Lees, luister en kijk

Lees een artikel, beluister een podcast of kijk een webinar terug. Vol met tips, kennis en goede praktijkvoorbeelden.

Ga naar overzicht

Dienst­verlening via MijnServices: ‘Je begint niet met de dakkapel als je een huis bouwt’

Artikel

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan 1 overheidsbeleving binnen gemeentelijke portalen. Daardoor wordt overheidszaken doen over alle overheden heen gelijk. Vincent van Beek, projectmanager Omnichannel bij VNG, vertelt over MijnServices en hoe het overheidsdienstverlening mensgerichter maakt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

About inclusion

Podcast

In this podcast series 'User Needs First Across Borders' we talk to international speakers who were guests at the User Centered conference in April 2025. This episode features: Marianne van den Anker, ombudsman Rotterdam-Rijmond region. Alexander Smit, researcher / lecturer University of Groningen. Priyanka D'Souza, senior user researcher, department for business and trade, UK government. The focus of this episode is: About Inclusion, a real point of view from real people

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Pleidooi bestuurders: bevraag doelgroepen voor beter be­leid

Artikel

Beleid is alleen effectief als het aansluit op de behoeften en mogelijkheden van de mensen voor wie het bedoeld is. Het is dan ook essentieel om gedurende het ontwikkelproces verschillende doelgroepen te onderzoeken en te bevragen, bijvoorbeeld met een gedragskundige. Waardevolle lessen uit de praktijk van 2 ervaren bestuurders: Eric Bezem, DG bij Justitie en Veiligheid, en Kees van der Burg, DG bij Infrastructuur en Waterstaat.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

In gesprek over het Over­heids­breed meethuis voor dienst­verlening

Artikel

Dienstverlening inrichten vanuit de klantbeleving, vanuit de mens. Of dat nu de inwoner of ondernemer is. Daarbij helpt het ‘Overheidsbreed meethuis voor dienstverlening’. Het biedt een basis om gericht klantbeleving te verbeteren, op drijfveren die er écht toe doen. We spraken met overheidsorganisaties die het meethuis inzetten om hun dienstverlening te verbeteren.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Inclusief beeld: vermijd stereo­types, voor­kom voor­oordelen en doorbreek rollenpatronen

Artikel

Inclusief beeld maken gaat verder dan even iemand met een beperking of een persoon met een andere culturele achtergrond op beeld vastleggen. Het is een uitdaging om beeld te maken waarin de ontvanger zich erkend, gezien en gewaardeerd voelt. Deze boodschap deelde Stefan Baas bij Blik op beeld, de bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die hij ook graag deelt in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Over­heids­dienst­verlening: een verhaal over theekransjes en eilandjes 

Artikel

Semantische discussies, overtuigd zijn van het eigen gelijk en leven op eilandjes leiden ons af van de inhoud en wat echt belangrijk is bij de overheid. Een kritische kijk op eilandjesdenken, eindeloze discussies en langs elkaar werken. En de gebruiker uit het oog verliezen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Te veel beeld willen gebruiken is een grote valkuil’

Artikel

Beeld helpt bij het structureren, verhelderen en uitlichten van informatie. De valkuil? Te veel beeld gebruiken. Dat vinden informatieontwerpers Pauline Smabers en Charlotte Keuning. Samen gaven ze een sessie over beeld in brieven, bij de bijeenkomst Blik op beeld van het Netwerk Direct Duidelijk in maart 2025. Kennis die ze ook graag delen in dit artikel.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

De beste smoezen om niet te testen (en hoe hierop te reageren)

Artikel

Geen budget, te weinig tijd of ‘we hebben al een online feedbackformulier’: er is altijd wel een reden te bedenken waarom je iets niet zou onderzoeken of testen. Maar die weegt nooit op tegen de argumenten om het wél te doen. Ken jij deze test-smoesjes al?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

Zet de burger écht centraal: wat het jaarverslag van de Nationale Ombudsman ons leert en wat wij kunnen doen 

Artikel

De Nationale Ombudsman heeft een helder signaal afgegeven in zijn jaarverslag 2024: de overheid moet beter naar mensen luisteren, meer doen wat ze belooft, en éindelijk echt de burger centraal stellen. Dat sluit naadloos aan bij waar wij als Gebruiker Centraal voor staan.  Maar hoe doen we dat? En vooral: wat kunnen wij als community hiermee?

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Design in policy – User Needs First Across Borders

Podcast

In the podcast series 'User Needs First Across Borders', we talk to international speakers who were guests at the User Needs First International Conference 2025. This episode features Anouschka Scholten, Ottla Arrigoni and Yaprak Hamarat.

Learning from others – User Needs First Across Borders

Podcast

In the podcast series 'User Needs First Across Borders', we talk to international speakers who were guests at the User Needs First International Conference 2025. This episode features Morten Meyerhoff Nielsen, Kara Kane and Martin Jordan.

Mensen vóór systemen: wat we leerden op de User Needs First Conference 2025

Artikel

We hebben 5 fundamentele lessen én 5 minder zichtbare maar waardevolle inzichten van de User Needs First International Conference 2025 voor je op een rijtje gezet.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Je hoort er gewoon voor mij te zijn, gemeen­te’

Artikel

Sanne van den Hoek heeft een bijzondere rol. Ze schrijft 1 dienstverleningsvisie voor 2 gemeenten tegelijk, want de organisatie van Woerden werkt ook voor Oudewater. Een visie waarin de inwoners centraal staan. “En dat klinkt mooi, maar dat is algemeen en vaag. Wat betekent dat?” Een blik op de dienstverleningsstrategie van Woerden en Oudewater.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Oleg Polovynko: Building resilient digital cities

Podcast

The audio recording of the keynote of Oleg Polovynko, advisor to the mayor of Kiev City on Digitalization, at the User Needs First International Conference 2025. He explores how cities are evolving into complex, data-fueled ecosystems while addressing the critical challenges of building resilient and trustworthy digital infrastructure. Polovynko shares valuable insights on combating misinformation, enhancing citizen participation and transforming data into strategic solutions for cities that don’t just survive, but thrive in our challenging world.

Richard Pope: Beyond user needs – A new design philosophy for the digital public sector

Podcast

The audio recording of the keynote of Richard Pope at the User Needs First International Conference 2025. Richard was the closing keynote speaker of the conference. Richard was part of the founding team of the UK Government Digital Service and the first product manager for gov.uk. Richard is the author of Platformland, an anatomy of next generation public services, and a former senior fellow at Harvard. In this keynote, he shares his expertise on transforming public services through human-centered design.

Stephanie Kaiser: Change through delivery – A strategy for transformation in the complex German system

Podcast

The audio recording of the keynote of Stephanie Kaiser at the User Needs First International Conference 2025. Stephanie, Chief Product Officer at the German Government’s Digital Service, delivered a compelling presentation on how digital service navigates Germany’s decentralized landscape to create user-centric digital services. Kaiser shares their change-through-delivery approach that bridges execution and policy and reveals strategies for fostering user-centricity within government while measuring digital transformation impact.

Morten Meyerhoff Nielsen: From standards to service: Designing digital government for real user needs

Podcast

The audio recording of the keynote of Morten Meyerhoff Nielsen, expert in public sector digital transformation at the United Nations University, at the User Needs First International Conference 2025 Morten presented his insights on how technology can enhance government services through accessibility and user-centricity. His talk explored the four-piece framework, preventive, predictive, proactive, and personalized services, while comparing design standards across countries like the UK, Australia, Canada, and Denmark. Nielsen emphasized how proper governance and design standards are crucial for bridging the gap between users, designers, and policymakers to create truly effective digital services.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen