Introductie behoeftepeiling Community Online Formulieren
We geven graag een korte introductie voor je de vragen invult. We blikken terug op 2025 en geven je daarmee een beeld van hoe wij de community in 2026 voor ons zien. Dit helpt je de vragen beter in te vullen.
Wat we leerden in 2025
Vorig jaar vroegen we ook naar jullie behoeften voor de community. We zagen de volgende behoeften:
- Leden willen weten wie wat gebruikt, wat de voor- en nadelen zijn van bepaalde technologieën, applicaties of leveranciers, en zijn op zoek naar ervaringen van anderen hierbij.
- Leden hebben specifieke ontwerpvraagstukken bij hun formulieren of zijn op zoek naar feedback van anderen waarmee ze hun formulier kunnen verbeteren.
- Leden willen zoveel mogelijk 1-op-1 de geteste en bruikbare formulieren van anderen overnemen.
We zagen ook dat het bespreken van deze vraagstukken complex is. Het is namelijk erg afhankelijk van een specifieke applicatie wat je kunt doen of aanpassen in het ontwerp van een formulier. Er zijn daarnaast een hoop verschillende vraagstukken rondom formulierontwerp. Wij concludeerden dat we met de huidige opzet van bijeenkomsten niet alle ontwerpvraagstukken en verschillende applicaties kunnen bespreken.
Hulpmiddelen voor leden
Gelukkig hebben we wel een basis waarop we verder kunnen bouwen. De Pleio-groep is er voor snelle vragen, en de netwerkmuur in deze groep geeft een overzicht van de applicaties, leveranciers en technologieën die leden gebruiken voor formulieren. Ook zijn er verschillende hulpmiddelen en plekken waar aan betere formulieren gewerkt kan worden, zoals het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid, Testlab on Tour, het NL Design System, gebruikersonderzoeken.nl en de community over digitale toegankelijkheid van Logius.
Hoe gaan we nu verder? Denk mee door de vragenlijst in te vullen.