Overheidsbreed samenwerken: zo komen we verder
En hoe de community Gebruiker Centraal daaraan bijdraagt
“Is de overheid er ook voor mij?”, vragen veel mensen zich af. Door complexe regelgeving, onduidelijke dienstverlening en meerdere misstanden is het vertrouwen in de overheid ernstig geschaad. Niet alleen in het meest recente Regeerakkoord, ook in andere rapporten en commissies liegen de conclusies er niet om.
Er is werk aan de winkel, voor ons allemaal. Onze dienstverlening gaat namelijk dwars door alle grenzen van overheidsorganisaties heen. We moeten overheidsbreed samenwerken aan ambtelijk vakmanschap. En aan dienstverlening waarin niet wetten en regels, maar de mens centraal staat.
Dat gaat veel verder dan inzetten op toegankelijke websites en begrijpelijke communicatie.
Het gaat om een duidelijke, bruikbare, eenduidige en betrouwbare overheid zijn naar buiten
toe. Proactief, omdat we het mensen zo makkelijk mogelijk maken. En omnichannel, omdat we
mensen helpen op de momenten en kanalen die voor hén vanzelfsprekend zijn.
Een plek waar alles samenkomt en versterkt
Samenwerken aan 1 overheid voor iedereen kan alleen als we dit centraal organiseren. Het
is kostbaar om per organisatie het wiel opnieuw uit te vinden. De oplossing? Breng kennis,
kunde, goede praktijkvoorbeelden en gemotiveerde mensen bij elkaar. Dan ontstaan namelijk
de mooiste en meest effectieve oplossingen. Zo bouwen we samen aan sociaal kapitaal.
En dat is precies wat in de community Gebruiker Centraal gebeurt.
Wat is Gebruiker Centraal?
Gebruiker Centraal is een overheidsbrede community van tienduizenden professionals. Van
beleidsmedewerkers tot UX-designers. Van toegankelijkheidsspecialisten tot klantcontact-
managers. En van online redacteuren tot webdevelopers. Want al deze expertises zijn nodig
om samen te werken aan betere overheidsdienstverlening.
In verschillende samenstellingen komen we regelmatig samen. Via online Pleio-groepen, in
digitale sessies en bij live bijeenkomsten. Daarnaast maken we samen toolkits, stappenplannen,
serious gaming, webinars en meer beschikbaar. Iedereen is welkom om bij te dragen.
Zo maken we bij de overheid al ruim 10 jaar van overheidsbreed samenwerken de norm. En
werken we organisatie overstijgend aan één overheid voor iedereen.
Waarom Gebruiker Centraal?
- Motivatie om de mens centraal te zetten in onze dienstverlening. Omdat er veel mensen zijn die dit graag willen. Elkaar motiveren in een community helpt om over te gaan tot actie. Mét resultaat.
- Stevig netwerk rondom overheidsbrede thema’s: omnichannel, proactieve dienstverlening, klantbeleving (CX), duidelijke overheidscommunicatie en online formulieren.
- Bundeling van kennis, kunde en praktijkvoorbeelden. Tienduizenden professionals dragen passief en actief bij, waarmee we enorm veel sociaal kapitaal opbouwen en behouden binnen de overheid.
- Motivatie en een gevoel van legitimiteit, waarmee iedereen binnen de eigen organisatie aandacht en draagvlak kan vragen voor betere dienstverlening en communicatie.
- Samenwerking en kennisuitwisseling met andere domeinen: zorg, onderwijs, bibliotheken, social enterprises en adviesbureaus.
- Geld- en tijdbesparing dankzij herbruikbaarheid, bijvoorbeeld door de geteste voorbeeld-brieven in Toolkit Taal, verschillende serious games en de community-aanpak van NL Design System.
Gebruiker Centraal volgens anderen
Dat Gebruiker Centraal echt meerwaarde biedt, is niet onopgemerkt gebleven.
Staatscommissie rechtsstaat in De gebroken belofte van de rechtsstaat – tien
verbetervoorstellen met oog voor de burger
“De staatscommissie kwam zelf eveneens verschillende initiatieven tegen om het contact tussen burgers en overheid te verbeteren. […] Een ander vermeldenswaardig initiatief is het programma Gebruiker Centraal, waarin professionals samen de dienstverlening en communicatie van de overheid op een hoger plan brengen.”
Nationale Ombudsman in Houd het simpel: onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van digitale formulieren van de overheid
“De Nationale Ombudsman ziet dat er veel goede initiatieven en tips bestaan voor het gebruiksvriendelijker maken van digitale formulieren. […] Zo is er Gebruiker Centraal. Dit initiatief is erop gericht om overheidsinstanties te bewegen gebruikers bij de digitalisering van de dienstverlening te betrekken.”
Sociaal en Cultureel Planbureau in Zien, luisteren en helpen
“Beter beleid, met concrete oplossingen voor de problemen van mensen, komt alleen tot stand als burgers en overheid echt samen optrekken. […] Gebruiker Centraal is een door de rijksoverheid gefaciliteerde gemeenschap van professionals die de begrijpelijkheid en de (digitale) toegankelijkheid en communicatie van de overheid (waaronder gemeenten) helpt verbeteren.”
Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening in Voortgangsbrief implementatie
Omgevingswet derde kwartaal
“Door in te zetten op een stuk complexiteitsreductie, ook een oproep in het rapport Staat van de Uitvoering, kan onder andere de gebruiksvriendelijkheid van de Vergunningcheck aanzienlijk worden vergroot. Dit draagt mede bij aan de doelstelling om de (eind)gebruiker centraal [voetnoot: Gebruiker Centraal – Voor een gebruiksvriendelijke overheid] te stellen en als overheid duidelijk te communiceren.”
Enorm bereik, ook in andere sectoren
- In de community van Gebruiker Centraal zitten mensen vanuit de meeste gemeenten in Nederland (waaronder álle gemeenten met meer dan 100.000 inwoners), provincies waterschappen en uitvoeringsorganisaties.
- Alle organisaties van de Manifestgroep en de meeste organisaties van het Netwerk van Publieke Dienstverleners (NPD) zijn bij de community betrokken.
- Daarnaast weten bibliotheken, en verschillende zorg- en onderwijsinstellingen de community goed te vinden.
Organisatie overstijgend werken aan betere overheidsdienstverlening: dat is niet alleen een
wens, het is wat we nódig hebben. Op basis van ambtelijk vakmanschap en een mensgerichte
grondhouding. Zodat we een duidelijke, bruikbare, eenduidige en betrouwbare overheid zijn.
Voor iedereen.