Toetsingskader inclusie

Hoe maak je dienstverlening zo dat het aansluit op de behoeften, vaardigheden en leefwereld van burgers? Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening.

Wat is het toetsingskader inclusie?

Het Toetsingskader Inclusie helpt inzicht te krijgen in de onderdelen waarop je dienstverlening inclusiever kunt maken. Het Toetsingskader Inclusie bestaat uit een reeks van kritische stellingen op 5 thema’s van inclusieve dienstverlening.

De 5 thema’s van Toetsingskader Inclusie

De 5 thema’s hebben we bepaald aan de hand van (literatuur)onderzoek en door in gesprek te gaan met diverse (overheids)organisaties. De 5 themaʼs staan niet los van elkaar. Het ene thema kan het andere thema versterken of juist verzwakken.

Aan de slag met het toetsingskader inclusie?

Werk jij aan de dienstverlening van een overheidsorganisatie? Dan kan ook jij aan de slag met het toetsingskader. Het Toetsingskader Inclusie is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de dienstverlening en communicatie van de overheid

Vul het Toetsingskader Inclusie in

Doe ook mee via Pleio

De community’s van Gebruiker Centraal werken samen via Pleio. Daar inspireren we elkaar, wisselen we kennis en ideeën uit, en vergroten we ons netwerk. Er is ook een groep op Pleio voor het Toetsingskader Inclusie.

Ontwikkeld met experts

Het kader is ontwikkeld in samenwerking met een community van experts op het gebied van inclusieve en toegankelijke (overheids)dienstverlening, geïnteresseerden en betrokkenen bij het onderwerp, en ervaringsdeskundigen.

Partners

Het Toetsingskader Inclusie is tot stand gekomen in samenwerking met diverse organisaties:

  • Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

  • Gemeente Amsterdam

  • PBLQ

  • Gemeente Enschede

  • Kadaster

  • UWV

  • Gemeente Stichtse Vecht

  • Het Noorden Werkt Door

  • Waterschap Hollandse Delta

  • Emma

  • Radboud Universiteit

  • Erasmus Universiteit

Lezen

‘We vallen over de kleuren van een stoel, maar weten nog niet eens dat we willen zitten’

Is CX wel de juiste methodiek voor de overheid? Zijn CX-specialisten wel echt zo deskundig? Klantreiscoach Scott Janse neemt geen blad voor de mond en geeft zijn kijk op CX bij de overheid.

Het busje van de Direct Duidelijk Tour is weer fris opgepoetst

Webinars over toegankelijke overheidscommunicatie en -dienstverlening: dat is de Direct Duidelijk Tour. We hebben er al 70 gemaakt. En voor dit jaar is het tourbusje weer fris opgepoetst. Tijd voor nieuwe webinars!

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

8 tips om mensen beter te bereiken met begrijpelijke over­heids­communi­catie

Een toegankelijke en inclusieve overheid valt of staat met duidelijke en begrijpelijke taal en communicatie. In dit artikel lees je 8 tips om ook zelf duidelijker en begrijpelijker te communiceren.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal