Community Proactieve Dienst­verlening Artikelen

Lees alle artikelen van Community Proactieve Dienstverlening

Proactieve dienst­verlening kán (soms met wat creativiteit en durf)

Als overheid kunnen we dienstverlening veel vaker proactief maken dan we denken. Denk aan het automatisch toekennen van een toeslag. Of iemand hulp aanbieden bij (dreigende) schuld, zónder dat diegene dit zelf hoeft aan te vragen. “Technisch kunnen we veel dienstverlening proactief maken, maar juridisch en politiek moeten we anders denken”, pleit Maurits Ippel van de Nationale ombudsman.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe maak je impact met onderzoek?

De Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening en de community’s van Gebruiker Centraal organiseerden samen het evenement Hoe maak je impact met onderzoek?, voor alle onderzoekers in overheidsland. Wat zijn de belangrijkste lessen? En hoe kan ook jij impact maken met onderzoek in je eigen organisatie?

Meer over

  • Onderzoeken, testen en meten

De bluts met de buil nemen

De toekomst van menselijke dienstverlening van de overheid heb ik gezien in België. En die is proactief. Dat wist een IT-leverancier te vertellen die snapt dat IT niet technisch is, maar draait om mensen. Dat het niet draait om de digitale spullenboel, maar om hoe die digitale inrichting de persoonlijke verhalen ondersteunt, niet dicteert. En dat dienstverlening voor íedereen is.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘De klant moet krijgen waar die recht op heeft, ook als dit DUO meer werk kost’

Als je studeert heb je recht op studiefinanciering. Afhankelijk van het inkomen van je ouders heb je óók recht op een aanvullende beurs of toelage. Maar veel studenten weten dit niet. Hoe kan deze dienstverlening proactiever worden aangeboden? Een vraag waar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) zich in vastbeet.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Alles wat we doen, doen we op basis van de behoeften van de leden’ 

Omdat een inclusieve dienstverlening een veelomvattend thema is, heeft Gebruiker Centraal community’s opgericht voor specifieke onderwerpen. Ben Staal, coördinator team Community’s, en Victor Zuydweg, initiatiefnemer van Gebruiker Centraal, vertellen er meer over. 

Hoe proactieve dienst­verlening het contact tussen over­heid en burgers transformeert

Overzichtelijke, toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening. Dat is de ambitie van het programma Proactieve Dienstverlening dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft opgezet. Programmamanager Eefje Steenvoorden vertelt er meer over.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Mensen moeten de ervaring hebben dat ze maar met 1 over­heid te maken hebben’ 

Christel Olivers vertelt over hoe BZK overheidsbreed inzet op een meer klantgerichte werkwijze. “Wij proberen departementen, en lokale en landelijke dienstverleners nog meer bij elkaar te brengen en in beweging te krijgen. Alleen samen helpen we mensen zo goed mogelijk te bewegen door de complexe overheid.” 

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

UWV: ‘Elke dag een beetje beter voor onze cliënten en werkgevers’ 

De laatste jaren trekt het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) er hard aan om meer klantgedreven te werken. “We zijn goed bezig, maar het kan nog beter!”, zegt Birgitte van Buggenum. Lees hoe UWV werkt aan een meer klantgerichte dienstverlening. 

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Wat is proactieve dienst­verlening en wat kan je ermee?

Weet jij wat proactieve dienstverlening precies is? Lees hoe je als overheid inwoners helpt door proactieve dienstverlening in te zetten.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

‘Proactieve dienst­verlening zou de norm moeten zijn’

Stad Gent heeft indruk gemaakt met haar proactieve dienstverlening. Dienstverlening waarbij de gebruiker écht centraal staat. Wat houdt deze dienstverlening in? En wat kunnen we van Gent leren? Sarah Spiessens vertelt het ons.

Hoe zetten andere landen in Europa de gebruiker centraal?

Met het UserCentriCities (UCC) netwerk kent Europa een community vol overheidsprofessionals die zich inzetten voor inclusieve en toegankelijke overheden. En die met elkaar samenwerken. Tijdens de UserCentriCities Summit 2023 werd die samenwerking gevierd en werden gebruikersgerichte diensten bekroond.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording

De 8 dimensies van persoonlijke dienst­verlening

Overheden introduceren vaak ‘persoonlijke’ digitale diensten. Maar waarom worden die ideeën vaak slecht ontvangen? Omdat niet aan gebruikers zélf wordt gevraagd wat ze belangrijk vinden. Aldus Jeroen van Grondelle en Dies Weijschedé tijdens een online bijeenkomst voor leden van Community CX.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Zeer geslaag­de eerste bijeen­komst Gebruiker Centraal

De eerste bijeenkomst van Gebruiker Centraal was zeer geslaagd, een bijeenkomst vol energie en enthousiasme. Ruim 30 vakgenoten uit de overheid en de markt woonden aansprekende presentaties bij en voerden boeiende discussies.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Kick-off community Gebruiker Centraal

Een 'burgerbrigade', 'geek squat', 'de Digicommissaris als sponsor'…., slechts een greep uit de behoeften van het platform Gebruiker Centraal. Op 17 december was de kick-off.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid