Bij het ontwerpen van een website zou je makkelijk kunnen veronderstellen dat iedereen is zoals jij zelf bent. Dit kan een sterke persoonlijke voorkeur tot gevolg hebben en leidt vaak tot een ontwerp dat onvoldoende op je gebruikers is afgestemd. Zelf weet je waarschijnlijk veel over de dienst die je aanbiedt. Gebruikers hebben die kennis natuurlijk niet; zij hebben andere behoeftes en doelen. Gebruikers willen gewoon dingen gedaan krijgen.
Dus wat betekent dit?
- Doe onderzoek om inzicht te krijgen in de behoeftes, wensen, vaardigheden en het gedrag van gebruikers. Zorg bijvoorbeeld dat je weet hoe je gebruikers je systemen gebruiken: onderweg, mobiel, thuis, op hun werk.
- Toets of het systeem voldoet aan de wensen en eisen van de gebruiker.
- Zorg dat aannames voortdurend getoetst worden en pas ze aan naar de laatste inzichten.
Voorbeelden & tips
- UX Myth 14: You are like your users
- Vensters voor Dienstverlening
- Optimaal Digitaal tip 24: Begin met inventariseren kanaalgebruik
- Optimaal Digitaal tip 25: Introduceer voortdurende klantmeting
- Optimaal Digitaal tip 26: Steeds opnieuw meten en verbeteren
- Handreiking met stappenplan Gebruikerstesten uitvoeren
- CBS statline
- Waarstaatjegemeente