Inclusief onderzoek doen
Lessen uit pilotstudies Toetsingskader Inclusie
In 2024 lanceren we de eerste versie van het Toetsingskader Inclusie. Daarmee toets je samen met collega’s of andere organisaties hoe inclusief jouw dienstverlening is. Een belangrijk onderdeel om tot het kader te komen was het doen van pilotstudies. 5 organisaties gingen aan de slag met hun eigen dienstverlening.
Lees meer over de geleerde lessen van deze pilotstudies
Onderzoek: Inclusief denken en doen
Inclusief onderzoek begint met kijken naar jezelf. In samenwerking met Gebruiker Centraal onderzocht theRevolution wat een inclusieve denkwijze betekent als je bij de overheid werkt. Het onderzoek wordt binnenkort aangevuld met een concrete toolkit én een duidelijke visie op inclusie binnen de overheid.
Bekijk de inzichten van het onderzoek Inclusief denken en doen
De dingen die we niet zien
Als overheid werken wij continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Maar doordat we als professionals zelf onderdeel zijn van de overheid, is het lastig hier met een frisse blik naar te kijken. Hoe kunnen we overheidsdienstverlening vanuit een nieuw licht bekijken? Dat is het startpunt van het doe-boekje De dingen die we niet zien geweest.
Alles over dit project en hoe je het boekje bestelt
Toolkit Meedoen met inwoners
Het Toezicht Sociaal Domein heeft een toolkit. Hierin lees je wat je kunt doen om beleid te maken dat aansluit bij de behoeften van inwoners. Je vindt hierin concrete handvatten en praktische tips om met inwoners in contact te komen en hun ervaringen te horen. De kern is: ga de wijk in en doe mee.
Lees meer en download de toolkit
Lezen
Hoe maak je impact met onderzoek?
De Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening en de community’s van Gebruiker Centraal organiseerden samen het evenement Hoe maak je impact met onderzoek?, voor alle onderzoekers in overheidsland. Wat zijn de belangrijkste lessen? En hoe kan ook jij impact maken met onderzoek in je eigen organisatie?
Meer over
- Onderzoeken, testen en meten
De (on)zin van onze ‘taalstrijd’
We willen direct duidelijk zijn; begrijpelijke taal gebruiken, in tekst en beeld. Tot zover niets nieuws onder de overheidshorizon, want al in 1974 was de overheid hiermee bezig. Het is een strijd die vraagt om een lange adem. Tegen onduidelijke taal. En vóór een begrijpelijke overheid. Maar heeft het echt zin?
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Draagvlak en bewustwording
Onderzoek doen naar of mét mensen
Om dienstverlening goed te ontwerpen is onderzoek nodig. Want hoe kunnen we iets ontwerpen als we niet weten wat werkt of waar behoefte aan is? Gelukkig doen we steeds meer onderzoek bij de overheid, maar nog niet genoeg. Onze focus ligt meer bij de techniek en systemen, en minder bij de mens. Dat moet anders.
Meer over
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten