Terugblik Maak Het Bruikbaar Festival 2017
Geschreven door Rene Schipper
Het Actieteam Gebruiker Centraal kijkt tevreden terug op een succesvol Maak Het Bruikbaar Festival 2017. Met ongeveer 475 bezoekers zijn onze stoutste dromen overtroffen. De vele informatieve workshops (40 stuks) en de geweldige locatie maakten het geheel tot een geweldige dag. Hier vind je een impressie van de Maak Het Bruikbaar Festival 2017.
Na haar werkzaamheden als de ‘queen bee’ van KING, is Larissa Zegveld vanaf juni 2017 directeur van WIGO4IT, de coöperatie van de sociale diensten van de vier grote steden voor transformatie van haar ICT. De verandering van functie ten spijt, voor Larissa hebben de mensen altijd centraal gestaan in de dienstverlening van de overheid. Maar hoe zit het met de rest van de overheid? Hoe kijkt zij als ambassadeur van Gebruiker Centraal naar het Maak Het Bruikbaar Festival 2017 waar in twee dagen tijd achtereenvolgens ambtenaren en bestuurders kennis kunnen maken met het burgergericht denken? Lees het interview met Larissa
Plenaire Opening
Door Bas Eenhoorn Digicommissaris bij Bureau Digicommissaris en Stephan Steinmetz, auteur van “De Brievenbus van Mevrouw De Vries”.

Presentatie: Gebruikersonderzoek bij de politie
Door Jaap van den Beukel (@jaapvdbeukel), Sr. User Experience Consultant bij Capgemini Nederland BV en Kim Berghout , User Experience Consultant bij Capgemini Nederland BV

Presentatie: Burgers en bedrijven in regie op hun gegevens? Overheid; durf te doen!
Door Philip Helmer, Voorzitter Stiching Financieel Paspoort bij Stichting Financieel Paspoort, Douwe Leguit, programmamanager Regie op Gegevens en Marcel van Galen, Oprichter Qiy Foundation bij Qiy Foundation

Presentatie: UX voor communicatieprofessionals
Door Margot Lagendijk , Onderzoeksadviseur bij Ministerie van Algemene Zaken

Presentatie: Klantvriendelijke digitale diensten in een juridisch complexe omgeving
Door Bart Oomen , Projectleider bij Immigratie en Naturalisatiedienst en Stephan Makatita , Marketing bij Immigratie- en Naturalisatiedienst

Presentatie: Ontwerpen voor doven en voor iedereen eigenlijk
Door Marie van Driessche (@marievandries), Ontwerper bij eend

Presentatie: Klantreizen: Van het kastje naar… de website?
Door Peter Keur (@peterkeur), Expert klantreizen bij KING

Presentatie: Praktische kapstok verbindt gebruikers-, organisatie- en platformperspectief
Door Christiaan Lustig (@Lustigson), Lead consultant, managing partner bij Brayton House

Presentatie: Hoe kan beleid bijdragen aan het verhogen van online dienstverlening?
Door Sanne van der Zanden (@sannevderzanden), Marketing- en communicatiespecialist bij PinkRoccade Publiekszaken
Presentatie: De gebruiker centraal zetten vereist radicaal andere werkwijze
Door Berend Timmer , adviseur bij BZK, directie Informatiesamenleving en Overheid en Meryem Çimen , senior beleidsmedewerker bij BZK, directie Informatiesamenleving en Overheid
Presentatie: Zorg dat het landt, want de mens staat zó weer niet centraal
Door Willemijn Bins , ontwerper bij Eend ~ maakt internet menselijk en Robert Jan Verkade (@eendhq), oprichter bij Eend ~ maakt internet menselijk.
Presentatie: Waarmee kan ik je helpen?”: de chatbot als digitale ambtenaar?
Door Ineke van Gelder (@Ineke5), content strateeg bij Informaat, Linda Evers van Informaat en Carla de Oude, Certified Product owner en Customer Experience consultant bij Informaat
Presentatie: Verbeter uw prestaties op sociale media via interne benchmarking
Door Paul Frank (@frankpaul), Online strateeg bij Ministerie van Buitenlandse Zaken en Collin Mous (@collinmous), Senior Manager bij Deloitte Digital
- In verband met persoonlijke gegevens wordt deze presenatie niet publiek gemaakt
Presentatie: Van wet naar werkelijkheid: regelhulp vanuit klantperspectief
Door John Galinsky , Adviseur / informatieontwerper bij Coform en Pauline Smabers , Adviseur / informatieontwerper bij Coform
Presentatie: [not] invented here | interactie bibliotheek overheid
Door Jeroen Havinga (@havingatweet), interactie ontwerper / UX consultant bij Stroomt Overheid / Logius
Presentatie: Nieuwe technologie voor betere bruikbaarheid voor iedereen
Door Anita Cremers , senior onderzoeker bij TNO en Jef van Schendel , interaction designer bij TNO
Presentatie: Maak het bruikbaar, maak het persoonlijk
Door Coen De Heer (@coendeheer), Lead UX Designer bij Online Department – UX Design Bureau
Presentatie: Informatie op maat bij levensgebeurtenissen? Aan de slag met Life events!
Door Eva Guldemond (@Eva_Guldemond), Senior webredacteur bij Dienst Publiek en Communicatie
Presentatie: Effectievere klantreizen door gebruik van klantinzichten
Door Franklin Heijnen (@franklinheijnen), creative director bij Deloitte Digital en Kim van Rooyen, Customer Journey Manager bij UWV
Presentatie: De kracht van begrijpelijke taal
Door Wessel Visser (@mrJip_drJanneke), Directeur bij BureauTaal
Presentatie: Hoe het meten van klantbeleving leidt tot meetbare verbeteringen
Door Hirschel Hessel, Chief Happy Customers bij De Klantcontact Monitor B.V.
Presentatie: Hoe kruip je écht in de huid van de gebruiker?
Door Vera Pijl (@verapijl), Lead Interaction Designer, Founder bij Offroad Apps & Things
Presentatie: Hallway testing: Snel inzicht in jouw klantreizen
Door Frank Schaap (@fschaap), Online strateeg bij ezCompany en Christiaan Lustig (@lustigson), Lead consultant en managing partner bij Brayton House
Presentatie: De kanarie in de kolenmijn: hoe aandacht voor autisme je website verbetert
Door Ingrid Claassen (@ingridcl), Tekstschrijver / communicatie-adviseur bij Inforwijzer
Presentatie: Dag webrichtlijnen, hallo digitale toegankelijkheid
Door Kristian Mul , Productmananger bij Logius en Jules Ernst (@JulezRulez), Accessibility expert bij 200 OK
Presentatie: Bouw samen aan een toegankelijke digitale overheid
Door Petra Doelen (@LostLemonLab), Onderzoeker / Consultant bij Lost Lemon en Rebecca van der Meer (@LostLemonLab), Onderzoeker / Consultant bij Lost Lemon
Presentatie: Website verbeteren? Leer hoe je gebruikerservaringen kunt meten!
Door Tessa van den Berg (@vdbergtessa), Projectleider Digitale dienstverlening bij KING en Pieter Pinxten (@PieterPinxten), Procesbegeleider Digitale dienstverlening bij KING
Presentatie: De (Virtuele) Taalambassadeur
Door Trudi Jeninga , Taalambassadeur bij Stichting ABC en Hanna Jochmann , Marketing bij WizeNoze
Presentatie: MedMij: Meer grip op uw eigen gezondheidsgegevens
Door Bram van der Sluijs (@medmij), Inhoudelijk Secretaris MedMij Afsprakenstelsel bij MedMij en Sylvia Veereschild, Projectleider Leveranciersmanagement bij MedMij
Presentatie: How to get your techies to love UX
Door Mark McNally (@WorthSystems), Co Founder/Director at Worth bij Worth Internet Systems
Presentatie: Verhoog je digitale innovatievermogen met design experimenten
Door Floor van Riet van Riet (@floorvanriet), UX Designer bij One Shoe
Presentatie: Schrijven als Einstein
Door Marieke Stegenga, Schrijver & communicatie-adviseur bij Tegengas Communicatie
Presentatie: Ken je klant en acteer daar naar! Een geslaagd voorbeeld
Door Tonnie Willems , Directeur Informatiemanagament bij Syncasso ,Freek van Teeseling (@Freekvt), Solution Architect bij Everest en Frits van Endhoven (@FritsVEndhoven), Thought leader ohgv een vraaggestuurde & toekomstvaste Rijksoverheid bij Everest
Presentatie: Hoe volwassen is jouw organisatie?
Door Margot Lagendijk , Onderzoeksadvisueur bij Ministerie van Algemene Zaken en Charlotte Van Lijnden , UX ontwerper bij De Rechtspraak
Presentatie: Het CJIB en een tevreden burger: hoe krijg je dat voor elkaar?
Door Romkje Dijkstra, Product Owner bij CJIB en Nils Peerdeman , Projectleider bij CJIB
Presentatie: Hoe alle overheden over een jaar hun online dienstverlening meten én verbeteren
Door Pieter Pinxten (@PieterPinxten), Adviseur (digitale) Dienstverlening bij GBBO
Presentatie: Maak het waar: 2 Bruikbare handreikingen vanuit de Rijksoverheid
Door Margreet van der Krans, Enterprise Architect bij VenJ/DJII/SSC-I en Marc Weijmar , Business Consultant bij VenJ/DJII/SSC-I
Presentatie: How our users helped us design and build a successful digital service that meets UK government standards
Door Sarah Vodden, Interim Director of Operations bij InnovateUK
Presentatie: Tips van mevrouw De Vries
Door Stephan Steinmetz
Presentatie: Met webanalytics eindelijk inzicht hoe webtekst wordt gelezen!
Door Martijn Warmoeskerken , Senior adviseur communicatieonderzoek bij Ministerie van Algemene Zaken Dienst Publiek en Communicatie
Presentatie: Content op maat? Ontwikkel een taxonomie.
Door Jacqueline Ceulemans de Zoete , Channelmanager denhaag.nl bij Gemeente Den Haag en Daphne Shinn (@daphneshinn), Content architect bij Presenter
Presentatie: Samen waarmaken, I-overheid en de kabinetswisseling
Door Rob Kerstens, Consultant bij ABD Topconsult.
Presentatie: Our digital transformation
Nigel Townley, Director of IT and business change en Sarah Vodden, Director of Business change.