Onderzoeken, testen en meten
Dienstverlening en communicatie worden beter, als je weet wat je doelgroep wil. Dat doe je door te onderzoeken wie je doelgroep is en te testen wat je maakt. En door te meten of je oplossing z'n werk doet. Je vindt hier alles wat we delen over onderzoeken, testen en meten.
Agenda
Gebruikersonderzoek doen: ook jij kan dit! (Direct Duidelijk Tour)
Kunnen nieuwe technologieën ons helpen om altijd toegankelijk te schrijven? Welke initiatieven zijn er al? Van welke goede voorbeelden kunnen we leren? En hoe kunnen we samenwerken? Deze vragen staan centraal tijdens het webinar.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Onderzoeken, testen en meten

Een klantreis… en dan? Van klantreis, naar verbeteren, naar écht impact
Op 6 november van 13.00 tot 17.00 uur is er weer een fysieke bijeenkomst van Klantreizen bij de overheid. We gaan samen de volgende stap zetten met klantreizen. Ben je erbij?
Meer over
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten

Online bijeenkomst Online formulieren ontwerpen met een UX-aanpak
Op donderdag 13 november is er weer een online bijeenkomst van Community Online Formulieren. Tijdens de online bijeenkomsten behandelen we specifieke gerelateerde vraagstukken en onderwerpen uit de community. Zo wisselen we kennis en ervaringen met elkaar uit. Deze keer gaat het over online formulieren ontwerpen met een UX-aanpak
Meer over
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten

Lezen Alle artikelen over onderzoeken, testen en meten
Gebruikersonderzoek: zo begin je gewoon
Wil je iets maken dat écht werkt voor mensen? Dan moet je het samen met je gebruikers testen. Of het nu gaat om een brief, een formulier of een hele website: gebruikersonderzoek laat zien wat er goed gaat en waar mensen vastlopen. Toch voelt het soms groot of ingewikkeld om te starten. Gelukkig hoeft dat niet. Yolijn van der Kolk (product manager bij NL Design System) laat zien hoe eenvoudig je gebruikersonderzoek kunt aanpakken.
Meer over
- Onderzoeken, testen en meten

De resultaten van slechts 1 middagje testen
Testember zit erop. Een maand waarin mensen uit ons netwerk kennis deelden over testen en gebruikersonderzoek. De laatste dag van Testember stond in het teken van doen, in de straten van Zwolle. En je voelt 'm al aankomen: als je samenwerkt, dan kun je in 1 middag echt heel veel leren en valideren.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Onderzoeken, testen en meten

We moeten niet samen bruggen bouwen
In een uitgebreid interview deelt Fredrik Scheide, strategisch adviseur bij Nav, zijn visie op internationale overheidsdienstverlening. Een diepere blik op goede voorbeelden uit Noorwegen, wetgeving en regelgeving, duidelijke taal en toegankelijkheid, fluiten naar kwijtgeraakte kanaries, nepsnorren in Alabama, ziplines en de noodzaak om te stoppen met samen bruggen bouwen… maar ook om juist samen bruggen te bouwen?!

Meer doen met onderzoeken, testen en meten
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om onderzoeken, testen en meten meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid doet een expertreview op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.
Meer over het expertpanel
Stappenplan 'Test je tekst'
Je bent van plan om een tekst, met of zonder afbeeldingen, te testen met mensen uit jouw doelgroep. Bijvoorbeeld een bewonersbrief, een folder, een gemeentelijke informatiekrant of een stuk tekst van een webpagina. In dit stappenplan lees je hoe je dit aanpakt.
Bekijk het stappenplan
Inclusief onderzoek doen
Gebruikersonderzoek doen is nodig om te ontdekken wat gebruikers willen en nodig hebben. Het is dan wel belangrijk dat dit onderzoek zo inclusief mogelijk is. We hebben voor je op een rijtje gezet hoe je kunt werken aan een inclusieve mindset, als voorwaarde voor inclusief onderzoek.

Toetsingskader Inclusie
Hoe maak je dienstverlening zo dat het aansluit op de behoeften, vaardigheden en leefwereld van burgers? Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening.

Doe onderzoek en test met gebruikers
Geen budget, te weinig tijd of ‘we weten al wat de doelgroep wil’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Wil je de dienstverlening en communicatie van je organisatie verbeteren? Onderzoek dan wat de klant of inwoner wil, en test alles wat je maakt.
Lees er meer over Of beluister als podcast