Draagvlak en bewustwording

Als organisatie de gebruiker centraal stellen kan als er draagvlak is. Hoe neem je je collega’s mee in het proces? En waarom is de gebruiker centraal stellen belangrijk? Draagvlak begint met bewustwording. Je vindt hier alles wat we delen over draagvlak en bewustwording.

Agenda

Online spel­leidertraining Optimaal Digitaal 27 november

Met het Optimaal Digitaal Spel verbeter je spelenderwijs je (online) dienstverlening. Spelleider worden? Volg de training op 27 november.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Online spel­leidertraining Optimaal Digitaal 11 december

Met het Optimaal Digitaal Spel verbeter je spelenderwijs je (online) dienstverlening. Spelleider worden? Volg de training op 11 december.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Online spel­leidertraining Optimaal Digitaal 17 december

Met het Optimaal Digitaal Spel verbeter je spelenderwijs je (online) dienstverlening. Spelleider worden? Volg de training op 17 december.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Lezen Alle artikelen over draagvlak en bewustwording

Goede dienst­verlening: daar merkt niemand iets van

Wat merkt een burger er eigenlijk van als overheidsdiensten toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn? Wanneer weten we dat wij het goed hebben gedaan? En hoe weten we dat we de volgende crisis, zoals een toeslagenaffaire, in de kiem hebben gesmoord? Nou, dat weten we dus niet.

Gebruiker Centraal Cultuur Challenge gewonnen door Gemeen­te Waadhoeke

In de zomer van 2025 organiseerden we de Gebruiker Centraal Cultuur Challenge. In de challenge namen 10 overheidsorganisaties het tegen elkaar op. Welke organisatie verbetert de dienstverlening in hun organisatie met een cultuurverandering waarbij gedacht wordt vanuit de mens? Het antwoord: meerdere organisaties. Maar Gemeente Waadhoeke won de challenge met WIM: de Waadhoeke Ideeën Maandag.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Tips voor klant­gerichte leiders: ‘Wie A zegt, moet niet B doen’

Bram Drewes maakte de overstap van Vattenfall naar dochteronderneming DELTA Energie. Aan de kersverse CEO de taak om zich te bewijzen. Hij heeft een duidelijk doel: de organisatie veranderen naar het meest klantgerichte energiebedrijf van Nederland. Een verhaal over klantgericht leiderschap. En de lessen van Bram voor leiders bij de overheid. 

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Meer doen met draagvlak en bewustwording

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om draagvlak en bewustwording meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Mensen zijn digivaardig als de overheid mensvaardig is

Inclusieve dienstverlening: voor de een is het slechts een term, voor de ander een halszaak. Wij behoren tot die laatste groep. Dat er steeds meer aandacht is voor inclusie, juichen we dus van harte toe. Alleen moeten we het dan wel hebben over wat inclusie werkelijk is. Over wat er gevaarlijk is aan denken in digitale inclusie. En over hoe inclusie vanuit de overheid óók kan.

Hoe wij over digitale inclusie denken
Uitgelicht beeldmerk Mensen maken de Stad

De dingen die we niet zien

Als overheid werken wij continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Maar doordat we als professionals zelf onderdeel zijn van de overheid, is het lastig hier met een frisse blik naar te kijken. Hoe kunnen we overheidsdienstverlening vanuit een nieuw licht bekijken? Dat is het startpunt van het doe-boekje De dingen die we niet zien.

Meer over dit project en het doe-boekje

De speelkaarten van het spel 'Zeg dat dan!'

Welke onduidelijke woorden uit de zorg ken jij?

Ken je ons spel Zeg dat dan! al? Bij dit spel moet je binnen 60 seconden woorden aan je collega’s omschrijven, zónder de woorden zelf te gebruiken. Zo worden we ons samen spelenderwijs meer bewust van de onduidelijke taal die we allemaal wel eens gebruiken. Het spel willen we uitbreiden met vage ‘zorgtaal’. Welke woorden mogen zeker niet ontbreken?

Vage ‘zorgtaal’ aan ons doorgeven

Optimaal Digitaal

Het Optimaal Digitaal Spel is een handig instrument om je (online) dienstverlening te verbeteren. Het is een workshop in spelvorm. Met aandacht voor inclusie, toegankelijkheid, begrijpelijke taal en meer.

Maak kennis met het spel

Hand met spiegel

Kijken in de spiegel

Een inclusieve denkwijze bij de overheid: dat klinkt mooi, maar wat betekent dat als je bij de overheid werkt? We daagden ambtenaren uit om in de spiegel te kijken. En om samen te ontdekken hoe ze kunnen veranderen.

Meer over het onderzoek Inclusief denken en doen