Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Teksten op taalniveau B1, iconen, foto’s, illustraties en video: je kunt op allerlei manieren een boodschap overbrengen. Hoe begrijpelijk de boodschap is, hangt af van de taal en vorm die je kiest in de communicatie. Je vindt hier alles wat we delen over begrijpelijke tekst en beeldtaal.

Agenda

Testlab on Tour sessie 1 (van 2): uitleg stappenplan ‘Test je tekst’

We denken vaak dat onze teksten duidelijk zijn. Maar we vragen vaak niet aan gebruikers of dat ook zo is. Wil je weten of je boodschap echt begrijpelijk is? Test dan je tekst met de lezer. In deze online sessie gaan we aan de slag met stap 1 en 2 van het stappenplan ‘Test je tekst’: het voorbereiden van je test. En we blikken vooruit op de test die je zelf gaat uitvoeren. Doe je mee?

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Gebruikersonderzoek doen: ook jij kan dit! (Direct Duidelijk Tour)

Kunnen nieuwe technologieën ons helpen om altijd toegankelijk te schrijven? Welke initiatieven zijn er al? Van welke goede voorbeelden kunnen we leren? En hoe kunnen we samenwerken? Deze vragen staan centraal tijdens het webinar.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Online bijeen­komst Netwerk Direct Duidelijk: duidelijke taal op de werkvloer en gewoonten doorbreken

Neem deel aan de online Netwerk Direct Duidelijk bijeenkomst. We behandelen specifieke vraagstukken en onderwerpen uit de community.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Lezen Alle artikelen over begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Met de terugstuurservice pakken we hoog­uit het topje van de ijsberg’

Initiatieven zoals een meldpunt om onduidelijke overheidstaal tegen te gaan: een goede zet of een schijnoplossing? Deze vraag was de start van een drieluik over de (on)zin van meldpunten voor onbegrijpelijke taal. De kritiek op deze initiatieven is bepaald niet mals. Toch zijn er organisaties die bewust ermee aan de slag gaan. Onder wie de gemeente Arnhem, die er een proef mee deed. En dat leverde een aantal interessante conclusies op.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Van woorden naar daden’

Dit jaar viert Gebruiker Centraal het 10-jarig bestaan. Vanaf het eerste uur is Marina de Horn betrokken. Als adviseur overheidsdienstverlening zet zij zich al meer dan 40 jaar in voor duidelijke taal, toegankelijkheid en inclusie. “Het is de onrechtvaardigheid die me raakt,” zegt Marina. “Ik doe dit werk vanuit passie, omdat ik vind dat iedereen moet kunnen meedoen.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

De resultaten van slechts 1 middagje testen

Testember zit erop. Een maand waarin mensen uit ons netwerk kennis deelden over testen en gebruikersonderzoek. De laatste dag van Testember stond in het teken van doen, in de straten van Zwolle. En je voelt 'm al aankomen: als je samenwerkt, dan kun je in 1 middag echt heel veel leren en valideren.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Onderzoeken, testen en meten

Meer doen met begrijpelijke tekst en beeldtaal

Bij Gebruiker Centraal en samenwerkende organisaties doen we van alles om begrijpelijke tekst en beeldtaal meer onder de aandacht te brengen. Met bruikbare inzichten en handige hulpmiddelen. Een selectie daarvan vind je hieronder.

Direct Duidelijk Deal

Duidelijk communiceren in taal die voor iedereen te begrijpen is, is belangrijk. Voor iedere organisatie. Door de Direct Duidelijk Deal te ondertekenen spreek je binnen jouw organisatie af om dit binnen de hele organisatie te doen.

Meer over de deal

Taalstrijd

Op zoek naar een inspirerend middel om duidelijke communicatie onder de aandacht te brengen? Organiseer een taalstrijd! Beginnen met een mini-taalstrijd kan natuurlijk ook.

Tips voor de taalstrijd

Vragen, kennis en ervaring delen

Netwerk Direct Duidelijk richt zich op begrijpelijke communicatie. We delen kennis, ervaringen en goede voorbeelden over begrijpelijke overheidscommunicatie. Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega’s. Doe je ook mee?

Meer over Netwerk Direct Duidelijk

Beeldmerk duidelijke overheidscommunicatie

Ontwikkeling van Direct Duidelijk

Wat in 2018 begon met de campagne Direct Duidelijk, is nu een hele lijst met initiatieven voor duidelijke overheidscommunicatie. Dat is ook hard nodig, want de overheid communiceert nog steeds te moeilijk. Gelukkig gebeurt er veel en hebben we handig voor je op een rijtje gezet hoe we hieraan werken. En hoe jij daarbij kunt helpen.

Wat we doen met duidelijke overheidscommunicatie

Document met vergrootglas erboven

Vraag om een expertreview

Het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid kan een expertreview doen op een (deel van) je prototype, website of app of brief/tekst. Zo kan je snel en zonder kosten de belangrijkste problemen in de gebruiksvriendelijkheid van je overheidsproducten en -diensten laten opsporen.

Meer over het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Goede voorbeelden

Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Gebruik wat er al is en leer van andere organisaties. Zij hebben hun voorbeelden gedeeld in de Toolkit Taal. Laat je inspireren en hergebruik de voorbeelden.

Bekijk de voorbeelden

Handige hulpmiddelen

Online zijn er enorm veel hulpmiddelen te vinden voor goed gebruik van tekst en beeld. We hebben de handigste voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de hulpmiddelen