Kennisdag Proactieve Dienst­verlening 

Op dinsdag 30 september organiseren Digicampus en Gebruiker Centraal de tweede Kennisdag Proactieve Dienstverlening. Voor iedereen die al aan de slag is met proactieve dienstverlening of daarmee wil beginnen. Ben jij er ook bij? 

Over het onderwerp en het evenement 

Proactieve dienstverlening pleit voor een overheid die niet afwacht, maar actief naar mensen toe gaat ze te wijzen op mogelijke rechten en op dienstverlening die beschikbaar is. Om de overheidsdienstverlening beter te laten aansluiten bij de behoeften en leefwereld van mensen is er een transformatie nodig.  Met deze kennisdag willen we die transformatie verder op gang brengen.    

Wat kun je verwachten van de kennisdag? 

We gaan samen betekenis geven aan het begrip proactieve dienstverlening. Aan het eind van de dag hopen we een gezamenlijk beeld te hebben bij de vragen:   

  • Waarom is proactieve dienstverlening noodzakelijk?
  • Wat vraagt het van ons als professionals?
  • Wat gebeurt er al?
  • Wat hebben we nodig om het écht voor elkaar te krijgen?
  • En wat gebeurt er vanuit wet- en regelgeving om dit te ondersteunen?

We hebben een divers en inspirerend programma, met zowel plenaire sessies als workshops. Je kunt zelf kiezen aan welke workshop je deelneemt. Daarover lees je verder op deze pagina meer.

In de ochtend staan we onder leiding van Onzichtbaar Den Haag in de schoenen van 3 mensen die in hun leven vastliepen in het woud van regelingen. Ze gaan ons confronteren, maar ook verbinden en inspireren. Hun verhalen laten ons zien dat het ertoe doet wat wij doen. Maar ook wat het betekent voor iemand als het niet goed gebeurt. We ervaren dat we de actie niet van de burger mogen verwachten, maar dat we als overheid zélf proactief aan de slag moeten.

Veel organisaties doen dat. Dat zien we bij de 9 workshops in de middag. Je kunt bij aankomst op de Kennisdag 1 workshop kiezen. Maar kies er vooraf meerdere, want de capaciteit per workshop is beperkt. Wees dus ook op tijd. Dan is de kans het grootst dat de workshop van jouw voorkeur nog plek heeft.

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vertelt ons na de workshopronde meer over de ontwikkeling van de Wet op Proactieve Dienstverlening. 

Na die presentatie gaan we met een panel en met elkaar in gesprek over de inzichten van de dag. Welke randvoorwaarden verdienen er nog meer aandacht om proactieve dienstverlening gezamenlijk verder te brengen? En hoe kunnen we daar zelf mee aan de slag?

De opbrengst van dat gesprek nemen we mee naar ons werk, om verder te werken aan een meer proactieve overheid. En we gebruiken het als input voor de community Proactieve Dienstverlening.  

De Kennisdag wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Programma

 9.00 – 09:50: inloop en inspiratiemarkt

09:50 – 10.15: opening

10.15 – 12.30: interactieve training De Ontmoeting: over het moment waar mens en systeem elkaar ontmoeten 

12.30 – 13.30: lunch

13.45 – 15.15: workshops      

15.15 – 15.45: toelichting op het wetsvoorstel Proactieve Dienstverlening door het Ministerie van SZW

15.45 – 16.15: paneldiscussie: Wat hebben we nodig om proactieve dienstverlening verder te brengen?

16.15 – 16.30: reflectie en afsluiting: Wat nemen we mee naar morgen?

16.30: borrel

Workshops

De workshops richten zich op actuele voorbeelden van proactieve dienstverlening. Je krijgt de kans om te ontdekken hoe die voorbeelden ook toepasbaar zijn binnen jouw organisatie. 

Workshop 1 en 2 zijn de ID-wallet Leerwerkplaatsen. Daarin staat samenwerking met coalities centraal. Aan de hand van een canvas verken je met een aantal andere deelnemers de techniek, maar juist ook de juridische, ethische en ontwerpvraagstukken die komen kijken bij het testen en implementeren van ID-wallet toepassingen. Het is essentieel dat keuzes rond ID-wallets, digitale kluizen en proactieve hulp niet alleen technisch goed werken, maar ook transparant, veilig en rechtvaardig zijn.

In workshop 3 tot en met 9 bespreek je in een open dialoog met de casushouder wat er is bereikt, welke stappen cruciaal waren om dit te realiseren en welke uitdagingen of knelpunten er nu spelen.  Je verkent samen hoe je dit praktijkvoorbeeld kunt vertalen naar je eigen context. 

1. Leerwerkplaats Kwijtschelding van waterschapsbelasting ‘Tot uw dienst’

Interessant als je wilt weten wat de mogelijkheden van een ID-wallet zijn

Stimulansz, Gemeente Nijmegen & Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier geven met deze pilot burgers in 15 minuten inzicht in regelingen voor toeslagen en kwijtschelding. Dit gebeurt via berekenjerecht.nl. Ze kunnen daar ook eenvoudig zelf de aanvragen voor de regelingen doen. We onderzoeken in deze workshop hoe aanvraag tot toekenning van de kwijtschelding van waterschapsbelasting kan worden ontworpen.

2. Leerwerkplaats Aanvragen zorgverzekering en -toeslag ’18+

Interessant als je wilt weten wat de mogelijkheden van een ID-wallet zijn

Hoe een ID-wallet kan helpen om eenvoudig zorgverzekering en zorgtoeslag aan te vragen gaat onder andere over het slim wijzen op rechten bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar. En proactief bijsturen bij inkomensveranderingen, zodat jongeren niet tussen wal en schip belanden. Ook geven we een inkijk in een prototype rondom de levensgebeurtenis Overlijden. 

3. Gemeente Den Haag

Interessant als je meer wilt weten over vroegsignalering en hulp aan inwoners

De gemeente Den Haag zet proactieve dienstverlening in om inwoners met een laag inkomen of financiële zorgen actief te helpen. Mensen in de bijstand krijgen automatisch een brief over de Ooievaarspas, waarmee zij gebruik kunnen maken van kortingen en regelingen. Via vroege signalering ontvangt de gemeente meldingen van betaalachterstanden (bijv. huur, energie, zorgverzekering) en neemt zelf contact op om hulp te bieden. Daarnaast kunnen inwoners kwijtschelding van gemeentelijke belastingen aanvragen en wordt gekeken welke regelingen gecombineerd inzetbaar zijn. Zo probeert de gemeente te voorkomen dat inwoners ondersteuning mislopen. 

4. Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug

Interessant als je meer wilt weten over de mogelijkheden voor minimaregelingen

Deze Regionale Sociale Dienst ondersteunt inwoners van Zeist met een laag inkomen bij het aanvragen en ontvangen van toeslagen en minimaregelingen, zoals de Geld Terug Regeling, bijzondere bijstand en de Individuele Inkomenstoeslag. Omdat de gemeente niet precies weet wie tot de doelgroep behoort, zet de dienst in op een proactieve benadering, waarbij inwoners automatisch of tegelijk met een bijstandsaanvraag ook andere regelingen kunnen aanvragen. De RSD maakt actief gebruik van gegevenslijsten, zoals bij de energietoeslag, om inwoners te benaderen die mogelijk recht hebben op extra ondersteuning. Dit voorkomt dat mensen toeslagen mislopen en schept ruimte voor persoonlijke begeleiding bij knelpunten zoals terugvorderingen en inkomensgrenzen. Zo streeft de dienst naar betere financiële bestaanszekerheid voor alle inwoners die dat nodig hebben. 

5. Gemeente Utrecht

Interessant als je meer wilt weten over informatie-uitwisseling tussen overheden voor hulp aan inwoners

Om mensen actief te wijzen op inkomensondersteuning, hebben gemeenten ook informatie van andere overheden nodig. Zo is het bij de overheid bekend wanneer iemand onder het bestaansminimum terecht is gekomen, en is deze informatie gunstig als gemeenten hun inwoners willen tegemoetkomen in de aanvraag van toeslagen. Gemeente Utrecht wil deze mensen benaderen en zo ook méér gesprekken door professionals (buurtteam medewerkers) laten voeren en méér (aanvullende) bijstandsuitkeringen verstrekken. Utrecht heeft als doel te komen tot een namenlijst van inwoners boven de 27 jaar leven, die volgens data van de Belastingdienst ónder de armoedegrens zitten en niet of onvoldoende gebruik maken van inkomensondersteunende regelingen. Zo kan de gemeente deze mensen actief benaderen en hulp aanbieden om in gesprek te raken over de mogelijkheden van inkomensondersteuning.  

6. Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) – actief benaderen Wajongers

Interessant als je werkzaam bent bij andere landelijke organisaties

Als mensen zes maanden hun zorgverzekering niet betalen, komen zij terecht in de basisverzekering tegen arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen en ondernemers (BAZ) van het CAK. Er wordt dan meer geld ingehouden op hun uitkering dan wanneer zij de zorgverzekering zelf zouden betalen. De UWV benadert in de G4 gemeenten Wajongers actief om te kijken of die inhouding op de uitkering kan stoppen en of zij recht hebben op zorgtoeslag of andere toeslagen. Zodra de inhouding stopt, kunnen Wajongers via het CAK mogelijk in aanmerking komen voor kwijtschelding van eventuele restschulden. Voor kwetsbare mensen betekent dit dat er na een betalingsachterstand contact wordt opgenomen om samen naar oplossingen te zoeken. Dit gebeurt nu alleen in de G4, maar zou ook breder ingezet kunnen worden.

