Inclusie en digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid gaat over diensten en producten die iedereen kan gebruiken en voldoen aan WCAG-richtlijnen. Inclusie betekent dienstverlening en communicatie waarin elk mens zich gezien of gehoord voelt. Je vindt hier alles wat we delen over inclusie en digitale toegankelijkheid.
Agenda
Train-de-trainer serious game Superco
Tijdens een train-de-trainer-middag op vrijdag 7 november krijg je de kans om Superco zelf te spelen, en te leren hoe je een spelsessie met nabespreking begeleidt.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen

Online bijeenkomst: denk mee over de community’s van Gebruiker Centraal
2025 was opnieuw een interactief jaar voor de community's van Gebruiker Centraal. We willen op 17 november met alle leden vooruitblikken op het programma van 2026. Dit programma willen we samen bepalen. Wat zijn de grootste uitdagingen? Welke thema’s moeten we zeker behandelen? We willen de diepte in gaan rondom specifieke vraagstukken die uit behoeftepeilingen zijn gekomen. Uiteraard is er ook tijd om ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Lezen Alle artikelen over inclusie en digitale toegankelijkheid
Taalpunt Zwolle: samen werken aan basisvaardigheden
In Nederland hebben ruim 3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak gaat dat ook samen met minder digitale vaardigheden. Veel mensen schamen zich daarvoor en vragen niet snel om hulp. Maar zonder goede basisvaardigheden wordt meedoen in de samenleving steeds lastiger. In Zwolle kunnen inwoners terecht bij Taalpunt. We spraken met coördinator Marjan Strijker over haar werk, en wat gemeenten en andere organisaties kunnen doen om deze groep te bereiken.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid

De overheid van 2035: proactief en mensgericht
Eenvoudiger, empathischer en volledig gericht op de mens: publieke dienstverlening is fundamenteel anders ingericht in het jaar 2035. Tenminste, dat laat de speciale uitgave van de Staat van de Uitvoering ‘Inspiratie uit de toekomst’ (PDF, 5 MB) zien. Een toekomstbeeld dat precies aansluit bij waar Gebruiker Centraal voor staat.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen

Is het ethisch om niets te doen? Over technologie als ‘oplossing voor alles’
Nederland digitaliseert. Steeds meer overheidsdiensten verhuizen naar het internet. Dat is handig voor veel mensen. Maar miljoenen anderen haken af. Laaggeletterden. Nieuwkomers. Ouderen (en jongeren!). Wie moeite heeft met lezen, schrijven of technologie, valt stilletjes buiten de boot. Terwijl de loketten sluiten, verdwijnen ook de alternatieven. Het probleem is bekend. En toch blijft structurele actie vaak uit.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen

Meer doen met inclusie en digitale toegankelijkheid
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om inclusie en digitale toegankelijkheid meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Mensen zijn digivaardig als de overheid mensvaardig is
Inclusieve dienstverlening: voor de een is het slechts een term, voor de ander een halszaak. Wij behoren tot die laatste groep. Dat er steeds meer aandacht is voor inclusie, juichen we dus van harte toe. Alleen moeten we het dan wel hebben over wat inclusie werkelijk is. Over wat er gevaarlijk is aan denken in digitale inclusie. En over hoe inclusie vanuit de overheid óók kan.
Hoe wij over digitale inclusie denkenMaak gebruik van ervaringsdeskundigheid
Overzicht ervaringsdeskundigen
Waar klop je aan als je bepaalde (doel)groepen wilt betrekken bij het verbeteren van de overheidscommunicatie of -dienstverlening?
Bekijk de hele lijstLaat ervaringsdeskundigen meedenken
Je maakt betere producten en diensten als je de mensen voor wie je ze maakt, er zelf bij betrekt. Laat daarom ook ervaringsdeskundigen meedenken.
Lees er meer over
Toolkit Inclusie
Ontwerpen voor inclusie is niet anders dan bestaande ontwerpaanpakken waarbij de gebruiker centraal staat. Bij ontwerpen voor inclusie schenk je speciale aandacht aan diversiteit bij gebruikers. In deze toolkit vind je informatie en methoden over hoe dit te doen en hoe je inzichten te delen met anderen.
Over Toolkit Inclusie
Toetsingskader Inclusie
Het Toetsingskader Inclusie helpt je om inzicht te krijgen in de inclusie van je dienstverlening. Daarmee bepaal je als overheidsorganisatie waar je dienstverlening inclusiever kunt maken.
Over het toetsingskader
Evenementen en kennissessies
In de agenda van DigiToegankelijk vind je interessante evenementen, webinars en andere gebeurtenissen rondom digitale toegankelijkheid. Bekijk ook het overzicht van alle kennissesies, vragenuurtjes en belevingssessies die DigiToegankelijk zelf organiseert. Alle sessies zijn gratis.

Inclusief onderzoek doen
Gebruikersonderzoek doen is nodig om te ontdekken wat gebruikers willen en nodig hebben. Het is dan wel belangrijk dat dit onderzoek zo inclusief mogelijk is. We hebben voor je op een rijtje gezet hoe je kunt werken aan een inclusieve mindset, als voorwaarde voor inclusief onderzoek.

Community Online Formulieren
Houd jij je bezig met online formulieren? Word dan lid van Community Online Formulieren. En wissel met vakgenoten van verschillende overheden kennis uit over het ontwerp, de bouw en de verbetering van online formulieren.

Posters toegankelijk ontwerpen
Om je te helpen met het ontwerpen van digitale diensten voor mensen met een bepaalde beperking, hebben we posters met tips voor het ontwerpen voor die specifieke doelgroep. Ze zijn geïnspireerd op de serie posters van Home Office van het Verenigd Koninkrijk.
Bekijk alle posters
Verschillende soorten beperkingen
Een beperking is geen uitzondering op de regel, maar een uitzonderlijk diverse regel. Er zijn namelijk verschillende soorten beperkingen: blijvend, tijdelijk én afhankelijk van de situatie. Hiervan hebben we een poster gemaakt, geïnspireerd door de Microsoft Inclusive Design Toolkit. Op deze poster staan allerlei voorbeelden van beperkingen op het gebied van zien, bewegen, praten, horen, cognitie en psychosociale factoren.
Download deze poster