Inclusief onderzoek doen
Onderzoek doen is altijd goed. Nog beter: inclusief onderzoek! Omdat je dan veel meer de mensen betrekt met en voor wie je het doet. Dat is veel beter je communicatie en dienstverlening.

Lessen uit pilotstudies Toetsingskader Inclusie
In 2024 lanceren we de eerste versie van het Toetsingskader Inclusie. Daarmee toets je samen met collega’s of andere organisaties hoe inclusief jouw dienstverlening is. Een belangrijk onderdeel om tot het kader te komen was het doen van pilotstudies. 5 organisaties gingen aan de slag met hun eigen dienstverlening.
Lees meer over de geleerde lessen van deze pilotstudies

Onderzoek: Inclusief denken en doen
Inclusief onderzoek begint met kijken naar jezelf. In samenwerking met Gebruiker Centraal onderzocht theRevolution wat een inclusieve denkwijze betekent als je bij de overheid werkt. Het onderzoek wordt binnenkort aangevuld met een concrete toolkit én een duidelijke visie op inclusie binnen de overheid.
Bekijk de inzichten van het onderzoek Inclusief denken en doen

De dingen die we niet zien
Als overheid werken wij continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Maar doordat we als professionals zelf onderdeel zijn van de overheid, is het lastig hier met een frisse blik naar te kijken. Hoe kunnen we overheidsdienstverlening vanuit een nieuw licht bekijken? Dat is het startpunt van het doe-boekje De dingen die we niet zien geweest.
Alles over dit project en hoe je het boekje bestelt

Toolkit Meedoen met inwoners
Het Toezicht Sociaal Domein heeft een toolkit. Hierin lees je wat je kunt doen om beleid te maken dat aansluit bij de behoeften van inwoners. Je vindt hierin concrete handvatten en praktische tips om met inwoners in contact te komen en hun ervaringen te horen. De kern is: ga de wijk in en doe mee.
Lees meer en download de toolkit
Lezen
Code Inclusief Digitaal Ontwerpen: ontwerpen mét mensen, vóór mensen
Hoe zorg je dat digitale producten en diensten bruikbaar zijn voor iedereen – ook voor mensen met een beperking, lage taalvaardigheid of minder digitale vaardigheden? En hoe betrek je ervaringsdeskundigen daar op een professionele manier bij? De Code Inclusief Digitaal Ontwerpen (CIDO) biedt daarvoor een praktische en inspirerende routekaart.
Meer over
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
Goede dienstverlening: daar merkt niemand iets van
Wat merkt een burger er eigenlijk van als overheidsdiensten toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn? Wanneer weten we dat wij het goed hebben gedaan? En hoe weten we dat we de volgende crisis, zoals een toeslagenaffaire, in de kiem hebben gesmoord? Nou, dat weten we dus niet.
Gebruiker Centraal Cultuur Challenge gewonnen door Gemeente Waadhoeke
In de zomer van 2025 organiseerden we de Gebruiker Centraal Cultuur Challenge. In de challenge namen 10 overheidsorganisaties het tegen elkaar op. Welke organisatie verbetert de dienstverlening in hun organisatie met een cultuurverandering waarbij gedacht wordt vanuit de mens? Het antwoord: meerdere organisaties. Maar Gemeente Waadhoeke won de challenge met WIM: de Waadhoeke Ideeën Maandag.
Meer over
- Draagvlak en bewustwording
- Mensgericht denken en ontwerpen
- Onderzoeken, testen en meten