Netwerk Direct Duidelijk
Overheidscommunicatie begint vaak met taal. Begrijpt iemand eigenlijk wel wat er in een brief staat, of op de website? Duidelijke (overheids)communicatie is voor iedereen beter, én nodig! Veel Nederlanders begrijpen overheidscommunicatie namelijk niet of niet meteen. Met het Netwerk Direct Duidelijk willen we bijdragen aan duidelijke (overheids)communicatie.
Waarom Netwerk Direct Duidelijk?
Netwerk Direct Duidelijk richt zich op begrijpelijke communicatie. Want een toegankelijke en inclusieve overheid valt of staat met duidelijke en begrijpelijke taal en communicatie. Uiteraard is dit thema onlosmakelijk verbonden met andere onderwerpen.
Activiteiten en opbrengsten
We delen kennis, ervaringen en goede voorbeelden over begrijpelijke overheidscommunicatie. Het netwerk inspireert, verbindt en helpt draagvlak voor het onderwerp te vergroten. We organiseren iedere maand (online) een bijeenkomst over casussen uit de praktijk. Buiten bijeenkomsten om kun je andere leden opzoeken en vragen aan het netwerk stellen.
Voor wie is deze community?
Het netwerk is voor professionals die bezig zijn met begrijpelijke overheidscommunicatie, zowel voor inwoners als eigen collega's. Bijvoorbeeld in een rol als ambassadeur heldere overheidscommunicatie, communicatieadviseur, (web)redacteur, beleidsmedewerker, jurist of medewerker klantcontactcentrum.
Lezen Alle artikelen van 'Netwerk Direct Duidelijk'
Een Lokale Taalstrijd: de gemeente Zaanstad doet het helemaal zelf
Op 3 november vindt de Landelijke Taalstrijd plaats. In het Hilversumse Gooiland Theater, maar ook in het land. Bijvoorbeeld in Zaanstad, waar een lokale taalstrijd wordt gehouden. plaatsvindt. Schrijfcoach en coördinator Helder!Zaans Saskia vertelt er graag meer over.
Netwerk Direct Duidelijk: 1 jaar gebouwd aan het Huis van Eenvoud. Wat hebben we geleerd?
Leden van Netwerk Direct Duidelijk hebben een jaar gewerkt aan het ‘Huis van Eenvoud’. Een concept dat bestaat uit verschillende bouwstenen voor duidelijke communicatie. Wat hebben we geleerd? En wat kun jij met onze bevindingen?
Wat we over duidelijke communicatie kunnen leren van de zorg
Wat wordt er gedaan om medische taal in de zorg begrijpelijker te maken? En wat kunnen wij daar bij de overheid van leren? Over deze vragen hadden we het met Ulrike Burki van de Taalunie en Sam van Kreel van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) tijdens de Direct Duidelijk Tour.
Meer weten over deze community?
Meld je aan voor het Netwerk Direct Duidelijk
Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.