Netwerk Direct Duidelijk
Overheidscommunicatie begint vaak met taal. Begrijpt iemand eigenlijk wel wat er in een brief staat, of op de website? Duidelijke (overheids)communicatie is voor iedereen beter, én nodig! Veel Nederlanders begrijpen overheidscommunicatie namelijk niet of niet meteen. Met het Netwerk Direct Duidelijk willen we bijdragen aan duidelijke (overheids)communicatie.
Hoe communiceer je duidelijk en begrijpelijk? Daar zijn tal van richtlijnen en hulpmiddelen voor. Hoe vind je bijvoorbeeld de balans tussen juridisch jargon en duidelijke taal? Betekent op B1 schrijven automatisch dat een tekst begrijpelijk is? Hoe gebruik je beeld in je communicatie? Allemaal vragen die we in het netwerk behandelen.
Leden van Netwerk Direct Duidelijk werken samen toe naar een begrijpelijke en duidelijke overheid.
Waarom Netwerk Direct Duidelijk?
Begrijpelijke overheidscommunicatie is cruciaal voor goede overheidsdienstverlening, en een toegankelijke en inclusieve overheid. In Netwerk Direct Duidelijk komen professionals die werken aan duidelijke overheidscommunicatie en daarbuiten samen om te netwerken, kennis uit te wisselen, elkaar te inspireren en goede voorbeelden te delen.
Wat we doen in de community
We organiseren structureel online en offline bijeenkomsten over duidelijke en begrijpelijke overheidscommunicatie, samen met organisaties. Onderwerpen worden aangedragen door leden. Iedereen mag deelnemen aan de bijeenkomsten. Daarnaast ontwikkelen we hulpmiddelen, zoals de Toolkit Taal, het spel Zeg dat dan! en het boek Direct geleerd, duidelijk gedaan. Buiten de bijeenkomsten om kunnen communityleden verder met elkaar in gesprek op ons samenwerkingsplatform.
Voor wie is deze community?
Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega's. Bijvoorbeeld in een rol als ambassadeur heldere overheidscommunicatie, communicatieadviseur, (web)redacteur, beleidsmedewerker, jurist of medewerker klantcontactcentrum. Commerciële doeleinden stellen we niet op prijs. De community draait om de inhoud en leren van elkaar.
Agenda
-
Testlab on Tour sessie 1 (van 2): uitleg stappenplan ‘Test je tekst’
-
Gebruikersonderzoek doen: ook jij kan dit! (Direct Duidelijk Tour)
-
Online bijeenkomst Netwerk Direct Duidelijk: duidelijke taal op de werkvloer en gewoonten doorbreken
-
Testlab on Tour sessie 2 (van 2): uitleg stappenplan ‘Test je tekst’
Wat lidmaatschap je biedt
Lidmaatschap van een community heeft meerdere voordelen. Zo krijg je automatisch een mail wanneer we iets organiseren, zoals een bijeenkomst (lees ook onze gedragsregels voor bijeenkomsten). Je bent dus altijd als eerste op de hoogte.
Daarnaast krijg je toegang tot Pleio, waar je andere leden kunt vinden tussen bijeenkomsten door. Zo kun je contact zoeken met andere professionals die aan dezelfde of andere thema’s werken. Ook komen daar de presentaties te staan van bijeenkomsten.
Verder krijg je persoonlijke aandacht van de communitymanager. Die zet zich actief in om leden te verbinden op thema’s waarop ze elkaar kunnen helpen. De informatie uit je aanmelding helpt hierbij.
Lezen Alle artikelen van 'Netwerk Direct Duidelijk'

‘Met de terugstuurservice pakken we hooguit het topje van de ijsberg’
Initiatieven zoals een meldpunt om onduidelijke overheidstaal tegen te gaan: een goede zet of een schijnoplossing? Deze vraag was de start van een drieluik over de (on)zin van meldpunten voor onbegrijpelijke taal. De kritiek op deze initiatieven is bepaald niet mals. Toch zijn er organisaties die bewust ermee aan de slag gaan. Onder wie de gemeente Arnhem, die er een proef mee deed. En dat leverde een aantal interessante conclusies op.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Taalpunt Zwolle: samen werken aan basisvaardigheden
In Nederland hebben ruim 3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak gaat dat ook samen met minder digitale vaardigheden. Veel mensen schamen zich daarvoor en vragen niet snel om hulp. Maar zonder goede basisvaardigheden wordt meedoen in de samenleving steeds lastiger. In Zwolle kunnen inwoners terecht bij Taalpunt. We spraken met coördinator Marjan Strijker over haar werk, en wat gemeenten en andere organisaties kunnen doen om deze groep te bereiken.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid

Duidelijk communiceren? Nederlands is niet altijd the way to go
Engelse woorden maken onze taal onnodig moeilijk en onbegrijpelijk. Maar is dat zo? Is het gebruik van woorden uit een andere taal niet gewoon onderdeel van de ontwikkeling van onze taal? Wie bepaalt eigenlijk wat onduidelijk is? En hoeveel onzin kramen we eigenlijk uit in wat wel gewoon Nederlands is? Een kritische blik op de ‘Nederlandse’ taal, leenwoorden die we niet lenen, onzinuitspraken, taalverloedering en taalevolutie.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Meer weten over deze community?
Aanmelden voor Netwerk Direct Duidelijk
Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.