Onderzoeken, testen en meten

Dienstverlening en communicatie worden beter, als je weet wat je doelgroep wil. Dat doe je door te onderzoeken wie je doelgroep is en te testen wat je maakt. En door te meten of je oplossing z'n werk doet. Je vindt hier alles wat we delen over onderzoeken, testen en meten.

Agenda

In gesprek met taalambassadeurs: zo verbeter jij je digitale dienst­verlening (Direct Duidelijk Tour)

Hoe maak je je dienstverlening écht inclusief? Door de mensen om wie het gaat erbij te betrekken. ROC Mondriaan heeft taalambassadeurs opgeleid om bij organisaties hun kennis te delen. In deze aflevering van de Direct Duidelijk Tour hoor je de verhalen en ervaringen van een taalambassadeur.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Conferentie Gebruiker Centraal 2026 – Eén mensvaardige over­heid: een kwestie van doen!

De volgende conferentie van Gebruiker Centraal op vrijdag 27 maart 2026. In de Koepelgevangenis in Arnhem. Het thema: '1 mensvaardige overheid: een kwestie van doen!'.

Lezen Alle artikelen over onderzoeken, testen en meten

Goede dienst­verlening: daar merkt niemand iets van

Wat merkt een burger er eigenlijk van als overheidsdiensten toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn? Wanneer weten we dat wij het goed hebben gedaan? En hoe weten we dat we de volgende crisis, zoals een toeslagenaffaire, in de kiem hebben gesmoord? Nou, dat weten we dus niet.

Gebruiker Centraal Cultuur Challenge gewonnen door Gemeen­te Waadhoeke

In de zomer van 2025 organiseerden we de Gebruiker Centraal Cultuur Challenge. In de challenge namen 10 overheidsorganisaties het tegen elkaar op. Welke organisatie verbetert de dienstverlening in hun organisatie met een cultuurverandering waarbij gedacht wordt vanuit de mens? Het antwoord: meerdere organisaties. Maar Gemeente Waadhoeke won de challenge met WIM: de Waadhoeke Ideeën Maandag.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Tips voor klant­gerichte leiders: ‘Wie A zegt, moet niet B doen’

Bram Drewes maakte de overstap van Vattenfall naar dochteronderneming DELTA Energie. Aan de kersverse CEO de taak om zich te bewijzen. Hij heeft een duidelijk doel: de organisatie veranderen naar het meest klantgerichte energiebedrijf van Nederland. Een verhaal over klantgericht leiderschap. En de lessen van Bram voor leiders bij de overheid. 

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Meer doen met onderzoeken, testen en meten

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om onderzoeken, testen en meten meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid doet een expertreview op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.

Meer over het expertpanel

Stappenplan 'Test je tekst'

Je bent van plan om een tekst, met of zonder afbeeldingen, te testen met mensen uit jouw doelgroep. Bijvoorbeeld een bewonersbrief, een folder, een gemeentelijke informatiekrant of een stuk tekst van een webpagina. In dit stappenplan lees je hoe je dit aanpakt.

Bekijk het stappenplan
Clipboard met blaadje erop met groene vinkjes en een rood kruis, ernaast een vergrootglas

Inclusief onderzoek doen

Gebruikersonderzoek doen is nodig om te ontdekken wat gebruikers willen en nodig hebben. Het is dan wel belangrijk dat dit onderzoek zo inclusief mogelijk is. We hebben voor je op een rijtje gezet hoe je kunt werken aan een inclusieve mindset, als voorwaarde voor inclusief onderzoek.

Meer over inclusief onderzoek doen

Verschillende avatars (man, vrouw, jong, oud, gekleurd) met meetlat erboven. En ertussen een paspoort, grafsteen, verhuisdoos, hond en parkeervergunning.

Toetsingskader Inclusie

Hoe maak je dienstverlening zo dat het aansluit op de behoeften, vaardigheden en leefwereld van burgers? Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening.

Meer over het Toetsingskader Inclusie

Doe onderzoek en test met gebruikers

Geen budget, te weinig tijd of ‘we weten al wat de doelgroep wil’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Wil je de dienstverlening en communicatie van je organisatie verbeteren? Onderzoek dan wat de klant of inwoner wil, en test alles wat je maakt.

Lees er meer over Of beluister als podcast