Aan de slag met een Gebruiker Centraal Coach
Je wilt een aanvraag doen voor een Gebruiker Centraal Coach. Die heeft expertise op 1 of meerdere thema’s van mensgerichte dienstverlening, en kan jou en je organisatie helpen bij een vraagstuk. Maar waar moet je aanvraag aan voldoen? En hoe ziet het verdere proces eruit? Je leest het op deze pagina. Je kunt hier ook je aanvraag voor een coach indienen.
Meteen naar:
Hier moet je aanvraag aan voldoen
1. Alleen inhoudelijke vraagstukken
Alle vraagstukken moeten gaan over de inhoud (mensgerichte dienstverlening), en niet over het veranderen van bijvoorbeeld teamdynamiek.
2. Je wilt de gebruiker écht centraal zetten
Jouw organisatie heeft de ambitie om de gebruiker écht centraal te stellen. Je wilt je verdiepen in de leefwereld van de gebruiker en luisteren naar hun behoeften. Waar nodig ontwerp je de dienstverlening en communicatie de behoefte en context van mensen, niet vanuit de techniek of de organisatieprocessen. De organisatie wil niet alleen achteraf, maar in iedere fase met mensen in gesprek gaan en (gebruikers)onderzoek doen naar hoe dienstverlening mensgerichter kan. Het gaat hierbij om zichtbare en merkbare verbeteringen door de inwoner of ondernemer in de communicatie en dienstverlening.
3. Je bent bereid kritisch naar de eigen processen kijken en dingen ‘anders’ te doen
Het kan lastig zijn om los te komen van wat er al is. Jouw organisatie is bereid los te laten, kritisch te kijken naar eigen processen en aanpak, en wil het ‘anders’ doen. De coach zal continu vragen stellen om zo samen met jou de belangrijkste knelpunten in de communicatie en/of dienstverlening vast te stellen.
4. Je werkt open en transparant samen, en bent bereid resultaten te delen
Je werkt open samen en communiceert ook open. We willen laten zien dat steeds meer organisaties zich inspannen voor mensgerichte dienstverlening en dat andere organisaties van elkaar leren. We willen graag de ervaringen en goede voorbeelden van het coachtraject en jouw organisatie delen in ons netwerk.
5. Je hebt steun van het management voor een coach
De inzet van de coach en de vervolgacties hebben de volledige steun van het management/bestuur en er is capaciteit om aan de slag te gaan. Er is draagvlak en medewerking van alle belangrijke belanghebbenden bij het vraagstuk. Bij het 1e gesprek met een coach zal daarom gekeken worden naar de maatschappelijke, organisatorische en bestuurlijke haalbaarheid en welke risico’s er zijn.
Dit is het proces
Stap 1: indienen vraagstuk
Vul het aanvraagformulier in voor jouw vraagstuk. We beoordelen je aanvraag en nemen contact met je op binnen 2 weken. Eventueel vragen we om meer uitleg.
Stap 2: selectie coach
We selecteren een coach voor je.
Stap 3: intakegesprek en kennismaking
We hebben samen met jou en de coach een online intakegesprek. We bespreken de inhoud van de opdracht en maken afspraken.
Stap 4: begin coachtraject
Je bespreekt zelf met de coach de verdere invulling van het coachtraject.
Stap 5: einde coachtraject
We vragen 2 maanden na het einde van het traject aan je wat er met de uitkomsten van het coachtraject is gedaan.
Vraag de hulp van een coach aan
Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.