7. Sociale Verzekeringsbank – automatische aanpassing kinderbijslag

Interessant als je werkzaam bent bij andere landelijke organisaties 

Wie al kinderbijslag ontvang voor een eerste kind, hoeft bij de geboorte van een tweede kind niets opnieuw aan te vragen: de SVB past het bedrag automatisch aan zodra de geboorte in de Basisregistratie personen staat. Ook bij gezinnen met een kind dat intensieve zorg nodig heeft, kan dubbele kinderbijslag worden toegekend. De SVB ontvangt signalen van het CIZ of de gemeente wanneer een kind een officiële zorgindicatie heeft, en kent op basis daarvan zonder extra aanvraag de dubbele kinderbijslag toe. Dit ontlast gezinnen in een periode waarin zij hun aandacht vooral op het kind willen richten. 

8. Kwikstart

Interessant als je jongere inwoners digitaal breed wilt ondersteunen

Kwikstart is een digitaal platform dat jongeren van 16 tot 27 jaar ondersteunt bij de overgang naar zelfstandigheid door overzichtelijke informatie te bieden over wonen, werk, scholing, financiën en zorg. Ontstaan vanuit de jeugdzorg en door de inzet van ervaringsdeskundigen en een participatieve aanpak sluit de informatie aan bij de leefwereld van jongeren. Alle relevante informatie staat op 1 centrale plek. Jongeren krijgen daar direct doorverwijzingen en praktische stappen aangereikt.

9. Gemeente Heusden – automatisch toekennen HeusdenPas

Interessant als je een stadpas automatisch wilt toekennen  

In Heusden hebben inwoners met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum (onder meer) recht op de HeusdenPas. Zij krijgen jaarlijks een budget van 150 euro voor sport, cultuur of educatie. Toch maakt slechts 65% van de doelgroep gebruik van deze voorziening. Veel inwoners weten niet dat zij recht hebben op de voorziening, of ervaren drempels bij het aanvragen. Gemeente Heusden heeft daarom besloten een groep inwoners die aantoonbaar recht hebben, zoals bijstandsgerechtigden en inwoners die kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen ontvangen, de HeusdenPas automatisch toe te kennen. Ook AOW-ers die recht hebben op de HeusdenPas krijgen deze nu voor onbepaalde tijd, terwijl daar eerst jaarlijks een aanvraag voor nodig was. De verwachting is dat het inkomen niet meer sterk zal stijgen of dalen, waardoor dat risico bestuurlijk wordt aanvaard. 

Waar en wanneer? 

De Kennisdag Proactieve Dienstverlening is op dinsdag 30 september. De inloop en informatiemarkt is vanaf 9 uur. Het programma start om 9:50 en om 16.30 sluiten we de dag af met een borrel. Het evenement is in Antropia (Hoofdstraat 8, in Driebergen). Op de website van Antropia vind je een routebeschrijving en informatie over parkeren.

Voor wie? 

Dit evenement is voor alle professionals die werken aan proactieve dienstverlening bij de overheid of eraan willen gaan werken.  

Hoort bij het thema

Hoort bij de community

Meld je aan voor dit evenement

Je gegevens

Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.

jouw naam

Vul hier de naam van jouw organisatie in.

naam@voorbeeld.nl

Andere aanmeldingen 176 aanmeldingen (47 aanmeldingen niet getoond)

