Toetsingskader inclusie

Hoe maak je dienstverlening zo dat het aansluit op de behoeften, vaardigheden en leefwereld van burgers? Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening.

Wat is het toetsingskader inclusie?

Het Toetsingskader Inclusie helpt inzicht te krijgen in de onderdelen waarop je dienstverlening inclusiever kunt maken. Het Toetsingskader Inclusie bestaat uit een reeks van kritische stellingen op 5 thema’s van inclusieve dienstverlening.

De 5 thema’s van Toetsingskader Inclusie

De 5 thema’s hebben we bepaald aan de hand van (literatuur)onderzoek en door in gesprek te gaan met diverse (overheids)organisaties. De 5 themaʼs staan niet los van elkaar. Het ene thema kan het andere thema versterken of juist verzwakken.

Aan de slag met het toetsingskader inclusie?

Werk jij aan de dienstverlening van een overheidsorganisatie? Dan kan ook jij aan de slag met het toetsingskader. Het Toetsingskader Inclusie is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de dienstverlening en communicatie van de overheid

Vul het Toetsingskader Inclusie in

Doe ook mee via Pleio

De community’s van Gebruiker Centraal werken samen via Pleio. Daar inspireren we elkaar, wisselen we kennis en ideeën uit, en vergroten we ons netwerk. Er is ook een groep op Pleio voor het Toetsingskader Inclusie.

Ontwikkeld met experts

Het kader is ontwikkeld in samenwerking met een community van experts op het gebied van inclusieve en toegankelijke (overheids)dienstverlening, geïnteresseerden en betrokkenen bij het onderwerp, en ervaringsdeskundigen.

Partners

Het Toetsingskader Inclusie is tot stand gekomen in samenwerking met diverse organisaties:

  • Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

  • Gemeente Amsterdam

  • PBLQ

  • Gemeente Enschede

  • Kadaster

  • UWV

  • Gemeente Stichtse Vecht

  • Het Noorden Werkt Door

  • Waterschap Hollandse Delta

  • Emma

  • Radboud Universiteit

  • Erasmus Universiteit

Lezen

‘Wees eens wat nieuwsgieriger!’

Nieuwsgierigheid is essentieel voor betere dienstverlening en diepere menselijke verbindingen. Hostmanship draait om aandacht, betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Digitalisering mag persoonlijk contact niet vervangen. Overheden en organisaties moeten efficiëntie balanceren met menselijkheid. Hostmanship begint met luisteren, erkenning en respectvolle samenwerking. Kleine gebaren, zoals oprechte interesse, maken een groot verschil.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Onze dienst­verlening is geen dienst­verlening

Overheidsdienstverlening is eigenlijk heel eigenaardig. We vinden dat mensen ergens recht op hebben, we weten wanneer mensen daar recht op hebben en we weten wie die mensen zijn. Maar we richten daar wel een heel onhandig proces voor in. Victor vertelt over de noodzaak van proactieve dienstverlening en schetst een wel heel gek verhaal.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Wanneer een kappersbezoek niet vanzelf­sprekend is

Proactieve dienstverlening is een heus modewoord aan het worden in overheidsland. Maar de gemeente Dordrecht voegt daad bij het modewoord. Dat doet ze met de Dordtpas. Projectleider Elizabeth de Haan vertelt over de Dordtpas en wat die proactief maakt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen