Kennissessie: in gesprek gaan met je klant
Veel collega’s bij de overheid werken met klantreizen. Misschien heb jij de klantreistraining bij Gebruiker Centraal gevolgd of de e-learning gedaan. Maar een klantreis opleveren zonder 1 gesprek met een klant gevoerd te hebben, is een gemiste kans. In gesprek gaan met je klant lijkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk voelt het vaak spannend of lastig. Daarom organiseren we op donderdag 13 november de online kennissessie ‘In gesprek gaan met je klant’. Leer de basis over in gesprek gaan met je klant en hoe je echt naar je klanten kan luisteren!
Over de kennissessie
In gesprek gaan met de klant in de praktijk vaak lastig. Of die klant nu de ondernemer of inwoner is. Collega’s ervaren vaak drempels om met klanten in gesprek te gaan. Misschien herken je dit :
- “Wij weten toch al wat de klant wil.”
- “We hebben er geen tijd voor.”
- “Met wie moet ik eigenlijk praten?”
- “Wat als een klant boos wordt of een vraag stelt die ik niet kan beantwoorden?”
Deze drempels zijn makkelijker te overwinnen dan je denkt. Tijdens deze interactieve online sessie krijg je praktische handvatten en inspiratie om zelf het gesprek aan te gaan. We geven je de basis van spreken met klanten mee. Klanten willen vooral gehoord en serieus genomen worden. Jij leert je klant beter begrijpen en wat ze echt belangrijk vinden. Ontdek hoe hun verhalen jouw team helpen om klanten beter te begrijpen en hun ervaringen beeldender te maken.
Dit is wat je leert:
- De basisprincipes van luisteren en eenvoudige gesprekstechnieken.
- Hoe je drempels overwint (onzekerheid, spanning, lastige vragen).
- Hoe je klanten praktisch en laagdrempelig kunt benaderen (via bestaande contactmomenten)
- Hoe klantverhalen meer inzicht en draagvlak opleveren in je team (concrete voorbeelden uit de praktijk)
- En: je gaat direct zelf oefenen met luisteren!
Na afloop van de kennissessie krijg je een huiswerkopdracht mee: voer je eerste korte klantgesprek en ervaar wat het je brengt!
Voor wie?
Deze kennissessie is bedoeld voor iedereen die:
- Werkt vanuit klantperspectief.
- Zelf met klanten in gesprek wil gaan tijdens de scopingfase van een klantreis.
- Beter wil begrijpen wat klanten ervaren, waar het wringt en wat voor hen belangrijk is.
- Drempels ervaart (“ik weet niet hoe of met wie”, “ik durf niet”, “wat als het fout gaat?”).
Heb je collega’s die al werken met klantreizen voor wie deze kennissessie interessant is? Nodig die dan gerust uit zich ook aan te melden!
Waar en wanneer?
Deze kennissessie is online op donderdag 13 november van 10.00 -11.30 uur.
Hoort bij de thema's
Hoort bij de community
Meld je aan voor dit evenement
Andere aanmeldingen 6 aanmeldingen (5 aanmeldingen niet getoond)
- Margriet MullersIV- Belastingdienst