  • Kaoutar SakaquiBelastingdienst
  • Sylvia KoddeOmgevingsdienst Midden-Holland
  • Johan van der WaalVNG Realisatie
  • Jennifer WorungGemeente Den Haag
  • Zoë VosGemeente Breda
  • Carin van EmpelGemeente Haarlem/Zandvoort
  • Gastgebruiker Corinne VisserGemeente Haarlem
  • Yves SaltersDienst Toeslagen
  • Claudia PinoBelastingdienst
  • Samya el AmritiBelastingdienst
  • Winston PankaGemeente Krimpenerwaard
  • HelgarHeumen
  • Svitlana KuznetsovaGemeente Goeree-Overflakkee
  • André BergmansBelastingdienst (DF&A)
  • John GalinskyCoform
  • Jacqueline RobbenMinisterie van Financiën
  • Sophie van DijkMinisterie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
  • Roel van DrielBelastingdienst
  • Mario CosmanBZK
  • Tamar van BokhovenDienst Toeslagen
  • JohnSVB
  • Femke de BruijnGemeente Roermond
  • Ingrid Wendelgemeente Den Haag
  • Menno SpaanHaagse Beek organisatieadvies
  • Hester van de MeijToeslagen
  • WimVereniging Directeuren Publieksdiensten (VDP)
  • Caroline HamerMinisterie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
  • Wietske KamsmaAlliantie Digitaal Samenleven
  • Ellen AtteveldSociale Verzekeringsbank
  • Monique MoreesDienst Toeslagen
  • wendy de vredeDienst Toeslagen
  • Petra BaksMinisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • charlotteRVO
  • Denis vinkMinisterie van Financiën
  • Leo de JagerDienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten
  • Adnan ZianiGemeente Den Haag
  • RaginieGemeente Den Haag
  • Esther VeenGem Den Haag
  • Elizagemeente Den Haag
  • Jeske Guntermangemeente Den Haag
  • Michaël VijfvinkelKoos
  • Adinda AlvaresGemeente Den Haag
  • MarkGemeente Den Haag
  • Floortje MeijerKoos Agency
  • Laura SchrauwenKoos | Belastingdienst
  • Sylvia FaijdherbeGemeente Voorschoten
  • Manfred RosenboomIctu
  • Sara van EijkGemeente Rotterdam
  • Ed BoonVisionEd
  • Henriëtte DietersDieters advies en projectmanagement
  • Hanneke KunstVNG
  • Esther DellebekeUWV
  • Cathelijne van Hemert-StuurwoldUWV
  • Tim KarmelkUWV
  • Edith de BreeUWV
  • Selmar van EgmondGemeente Den Haag
  • Janine BaalBelastingdienst
  • Karen HermansMinisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • Wendy van den Eeckhoutgemeente Nijmegen
  • Marieke WagterBelastingdienst
  • Nancy DooijesGemeenten Bloemendaal en Heemstede
  • Allert de ZeeuwBelastingdienst
  • Anja BakkerHoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
  • Neeltje van HooftStimulansz
  • Michiel FranzenHHNK
  • Maurits IppelNationale ombudsman
  • Jennifer WorungGemeente Den Haag
  • Robin HuttenPinkRoccade Samenlevingszaken
  • Jan FeenstraGemeente Amsterdam
  • Hannelore Koops-van HoffenGemeente Ede
  • Alex HallemaUWV
  • Joost van HoogstratenGemeente Groningen
  • Jessamy BalsterVIEWZ.
  • Allard van der ScheerGemeente Groningen
  • Luke SchiltenWerkorganisatie Druten Wijchen
  • Roelie den DulkMinisterie BZK
  • Els RegterBureau Keteninformatisering Werk en Inkomen
  • Cigdem de JonghInnoValor Advies
  • Jaap van den BeukelICTU / Digicampus / Capgemini
  • Anne PrinsDe VoorzieningenWijzer
  • Josanne GanzevlesBeeld en Geluid, Alliantie Digitaal Samenleven
  • Margje VenstraMin BZK
  • Aniek BrandtInnovalor Advies
  • Franklin HeijnenDeloitte Digital
  • Bas RodijkStichting Kinderperspectief - Kwikstart / LifeKwest
  • Noortje SilvisGemeente Haarlemmermeer
  • Kim HoubenVer.iD en NCJ
  • Rob PunselieContentKings
  • Roger OlivieiraVer.iD
  • Julia van der LeekDienst Toeslagen
  • Elise TakensCJIB
  • Caroliene SteltenpoolICTU - progr. Realisatie IBDS & Digilab
  • Eoin HennekamGebruiker Centraal
  • Jan van HouwelingenDienst Toeslagen
  • Martin de BijlDimpact
  • Jean-PaulVer.iD
  • Batul Kazmi-LamensGebruiker Centraal
  • Marieke Biever-SmitMinisterie van Binnenlandse zaken
  • Jeroen van DoornLogius
  • Lisette Bootgemeente Deventer
  • NynkeGemeente Den Haag
  • Winston PankaGemeente Krimpenerwaard
  • Joost MangnusGebruiker Centraal
  • Ruud KosmanInnoValor
  • walter van der kolkUWV
  • Pascal KeukelerDivosa
  • Ariane de JongDivisa
  • Fred VoorbroodRVO
  • Angelique KlaverHHNK
  • Manfred Rosenboomictu
  • Op de BeekICTU
  • Baukje FaberInnoValor Advies
  • Marjorie Stotsgemeente Den Haag
  • Chris TanahatoeKVK
  • Tessa VermaasNavara
  • Reinout TiekstraProgramma Clustering Rijksincasso
  • Tommie SmitsGemeente Nijmegen
  • Vinay MahadewVM Vision
  • Myrthe PottersHaagse Beek
  • Peter van SchaickGemeente Rotterdam
  • Bernard VisserBKWI
  • Marina de HornVHN Office
  • marc winsemiusLogius
  • David StollBureau Informatiediensten Nederland (BIDN)
  • Cristiaan van WijkGemeente Nijmegen
  • Lies Verberk-de JongeGemeente Nijmegen
  • Ivo van der HartBZK
  • Victor ZuydwegGebruiker Centraal / ICTU
  • Madelon van OostromHanze