Wat is proactieve dienst­verlening?

Veel inwoners en ondernemers hebben recht op bepaalde kortingen, tegemoetkomingen of toeslagen. Denk aan het recht op huurtoeslag, kinderbijslag of een belastingkorting voor startende ondernemers. Maar mensen weten dit vaak niet. Hierdoor zijn er regelingen die onbenut blijven of niet toegekend worden. Met proactieve dienstverlening kan dit anders.

Met proactief wordt bedoeld dat de overheid het initiatief neemt om een regeling (zoals een toeslag of korting) actief aan te bieden. De inwoners of ondernemers hoeven hier niet om te vragen. De overheid heeft namelijk inzicht in actuele gegevens van mensen. Met die gegevens kan de overheid zien waar iemand recht op heeft. Vervolgens kan de overheid daar zelf actie op ondernemen. Door als overheid proactieve dienstverlening in te zetten, zorg je ervoor dat inwoners en ondernemers op de hoogte worden gesteld van zaken waar ze recht op hebben of zaken automatisch toegekend krijgen, zoals tegemoetkomingen.

Voorbeelden van proactieve dienstverlening

Dit zijn enkele voorbeelden van proactieve dienstverlening:

  • Vooringevulde belastingaangifte
  • Automatisch kinderbijslag tweede kind
  • Kwijtschelden gemeentelijke belastingen
  • Mensen attenderen op regelingen

De voordelen van proactieve dienstverlening

Het doel van proactieve dienstverlening is mensen geven waar ze recht op hebben, zonder dat zij zich daarvoor hoeven in te spannen. Hiermee ontzorg je ze. Daarnaast zorgt proactieve dienstverlening vooral met geautomatiseerde processen uiteindelijk voor minder werkzaamheden voor ambtenaren. Denk aan minder controles voor bewijsstukken, telefoongesprekken voeren en informatie geven.

Dit zijn de voordelen van proactieve dienstverlening:

  • We sluiten beter aan bij de leefwereld van mensen
  • We voorzien tijdig in de behoeften van burger en ondernemers
  • We gaan preventief te werk om (ergere) problemen te voorkomen
  • We voorkomen terugvorderingen en financiële problemen
  • We zorgen dat alle burgers kunnen gebruiken om hun rechten uit te oefenen, aan plichten te voldoen en van (overheids)-voorzieningen gebruik te maken (niet-gebruik terugdringen).

Ga zelf ook aan de slag met proactieve dienstverlening. Lees artikelen, onderzoeken en rapportages, en bekijk voorbeelden in onze kennisbank.