Kennisbank Proactieve Dienst­verlening

Veel inwoners en ondernemers weten vaak niet dat ze recht hebben op (financiële) ondersteuning. Hartstikke zonde! Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten. Deze kennisbank helpt je ook proactief aan de slag te gaan.

Wat is proactieve dienstverlening?

Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten. Proactieve dienstverlening houdt ook in dat de overheid mensen actief benadert, informeert of herinnert wanneer hun situatie verandert, zodat zij weten wat ze moeten doen of waar ze recht op hebben. Waar mogelijk wordt bestaande informatie vooraf ingevuld, zodat iemand alleen hoeft te controleren en aan te vullen.

Community Proactieve Dienstverlening

In Community Proactieve Dienstverlening werken we samen aan proactieve dienstverlening. Leden delen kennis en ervaringen, inspireren elkaar en zoeken de verbinding. We organiseren bijeenkomsten en werken samen op ons samenwerkingsplatform Pleio. Word ook lid!

Rapporten en publicaties

Er wordt veel onderzoek gedaan naar proactieve dienstverlening. We proberen veel van die onderzoeken en andere publicaties te verzamelen. Die helpen jou om te kijken hoe proactieve dienstverlening in jouw eigen organisatie kan werken.

Voorbeelden van proactieve dienstverlening

Veel overheidsorganisaties hebben al proactieve diensten. We hebben een aantal voorbeelden voor je verzameld die je kunnen inspireren.

Evenementen van onze community

We organiseren structureel on- en offline bijeenkomsten over proactieve dienstverlening. Sluit ook aan!

Geen evenementen gevonden

Met wie we werken aan hulpmiddelen voor proactieve dienstverlening

Hulpmiddelen ontwikkelen voor proactieve dienstverlening doen we niet alleen. In dit overzicht zie je met wie we samenwerken.

Artikelen over proactieve dienstverlening Lees alle publicaties over proactieve dienstverlening

Proactieve dienst­verlening kán (soms met wat creativiteit en durf)

Als overheid kunnen we dienstverlening veel vaker proactief maken dan we denken. Denk aan het automatisch toekennen van een toeslag. Of iemand hulp aanbieden bij (dreigende) schuld, zónder dat diegene dit zelf hoeft aan te vragen. “Technisch kunnen we veel dienstverlening proactief maken, maar juridisch en politiek moeten we anders denken”, pleit Maurits Ippel van de Nationale ombudsman.

Meer over

  • Mensgericht denken en ontwerpen

Hoe proactieve dienst­verlening het contact tussen over­heid en burgers transformeert

Overzichtelijke, toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening. Dat is de ambitie van het programma Proactieve Dienstverlening dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft opgezet. Programmamanager Eefje Steenvoorden vertelt er meer over.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Expeditie Innovatieve Dienst­verlening: 6 belangrijkste inzichten

ID-wallets, AI, proactieve dienstverlening... de veranderingen in overheidsdienstverlening volgen elkaar in rap tempo op. De verwachtingen van de inwoner of burger worden steeds hoger. En commerciële partijen spelen hier óók op in. Hoe kunnen we als overheid daarin meebewegen en ervan leren?

Met wie je contact op kunt nemen