Community Proactieve Dienst­verlening

Veel inwoners en ondernemers weten vaak niet dat ze recht hebben op (financiële) ondersteuning. Hartstikke zonde! Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten.

Proactieve dienstverlening gaat ook om praktische hulp. Zoals automatische meldingen als je rijbewijs verloopt. Of een ambtenaar die contact opneemt om je te wijzen op iets waar je recht op hebt. Met iets heel kleins kunnen inwoners en ondernemers al enorm geholpen zijn. Het scheelt bureaucratie en dat is fijner voor iedereen. Dat vergroot het vertrouwen van mensen in de overheid.

Voor proactieve dienstverlening heeft de overheid wel actuele gegevens van mensen nodig. En intern goede samenwerking binnen de overheid is enorm belangrijk. Hoe je dat organiseert? En wat je kunt opsteken van andere organisaties? Dát leer je in de Community Proactieve Dienstverlening.

Meld je meteen aan voor Community Proactieve Dienstverlening

Waarom een Community Proactieve Dienstverlening?

In de Community Proactieve Dienstverlening maken we je bekend met de voordelen van proactieve dienstverlening. En hoe die de gebruiker écht centraal zet. Ook willen we laten zien op welke manieren het toegepast wordt. We brengen proactieve dienstverlening dichterbij voor leden. En vooral voor de gebruiker, voor wie we het uiteindelijk doen.

Wat we doen in de community

We organiseren structureel online en offline bijeenkomsten over proactieve dienstverlening, samen met organisaties. Onderwerpen worden aangedragen door leden. Iedereen mag deelnemen aan de bijeenkomsten. Daarnaast ontwikkelen we hulpmiddelen, zoals de Kennisbank Proactieve Dienstverlening, waar je voorbeelden van en onderzoeken over proactieve dienstverlening vindt. Buiten de bijeenkomsten om kunnen communityleden verder met elkaar in gesprek op ons samenwerkingsplatform.

Voor wie is deze community?

Deze community is voor mensen binnen overheidsorganisaties die al ervaring hebben, net bezig zijn of graag willen beginnen met proactieve dienstverlening. Of je nu expert bent of beginner, je bent van harte welkom. Ook als je werkt aan proactieve dienstverlening buiten de overheid ben je van harte welkom om lid te worden, maar commerciële doeleinden stellen we niet op prijs. De community draait om de inhoud en leren van elkaar.

Agenda

Wat lidmaatschap je biedt

Lidmaatschap van een community heeft meerdere voordelen. Zo krijg je automatisch een mail wanneer we iets organiseren, zoals een bijeenkomst (lees ook onze gedragsregels voor bijeenkomsten). Je bent dus altijd als eerste op de hoogte. 

Daarnaast krijg je toegang tot Pleio, waar je andere leden kunt vinden tussen bijeenkomsten door. Zo kun je contact zoeken met andere professionals die aan dezelfde of andere thema’s werken. Ook komen daar de presentaties te staan van bijeenkomsten. 

Verder krijg je persoonlijke aandacht van de communitymanager. Die zet zich actief in om leden te verbinden op thema’s waarop ze elkaar kunnen helpen. De informatie uit je aanmelding helpt hierbij. 

Kennisbank Proactieve Dienstverlening

Veel inwoners en ondernemers weten vaak niet dat ze recht hebben op (financiële) ondersteuning. Hartstikke zonde! Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten. Deze kennisbank helpt je ook proactief aan de slag te gaan.

Gebruik de hulpmiddelen uit de Kennisbank Proactieve Dienstverlening

Lezen Alle artikelen van 'Proactieve Dienstverlening'

De over­heid van 2035: proactief en mens­gericht

Eenvoudiger, empathischer en volledig gericht op de mens: publieke dienstverlening is fundamenteel anders ingericht in het jaar 2035. Tenminste, dat laat de speciale uitgave van de Staat van de Uitvoering ‘Inspiratie uit de toekomst’ (PDF, 5 MB) zien. Een toekomstbeeld dat precies aansluit bij waar Gebruiker Centraal voor staat.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Dienst­verlening via MijnServices: ‘Je begint niet met de dakkapel als je een huis bouwt’

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan 1 overheidsbeleving binnen gemeentelijke portalen. Daardoor wordt overheidszaken doen over alle overheden heen gelijk. Vincent van Beek, projectmanager Omnichannel bij VNG, vertelt over MijnServices en hoe het overheidsdienstverlening mensgerichter maakt.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Over­heids­dienst­verlening: een verhaal over theekransjes en eilandjes 

Semantische discussies, overtuigd zijn van het eigen gelijk en leven op eilandjes leiden ons af van de inhoud en wat echt belangrijk is bij de overheid. Een kritische kijk op eilandjesdenken, eindeloze discussies en langs elkaar werken. En de gebruiker uit het oog verliezen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Meer weten over deze community?

Aanmelden Community Proactieve Dienstverlening

Via dit formulier kun je je aanmelden voor de Community Proactieve Dienstverlening

Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam* Verplicht
We gebruiken je gegevens alleen waarvoor je ze aan ons hebt doorgegeven. Zie ook onze privacyverklaring (opent in een nieuw venster). Als je op de knop hieronder drukt, dan ga je daarmee akkoord.