Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Teksten op taalniveau B1, iconen, foto’s, illustraties en video: je kunt op allerlei manieren een boodschap overbrengen. Hoe begrijpelijk de boodschap is, hangt af van de taal en vorm die je kiest in de communicatie. Je vindt hier alles wat we delen over begrijpelijke tekst en beeldtaal.
Agenda
In gesprek met taalambassadeurs: zo verbeter jij je digitale dienstverlening (Direct Duidelijk Tour)
Hoe maak je je dienstverlening écht inclusief? Door de mensen om wie het gaat erbij te betrekken. ROC Mondriaan heeft taalambassadeurs opgeleid om bij organisaties hun kennis te delen. In deze aflevering van de Direct Duidelijk Tour hoor je de verhalen en ervaringen van een taalambassadeur.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Onderzoeken, testen en meten
Conferentie Gebruiker Centraal 2026 – Eén mensvaardige overheid: een kwestie van doen!
De volgende conferentie van Gebruiker Centraal op vrijdag 27 maart 2026. In de Koepelgevangenis in Arnhem. Het thema: '1 mensvaardige overheid: een kwestie van doen!'.
Lezen Alle artikelen over begrijpelijke tekst en beeldtaal
Goede dienstverlening: daar merkt niemand iets van
Wat merkt een burger er eigenlijk van als overheidsdiensten toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn? Wanneer weten we dat wij het goed hebben gedaan? En hoe weten we dat we de volgende crisis, zoals een toeslagenaffaire, in de kiem hebben gesmoord? Nou, dat weten we dus niet.
10 oude rechten die verrassend actueel blijven
Een toegankelijke, bruikbare en begrijpelijke overheid. Met inclusieve dienstverlening voor iedereen. Dat is de missie van Gebruiker Centraal. Maar in 2005 kreeg dat al vorm in de BurgerServiceCode: een gedragscode met 10 rechten van burgers over hoe de overheid met hen zou moeten omgaan. 10 uitgangspunten die, 20 jaar later, nog altijd verrassend actueel klinken.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
- Draagvlak en bewustwording
- Inclusie en digitale toegankelijkheid
- Mensgericht denken en ontwerpen
‘Met de terugstuurservice pakken we hooguit het topje van de ijsberg’
Initiatieven zoals een meldpunt om onduidelijke overheidstaal tegen te gaan: een goede zet of een schijnoplossing? Deze vraag was de start van een drieluik over de (on)zin van meldpunten voor onbegrijpelijke taal. De kritiek op deze initiatieven is bepaald niet mals. Toch zijn er organisaties die bewust ermee aan de slag gaan. Onder wie de gemeente Arnhem, die er een proef mee deed. En dat leverde een aantal interessante conclusies op.
Meer over
- Begrijpelijke tekst en beeldtaal
Meer doen met begrijpelijke tekst en beeldtaal
Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om begrijpelijke tekst en beeldtaal meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.
Direct Duidelijk Deal
Duidelijk communiceren in taal die voor iedereen te begrijpen is, is belangrijk. Voor iedere organisatie. Door de Direct Duidelijk Deal te ondertekenen spreek je binnen jouw organisatie af om dit binnen de hele organisatie te doen.
Meer over de deal
Taalstrijd
Op zoek naar een inspirerend middel om duidelijke communicatie onder de aandacht te brengen? Organiseer een taalstrijd! Beginnen met een mini-taalstrijd kan natuurlijk ook.
Tips voor de taalstrijd
Vragen, kennis en ervaring delen
Netwerk Direct Duidelijk richt zich op begrijpelijke communicatie. We delen kennis, ervaringen en goede voorbeelden over begrijpelijke overheidscommunicatie. Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega’s. Doe je ook mee?

Ontwikkeling van Direct Duidelijk
Wat in 2018 begon met de campagne Direct Duidelijk, is nu een hele lijst met initiatieven voor duidelijke overheidscommunicatie. Dat is ook hard nodig, want de overheid communiceert nog steeds te moeilijk. Gelukkig gebeurt er veel en hebben we handig voor je op een rijtje gezet hoe we hieraan werken. En hoe jij daarbij kunt helpen.

Vraag om een expertreview
Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kan een expertreview doen op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel en zonder kosten de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.
Richtlijnen voor tekst en beeld
Doelgroepen, inhoud, vorm, toegankelijkheid en natuurlijk testen. Er komt veel kijken bij communicatie in tekst en beeld. Maak daarom gebruik van deze richtlijnen voor tekst en beeldtaal in overheidscommunicatie.
-
Voordat je begint
Schrijven begint met goede voorbereiding. Besef dat je als overheidsorganisatie een heel diverse doelgroep hebt. Dat heeft invloed op wat en hoe je schrijft.
-
Als je gaat schrijven
Bij schrijven is het belangrijk dat de inhoud, toon en vorm kloppen. Zo is je tekst geschikt voor het kanaal dat je in gedachten hebt. Hou altijd rekening met toegankelijkheid en leesbaarheid.
-
Tekst en beeld combineren
Een goede combinatie van tekst en beeld kan de boodschap duidelijker maken voor je doelgroep. Je kunt op verschillende manieren tekst en beeld combineren.
-
Tekst en/of beeld testen
Er wordt vaak vóór de gebruiker gedacht in plaats van mét. Wil je weten of je boodschap begrijpelijk is? Ga dan testen.
Goede voorbeelden
Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Gebruik wat er al is en leer van andere organisaties. Zij hebben hun voorbeelden gedeeld in de Toolkit Taal. Laat je inspireren en hergebruik de voorbeelden.
Bekijk de voorbeelden
Handige hulpmiddelen
Online zijn er enorm veel hulpmiddelen te vinden voor goed gebruik van tekst en beeld. We hebben de handigste voor je op een rijtje gezet.
Bekijk de hulpmiddelen