied van inclusieve en toegankelijke (overheids)dienstverlening, geïnteresseerden en betrokkenen bij het onderwerp, en ervaringsdeskundigen.
Partners
Het Toetsingskader Inclusie is tot stand gekomen in samenwerking met diverse organisaties:
-
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
-
Gemeente Amsterdam
-
PBLQ
-
Gemeente Enschede
-
Kadaster
-
UWV
-
Gemeente Stichtse Vecht
-
Het Noorden Werkt Door
-
Waterschap Hollandse Delta
-
Emma
-
Radboud Universiteit
-
Erasmus Universiteit
Lezen

Inclusief beeld: vermijd stereotypes, voorkom vooroordelen en doorbreek rollenpatronen
Inclusief beeld maken gaat verder dan even iemand met een beperking of een persoon met een andere culturele achtergrond op beeld vastleggen. Het is een uitdaging om beeld te maken waarin de ontvanger zich erkend, gezien en gewaardeerd voelt. Deze boodschap deelde Stefan Baas bij Blik op beeld, de bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die hij ook graag deelt in dit artikel.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Inclusie en digitale toegankelijkheid

Overheidsdienstverlening: een verhaal over theekransjes en eilandjes
Semantische discussies, overtuigd zijn van het eigen gelijk en leven op eilandjes leiden ons af van de inhoud en wat echt belangrijk is bij de overheid. Een kritische kijk op eilandjesdenken, eindeloze discussies en langs elkaar werken. En de gebruiker uit het oog verliezen.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Mensgericht denken en ontwerpen

‘Te veel beeld willen gebruiken is een grote valkuil’
Beeld helpt bij het structureren, verhelderen en uitlichten van informatie. De valkuil? Te veel beeld gebruiken. Dat vinden informatieontwerpers Pauline Smabers en Charlotte Keuning. Samen gaven ze een sessie over beeld in brieven, bij de bijeenkomst Blik op beeld van het Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die ze ook graag delen in dit artikel.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Onderzoeken, testen en meten