Promo: inclusieve dienstverlening bij de overheid
In het najaar te beluisteren: de podcast Inclusieve dienstverlening bij de overheid, een podcastserie van Gebruiker Centraal. Een podcast over hoe de overheid de mens centraal kan zetten in haar dienstverlening. Dat doen we aan de hand van verschillende thema’s. Hoe kan iedereen meekomen?
De wereld digitaliseert. Mensen gebruiken hun smartphone om te appen; gebruiken Google Maps om de weg te vinden; kopen via webwinkels en zitten op Facebook. De overheid gaat in deze ontwikkeling mee en communiceert steeds meer digitaal. Maar deze digitalisering kent ook risico’s. Voor sommige mensen gaan deze digitale ontwikkelingen veel te snel. Daardoor kan een gedeelte van de mensen buitengesloten worden van overheidsdienstverlening. De overheid moet ervoor zorgen dat álle mensen mee kunnen doen. Om dat voor elkaar te krijgen wil de overheid haar digitale dienstverlening beter aansluiten op de behoeften van de mensen die er gebruik van maken.
Maar hoe weet je nou als overheid of je dienstverlening inclusief is? Hoe kun je het meten? Wolfgang Ebbers en Lidwien van de Wijngaert ontwikkelden samen met de gemeente Amsterdam het Toetsingskader Inclusieve Dienstverlening, een methodiek om concreet te toetsen hoe inclusief jouw dienstverlening is. Hoe mooi zou het zijn als de gehele overheid deze methodiek zou toepassen?
Meer weten over het Toetsingskader Inclusieve Dienstverlening? Bekijk onze pagina met presentaties en achtergrondinformatie