Innovatieve concepten voor inclusieve dienstverlening
Welke concepten kunnen bijdragen aan inclusieve dienstverlening voor blinden en slechtzienden, ouderen en laaggeletterden in alle gemeentehuizen in Nederland? Dertien studenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft gingen met deze opdracht van VNG Realisatie aan de slag in samenwerking met onder meer Gebruiker Centraal als bron van expertise.
De grenzen tussen offline en online vervagen
Victor Zuydweg: ‘Ik was onder de indruk van de creativiteit van de studenten. Wat ik zo leuk vind is dat in sommige concepten de online en offline wereld heel mooi bij elkaar komen en er eigenlijk geen grenzen meer zijn. Zoals het concept Pointment, een interactieve gids in het gemeentehuis. Eigenlijk is het een interactieve ‘rode loper’ die bezoekers van het gemeentehuis onbewust assisteert in het vinden en gebruiken van de registratiezuilen voor het aanmelden van een afspraak. Of ROTA, een verstelbare zelfbedieningszuil die gebruik maakt van Human Pose Estimation om het beeldscherm op een perfecte hoek en hoogte af te stellen voor gebruik door zowel staande als zittende gebruikers’
“Ik vond het erg leuk een bijdrage te leveren aan dit project en heb ook goed gekeken of de ontwerpprincipes voor inclusie zijn toegepast”, aldus Victor.
Gemeenten kunnen een van de concepten adopteren om verder uit te voeren.