Terugblik op de conferentie 2021
Donderdag 2 december 2021 was de conferentie ‘De menselijke maat #Hoedan’. De conferentie stond in het teken van de menselijke maat in overheidsdienstverlening en dan vooral het #Hoedan. Want wat is de menselijke maat eigenlijk? Hoe kunnen we die weer terugbrengen? Vakcollega’s en experts kwamen bij elkaar om alle facetten van dit thema te bespreken.
Als je je onvoldoende verplaatst in de mensen, verliezen we verbinding met de samenleving.
Munish Ramlal, ombudsman van Amsterdam
Het videoverslag van de conferentie
Een paar hoogtepunten
Aan tafel bij Café Bepp vertellen mensen van alle rangen en standen over de enorme impact die de overheid heeft op hun levens. Bart van de Ven, oprichter Truetalk stelt ze de vraag: waar loop jij tegenaan in het contact met de overheid?
Keynote Munish Ramlal, ombudsman Metropool Amsterdam
Munish Ramlal hield een pleidooi om te kijken naar de mens, verder dan de regels – want dat is pas écht behoorlijk bestuur.
Direct Duidelijk Tour
De Direct Duidelijk Tour ging over ‘Vertrouwen in de overheid: wat je kun je vanuit de overheid doen om meer vertrouwen te verkrijgen? Renate Verloop sprak erover met Koos Janssen. Als burgemeester van Gemeente Zeist zit hij met regelmaat bij het KCC omdat daar ‘het hele leven binnenkomt’. Verder aan tafel zat Ron Van Wonderen, onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut. Hij werkte mee aan de publicatie ‘Van persoonlijke krenking tot vertrouwensbreuk: Verhalen van burgers met gebrek aan vertrouwen in instituties’. En Hetty Schellekens (van de tafel van Café Bepp) reflecteerde hierop vanuit eigen ervaring.
Tafelgesprek ‘Bouwen aan vertrouwen’
In het gesprek dat Peter van Grieken had met Pieter in ‘t Hout en Bart van der Dussen ging het vooral over goede voorbeelden zoals het Huishoudboekje. Bekijk ook de video waarin een deelneemster aan het Huishoudboekje vertelt hoe het haar helpt. Ook komt het Virtueel Inkomsten Loket van de gemeente Utrecht, kwam ter sprake. Als laatste sprak Peter met Simon Sibma, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en trekker van Toekomstbestendige Dienstverlening, over hoe dienstverlening er in de toekomst uit moet zien.
Keynote Marije van den Berg
De uitsmijter van de dag kwam van Marije van den Berg, die in haar keynote vertelde over de verhouding tussen beleid en uitvoering. Ook als podcast te beluisteren overigens. Een aanrader!
Break-out sessies
In de middag waren er verschillende break-out sessies te volgen. Hieronder vind je links naar video-opnames, presentaties en meer informatie over de sessies.
- Onzichtbaar Den Haag met De Bende van Ellende
- De wensen van de gebruiker voorop: wat leert het Meldpunt Ontoegankelijke apps ons? – Presentatie (pdf), Jan Jaap de Groot en Paul van Workum (Stichting Appt)
- Een formulier op papier – bijzaak of noodzaak?
- Heldere juridische taal: durf jij het aan?
- Inclusieve dienstverlening in de publieke sector #Hoedan? – Presentatie (pdf, 2 MB), Dr. Roos Beerkens en Boudewijn Bugter (Customer Revolution).
- Is jouw prototype, website, app of brief wel écht gebruiksvriendelijk en duidelijk?
- Maak de menselijke maat concreet met Optimaal Digitaal – workshop over het Optimaal Digitaal spel door Ineke Graumans
- Menselijke Maat? Het start met empathie – Presentatie (pdf, 5 MB), Yolanda Ryckaert, Margot Lagendijk, Mireille van Twuijver (Programma Mens Centraal).
- Steengoede online formulieren: Hoe doe je dat? Ervaringen uit de praktijk
- Videobellen als Digitale Balie bij de gemeente Rotterdam en omnichannel dienstverlening
- Direct Duidelijk – Presentatie (pdf, 4 MB), Talissa Oude Bennink (Direct Duidelijk Brigade) en Diede Smits (Direct Duidelijk Taalhulplijn).
Blogs conferentie 2021
- De menselijke maat bij ontwerpen
- Inclusieve dienstverlening en de zoektocht naar de menselijke maat
- Menselijke maat in het domein van werk en inkomen
- Menselijke systemen? Werk aan sterke relaties en gezamenlijk beeld van houding & gedrag
- De zoektocht naar de menselijke maat
- Publicaties over overheidsdienstverlening en de menselijke maat
- Gebruiker centraal? Zet eerst de overheidsmedewerker centraal