Expertpanel Gebruiksvriendelijk­heid

Gebruiksvriendelijke diensten en producten zijn cruciaal voor inclusieve en toegankelijke dienstverlening. Maak je dienst of product gebruiksvriendelijker met de hulp van de experts van ons Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid. Wij doen een expertreview op een (deel van) je prototype, website of app, of brief of tekst. Ontdek snel en zonder kosten hoe je jouw overheidsproduct of -dienst kunt verbeteren!

Over het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen met overheidsdienstverlening, moeten diensten en producten inclusief, toegankelijk en begrijpelijk zijn. Gebruiksvriendelijkheid is daar een cruciaal onderdeel van. Daarom hebben we een panel van experts dat jou kan helpen je product of dienst gebruiksvriendelijker te maken. De experts zorgen voor een objectief beeld van de kwaliteit, bruikbaarheid en begrijpelijkheid van een overheidsdienst of -product.

Binnenkort plaatsen we op deze pagina een overzicht van de experts van het expertpanel!

Heb je ook expertise op gebruiksvriendelijkheid? Dan kun je ook expert worden bij het panel. De leden van het Expertpanel doen de review vanaf de eigen werkplek en geven hun bevindingen door via een online tool (Miro) en/of e-mail.

Verbeter je product of dienst met de hulp van experts

Het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid doet een collegiale toetsing (expertreview) op een product of dienst van jouw overheidsorganisatie. Denk aan een prototype, website of app, of brief of tekst. De experts toetsen de toegankelijkheid, bruikbaarheid en begrijpelijkheid, en beoordelen zo hoe gebruiksvriendelijk jouw product of dienst is. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe website ontwikkeld of wil je een bestaande website optimaliseren? Dan kunnen de experts kijken naar de content, het ontwerp van de website, de structuur en navigatie, en de volgorde/vindbaarheid van de informatie (user flow) en tests uitvoeren. Laat snel en zonder kosten de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je product of -dienst opsporen en ga aan de slag met verbeteringen.

Lezen Lees alle artikelen over het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Met een frisse blik krijg je altijd nieuwe inzichten

“Toen ik hier vorig jaar kwam werken was ik de eerste communicatieadviseur", vertelt Cato Woudenberg van de Waarderingskamer. “Het was me snel duidelijk dat de website een opfrisbeurt kon gebruiken. Gelukkig wist ik dat Gebruiker Centraal een Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid heeft dat expertreviews voor je kan uitvoeren.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

6 tips om inwoners te betrekken bij de communi­catie

Heldere overheidscommunicatie, hoe doe jij dat binnen jouw organisatie? Tijdens de vragen(v)uur sessie van april 2022 zaten leden van het Expertpanel klaar om in gesprek te gaan met andere overheidsprofessionals. Zo kwamen er vragen aan bod over hoe je juridische brieven duidelijker kunt maken. En hoe betrek je inwoners bij het herschrijven van brieven? We zetten de vragen en antwoorden op een rijtje.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

“Snappen mensen dit wel?”

“Snappen mensen dit wel?” Met deze hulpvraag kwam de gemeente Horst aan de Maas bij het Expertpanel, na het ontwikkelen van de sociale kaart.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

Meer weten over het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid?