Met een frisse blik krijg je altijd nieuwe inzichten
“Toen ik hier vorig jaar kwam werken was ik de eerste communicatieadviseur”, vertelt Cato Woudenberg van de Waarderingskamer. “Het was me snel duidelijk dat de website een opfrisbeurt kon gebruiken. Gelukkig wist ik dat Gebruiker Centraal een Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid heeft dat expertreviews voor je kan uitvoeren. Mooi moment dus om daar gebruik van te maken.”
“De Waarderingskamer wil graag dat alle informatie over de Wet Waardering Onroerend Zaakbelasting (Wet WOZ) terug te vinden is op de website. Zowel voor de burger als voor professionals die werkzaam zijn binnen de WOZ. Dat betekende wel dat alles op de website werd geplaatst, zonder het gebruikersperspectief goed voor ogen te hebben. Het was dus tijd om er eens goed naar te kijken.”
De Waarderingskamer controleert en beoordeelt gemeenten op de uitvoering van de Wet Waardering onroerende zaken (Wet WOZ). ‘Wij houden toezicht op de kwaliteit van de WOZ-taxaties die gemeenten doen. Zo kunnen inwoners en bedrijven erop vertrouwen dat de kwaliteit van de WOZ-taxaties van hun pand of woning goed is.’ legt Cato uit. “Je wil dat bezoekers op je website meteen kunnen vinden wat ze zoeken, daarom was zo’n expertreview wel een uitkomst. Met een frisse blik krijg je toch altijd nieuwe inzichten”
Bij haar vorige werkgever, de gemeente Rotterdam, kwam Cato in contact met de Direct Duidelijk Tour. Duidelijk schrijven is altijd al belangrijk geweest voor haar en dat nam ze dus ook mee naar haar nieuwe baan bij de Waarderingskamer.
Een kritische blik was nodig
Samen met collega’s heeft Cato toen een drietal zoekvragen opgesteld die gebruikers van de website kunnen hebben wanneer zij informatie zoeken bij de Waarderingskamer. Eigenlijk taken die een gebruiker wil uitvoeren op de website. De vraag aan het Expertpanel was dan ook: kunnen mensen deze informatie ook vinden?’ Daarnaast is de experts ook gevraagd om eens kritisch naar de website te kijken en te vertellen wat opviel.
‘De resultaten waren echt een eye-opener’
“De uitkomsten van de review waren voor ons echt een eye-opener”, vertelt Cato. “Heel praktisch toepasbaar ook. Wat vooral erg duidelijk werd is dat de toptaken voor de bezoeker niet goed te vinden waren op de homepagina. Ook kregen we tips om de toegankelijkheid te verbeteren door bijvoorbeeld betere linkteksten te schrijven. Dat was goed om te weten, want dat wist ik nog niet. Veel punten zijn direct aangepast.”
Maar uiteindelijk heeft de expertreview er zelfs toe geleid dat er bij de Waarderingskamer een bredere interne discussie ontstond. Cato: “Het zette ons aan het denken over wie we zijn, wat we willen uitstralen en hoe we dit dan het beste kunnen doen. Het komende jaar gaan we met een bureau aan de slag om meer vanuit het oogpunt van de bezoeker de website te verbeteren.”
‘Soms is het gewoon goed om iemand die niet weet wat je doet, naar je website te laten kijken’
Ik zou het andere organisaties aanraden, het levert toch altijd nieuwe inzichten op als iemand met een frisse blik naar je website kan kijken en net die dingen ziet die jij niet meer ziet.”