Community Proactieve Dienst­verlening

Veel inwoners en ondernemers hebben recht op hulp en ondersteuning, maar weten dit vaak niet. Denk aan financiële toeslagen of ondersteuning. Die lopen ze daardoor vaak mis. Met proactieve dienstverlening zorg je ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben. Los van of ze dit zelf weten.

Proactieve dienstverlening is meer dan alleen financiële ondersteuning. Het biedt ook praktische hulp. Bijvoorbeeld automatische meldingen als je rijbewijs verloopt. Of ongevraagd advies over bouwplannen, gebaseerd op eerder contact hierover.

Proactieve dienstverlening houdt in dat de overheid initiatief neemt door regelingen, kortingen of belangrijke informatie actief aan te bieden zonder dat inwoners of ondernemers hierom hoeven te vragen. Dit kan de overheid doen doordat ze inzicht heeft in actuele gegevens.

Proactieve dienstverlening heeft veel voordelen. Zo krijgen meer inwoners en ondernemers de (financiële) steun waar ze recht op hebben. Inwoners krijgen daarnaast minder te maken met bureaucratie., doordat dingen automatisch voor ze geregeld worden. De overheid heeft efficiënter contact met de inwoners, waardoor ze minder tijd kwijt is aan onnodig contact en meer tijd heeft voor persoonlijk contact. Proactieve dienstverlening kan het vertrouwen in de overheid vergroten.

Meld je meteen aan voor Community Proactieve Dienstverlening

Waarom een Community Proactieve Dienstverlening?

In de Community Proactieve Dienstverlening maken we je bekend met de voordelen van proactieve dienstverlening. En hoe die de gebruiker écht centraal zet. Ook willen we laten zien op welke manieren het toegepast wordt. We brengen proactieve dienstverlening dichterbij voor leden. En vooral voor de gebruiker, voor wie we het uiteindelijk doen.

Hoe werken we in de community samen aan proactieve dienstverlening?

Onze community richt zich op het delen van kennis, ideeën en ervaringen, het uitbreiden van ons netwerk, en samen werken aan gedeelde uitdagingen. We willen ook concrete voorbeelden laten zien. We organiseren verschillende (online) bijeenkomsten om elkaar te inspireren met goede voorbeelden.

Voor wie is deze community?

Deze community is voor professionals die willen bijdragen aan een overheid die betere dienstverlening biedt. Of erover willen leren. Leden kunnen meerdere rollen hebben (inhoudelijk expert, aanjager, verbinder, promotor, etc.). Je bent of in dienst van een overheid of werkt als externe aan de dienstverlening van de overheid.

Bijeenkomsten en kennissessies

Om kennis te delen en bestaande leden bij elkaar te brengen, organiseren we verschillende bijeenkomsten. Denk aan kennissessies, presentaties, workshops en netwerkbijeenkomsten. De leden bepalen de inhoud van die sessies.

Samenwerkingsomgeving

De leden van de community’s van Gebruiker Centraal werken samen via Pleio. Op Pleio delen kun je met leden in gesprek en kennis uitwisselen. Daarnaast delen we op Pleio opbrengsten uit bijeenkomsten. In een later stadium plaatsen we hier ook tools en formats die je helpen bij proactieve dienstverlening. Jij denkt mee over wat we op Pleio plaatsen.

Kennisgroep

Voor deze bijeenkomsten en samenwerkingsomgeving zijn we op zoek naar actieve leden. Samen vormen deze leden een kennisgroep. Wil je een actieve rol spelen in deze community? Mail dan de communitymanager Jelle Beijer.

Lezen Alle artikelen van 'Proactieve Dienstverlening'

‘Alles wat we doen, doen we op basis van de behoeften van de leden’ 

Omdat een inclusieve dienstverlening een veelomvattend thema is, heeft Gebruiker Centraal community’s opgericht voor specifieke onderwerpen. Ben Staal, coördinator team Community’s, en Victor Zuydweg, initiatiefnemer van Gebruiker Centraal, vertellen er meer over. 

Hoe proactieve dienst­verlening het contact tussen over­heid en burgers transformeert

Overzichtelijke, toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening. Dat is de ambitie van het programma Proactieve Dienstverlening dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) heeft opgezet. Programmamanager Eefje Steenvoorden vertelt er meer over.

‘Mensen moeten de ervaring hebben dat ze maar met 1 over­heid te maken hebben’ 

Christel Olivers vertelt over hoe BZK overheidsbreed inzet op een meer klantgerichte werkwijze. “Wij proberen departementen, en lokale en landelijke dienstverleners nog meer bij elkaar te brengen en in beweging te krijgen. Alleen samen helpen we mensen zo goed mogelijk te bewegen door de complexe overheid.” 

Meer weten over deze community?

Aanmelden Community Proactieve Dienstverlening

Via dit formulier kun je je aanmelden voor de Community Proactieve Dienstverlening

Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.

Naam* Verplicht
Je bepaalt dan met de groep collega-leden de onderwerpen en activiteiten van de community,
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.