Terugblik Maak Het Bruik­baar Festival 2017

Geschreven door Rene Schipper

Het Actieteam Gebruiker Centraal kijkt tevreden terug op een succesvol Maak Het Bruikbaar Festival 2017. Met ongeveer 475 bezoekers zijn onze stoutste dromen overtroffen. De vele informatieve workshops (40 stuks) en de geweldige locatie maakten het geheel tot een geweldige dag. Hier vind je een impressie van de Maak Het Bruikbaar Festival 2017.


Na haar werkzaamheden als de ‘queen bee’ van KING, is Larissa Zegveld vanaf juni 2017 directeur van WIGO4IT, de coöperatie van de sociale diensten van de vier grote steden voor transformatie van haar ICT. De verandering van functie ten spijt, voor Larissa hebben de mensen altijd centraal gestaan in de dienstverlening van de overheid. Maar hoe zit het met de rest van de overheid? Hoe kijkt zij als ambassadeur van Gebruiker Centraal naar het Maak Het Bruikbaar Festival 2017 waar in twee dagen tijd achtereenvolgens ambtenaren en bestuurders kennis kunnen maken met het burgergericht denken? Lees het interview met Larissa

Plenaire Opening


Door Bas Eenhoorn Digicommissaris bij Bureau Digicommissaris en Stephan Steinmetz, auteur van “De Brievenbus van Mevrouw De Vries”.



Presentatie: Gebruikersonderzoek bij de politie


Door Jaap van den Beukel (@jaapvdbeukel), Sr. User Experience Consultant bij Capgemini Nederland BV en Kim Berghout , User Experience Consultant bij Capgemini Nederland BV



Presentatie: Burgers en bedrijven in regie op hun gegevens? Overheid; durf te doen!


Door Philip Helmer, Voorzitter Stiching Financieel Paspoort bij Stichting Financieel Paspoort, Douwe Leguit, programmamanager Regie op Gegevens en Marcel van Galen, Oprichter Qiy Foundation bij Qiy Foundation



Presentatie: UX voor communicatieprofessionals


Door Margot Lagendijk , Onderzoeksadviseur bij Ministerie van Algemene Zaken



Presentatie: Klantvriendelijke digitale diensten in een juridisch complexe omgeving


Door Bart Oomen , Projectleider bij Immigratie en Naturalisatiedienst en Stephan Makatita , Marketing bij Immigratie- en Naturalisatiedienst



Presentatie: Ontwerpen voor doven en voor iedereen eigenlijk


Door Marie van Driessche (@marievandries), Ontwerper bij eend



Presentatie: Klantreizen: Van het kastje naar… de website?


Door Peter Keur (@peterkeur), Expert klantreizen bij KING



Presentatie: Praktische kapstok verbindt gebruikers-, organisatie- en platformperspectief


Door Christiaan Lustig (@Lustigson), Lead consultant, managing partner bij Brayton House



Presentatie: Hoe kan beleid bijdragen aan het verhogen van online dienstverlening?


Door Sanne van der Zanden (@sannevderzanden), Marketing- en communicatiespecialist bij PinkRoccade Publiekszaken



Presentatie: De gebruiker centraal zetten vereist radicaal andere werkwijze


Door Berend Timmer , adviseur bij BZK, directie Informatiesamenleving en Overheid en Meryem Çimen , senior beleidsmedewerker bij BZK, directie Informatiesamenleving en Overheid



Presentatie: Zorg dat het landt, want de mens staat zó weer niet centraal


Door Willemijn Bins , ontwerper bij Eend ~ maakt internet menselijk en Robert Jan Verkade (@eendhq), oprichter bij Eend ~ maakt internet menselijk.



Presentatie: Waarmee kan ik je helpen?”: de chatbot als digitale ambtenaar?


Door Ineke van Gelder (@Ineke5), content strateeg bij Informaat, Linda Evers van Informaat en Carla de Oude, Certified Product owner en Customer Experience consultant bij Informaat



Presentatie: Verbeter uw prestaties op sociale media via interne benchmarking

Door Paul Frank (@frankpaul), Online strateeg bij Ministerie van Buitenlandse Zaken en Collin Mous (@collinmous), Senior Manager bij Deloitte Digital

  • In verband met persoonlijke gegevens wordt deze presenatie niet publiek gemaakt


Presentatie: Van wet naar werkelijkheid: regelhulp vanuit klantperspectief


Door John Galinsky , Adviseur / informatieontwerper bij Coform en Pauline Smabers , Adviseur / informatieontwerper bij Coform



Presentatie: [not] invented here | interactie bibliotheek overheid


Door Jeroen Havinga (@havingatweet), interactie ontwerper / UX consultant bij Stroomt Overheid / Logius



Presentatie: Nieuwe technologie voor betere bruikbaarheid voor iedereen


Door Anita Cremers , senior onderzoeker bij TNO en Jef van Schendel , interaction designer bij TNO



Presentatie: Maak het bruikbaar, maak het persoonlijk


Door Coen De Heer (@coendeheer), Lead UX Designer bij Online Department – UX Design Bureau



Presentatie: Informatie op maat bij levensgebeurtenissen? Aan de slag met Life events!


Door Eva Guldemond (@Eva_Guldemond), Senior webredacteur bij Dienst Publiek en Communicatie



Presentatie: Effectievere klantreizen door gebruik van klantinzichten


Door Franklin Heijnen (@franklinheijnen), creative director bij Deloitte Digital en Kim van Rooyen, Customer Journey Manager bij UWV



Presentatie: De kracht van begrijpelijke taal


Door Wessel Visser (@mrJip_drJanneke), Directeur bij BureauTaal



Presentatie: Hoe het meten van klantbeleving leidt tot meetbare verbeteringen


Door Hirschel Hessel, Chief Happy Customers bij De Klantcontact Monitor B.V.



Presentatie: Hoe kruip je écht in de huid van de gebruiker?


Door Vera Pijl (@verapijl), Lead Interaction Designer, Founder bij Offroad Apps & Things



Presentatie: Hallway testing: Snel inzicht in jouw klantreizen


Door Frank Schaap (@fschaap), Online strateeg bij ezCompany en Christiaan Lustig (@lustigson), Lead consultant en managing partner bij Brayton House



Presentatie: De kanarie in de kolenmijn: hoe aandacht voor autisme je website verbetert


Door Ingrid Claassen (@ingridcl), Tekstschrijver / communicatie-adviseur bij Inforwijzer



Presentatie: Dag webrichtlijnen, hallo digitale toegankelijkheid


Door Kristian Mul , Productmananger bij Logius en Jules Ernst (@JulezRulez), Accessibility expert bij 200 OK



Presentatie: Bouw samen aan een toegankelijke digitale overheid


Door Petra Doelen (@LostLemonLab), Onderzoeker / Consultant bij Lost Lemon en Rebecca van der Meer (@LostLemonLab), Onderzoeker / Consultant bij Lost Lemon



Presentatie: Website verbeteren? Leer hoe je gebruikerservaringen kunt meten!


Door Tessa van den Berg (@vdbergtessa), Projectleider Digitale dienstverlening bij KING en Pieter Pinxten (@PieterPinxten), Procesbegeleider Digitale dienstverlening bij KING



Presentatie: De (Virtuele) Taalambassadeur


Door Trudi Jeninga , Taalambassadeur bij Stichting ABC en Hanna Jochmann , Marketing bij WizeNoze



Presentatie: MedMij: Meer grip op uw eigen gezondheidsgegevens


Door Bram van der Sluijs (@medmij), Inhoudelijk Secretaris MedMij Afsprakenstelsel bij MedMij en Sylvia Veereschild, Projectleider Leveranciersmanagement bij MedMij



Presentatie: How to get your techies to love UX


Door Mark McNally (@WorthSystems), Co Founder/Director at Worth bij Worth Internet Systems



Presentatie: Verhoog je digitale innovatievermogen met design experimenten


Door Floor van Riet van Riet (@floorvanriet), UX Designer bij One Shoe



Presentatie: Schrijven als Einstein


Door Marieke Stegenga, Schrijver & communicatie-adviseur bij Tegengas Communicatie



Presentatie: Ken je klant en acteer daar naar! Een geslaagd voorbeeld


Door Tonnie Willems , Directeur Informatiemanagament bij Syncasso ,Freek van Teeseling (@Freekvt), Solution Architect bij Everest en Frits van Endhoven (@FritsVEndhoven), Thought leader ohgv een vraaggestuurde & toekomstvaste Rijksoverheid bij Everest



Presentatie: Hoe volwassen is jouw organisatie?


Door Margot Lagendijk , Onderzoeksadvisueur bij Ministerie van Algemene Zaken en Charlotte Van Lijnden , UX ontwerper bij De Rechtspraak



Presentatie: Het CJIB en een tevreden burger: hoe krijg je dat voor elkaar?


Door Romkje Dijkstra, Product Owner bij CJIB en Nils Peerdeman , Projectleider bij CJIB



Presentatie: Hoe alle overheden over een jaar hun online dienstverlening meten én verbeteren


Door Pieter Pinxten (@PieterPinxten), Adviseur (digitale) Dienstverlening bij GBBO



Presentatie: Maak het waar: 2 Bruikbare handreikingen vanuit de Rijksoverheid


Door Margreet van der Krans, Enterprise Architect bij VenJ/DJII/SSC-I en Marc Weijmar , Business Consultant bij VenJ/DJII/SSC-I



Presentatie: How our users helped us design and build a successful digital service that meets UK government standards


Door Sarah Vodden, Interim Director of Operations bij InnovateUK



Presentatie: Tips van mevrouw De Vries


Door Stephan Steinmetz



Presentatie: Met webanalytics eindelijk inzicht hoe webtekst wordt gelezen!


Door Martijn Warmoeskerken , Senior adviseur communicatieonderzoek bij Ministerie van Algemene Zaken Dienst Publiek en Communicatie



Presentatie: Content op maat? Ontwikkel een taxonomie.


Door Jacqueline Ceulemans de Zoete , Channelmanager denhaag.nl bij Gemeente Den Haag en Daphne Shinn (@daphneshinn), Content architect bij Presenter



Presentatie: Samen waarmaken, I-overheid en de kabinetswisseling


Door Rob Kerstens, Consultant bij ABD Topconsult.



Presentatie: Our digital transformation

Nigel Townley, Director of IT and business change en Sarah Vodden, Director of Business change.