Alle berichten door Elka Helmers.

‘Ik werk graag samen met anderen’

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. Victor Zuydweg, initiatiefnemer van Gebruiker Centraal is blij met de samenwerking.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Iedereen heeft baat bij duidelijke communi­catie’

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. Zocht je contact met Direct Duidelijk? Dan was de kans groot dat je bij Monique Koot uitkwam. Als beleidsondersteuner van Direct Duidelijk was Monique het eerste aanspreekpunt en probeerde ze iedereen zo goed mogelijk op weg te helpen.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Direct duidelijk is bij mij van nature ingebakken’

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. Talissa Oude Bennink is enthousiast over de samenwerking: “Mijn passie is taal en dan vooral begrijpelijke taal."

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

‘Voor inclusieve dienst­verlening is meer nodig dan alleen begrijpelijke taal’

Sinds 1 januari 2022 zijn Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samengegaan. Onder de vlag van Gebruiker Centraal worden de werkzaamheden van Direct Duidelijk voortgezet. De reden? Beide partijen hebben een gezamenlijke missie: het verbeteren van overheidsdienstverlening waarbij de mens centraal staat. “Door de krachten te bundelen hebben we een groter bereik en kunnen we de doelgroep nog beter helpen.”

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal

Stress-app voor mensen met autisme

GGZ Centraal Emerhese en TNO hebben een app voor mensen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) ontwikkeld: Stress Autisme Mate oftewel SAM. De app helpt om stress makkelijker te herkennen en er beter mee om te gaan.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Maak je dienst­verlening toegan­kelijk

Toegankelijk, begrijpelijk en voor iedereen! Dat is wat overheidsdienstverlening moet zijn. Ook voor mensen met een (tijdelijke) beperking. Iedereen moet informatie die op websites of in apps te vinden is, kunnen lezen of beluisteren. Online een paspoort aanvragen, je rijbewijs verlengen, je belastingaangifte indienen, iets kopen in een webwinkel, online vergaderen: digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen online volledig mee kan doen.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Podcast over inclusieve dienst­verlening

De allereerste podcastaflevering van Gebruiker Centraal over inclusieve dienstverlening bij de overheid kun je nu luisteren. In een serie van vijf afleveringen onderzoeken Wolfgang Ebbers en Lidwien van de Wijngaert of en hoe je kunt meten hoe inclusief dienstverlening is.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Gebruiker Centraal podcasts

Heb jij het al gehoord? Binnenkort kun je de allereerste podcast van Gebruiker Centraal beluisteren, een podcast over hoe de overheid de mens centraal kan zetten in haar dienstverlening. Dat doen we aan de hand van verschillende thema's.

Meer over

  • Begrijpelijke tekst en beeldtaal
  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen
  • Onderzoeken, testen en meten

‘Toe­gan­kelijk­heid is een ideale kapstok’

Het is deze week de Week van de Toegankelijkheid waarin 40 teams het Optimaal Digitaal spel spelen. Voor het eerst spelen alle teams het spel online. 'Voor sommige deelnemers is dat best spannend. Online werkt het spel net even iets anders.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording
  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Innovatiebudget voor het NL Design system

We hebben met het NL Design System een aanvraag gedaan voor het Innovatiebudget 2020. En we kunnen met trots melden dat we 1 van de 24 projecten zijn waarvan de aanvraag is gegund! Het innovatiebudget wordt elk jaar door BZK uitgereikt aan innovatieve projecten, die bijdragen aan de verbetering van de digitale dienstverlening van de overheid.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid
  • Mensgericht denken en ontwerpen

Rotterdammer Centraal: ‘We zijn gewoon begonnen’

‘Hoe kunnen we als dienstverleners in Rotterdam, de Rotterdammer écht centraal zetten in onze dienstverlening?’ Met die ambitie in het achterhoofd richtte Esmeralde Marsman samen met Victor Zuydweg in 2019 Rotterdammer Centraal op.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Innovatieve concepten voor inclusieve dienst­verlening

Welke concepten kunnen bijdragen aan inclusieve dienstverlening voor blinden en slechtzienden, ouderen en laaggeletterden in alle gemeentehuizen?

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

‘Gedachtegoed Gebruiker Centraal moet gemeen­goed worden’

Raph de Rooij is beleidsmedewerker bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) met digitale inclusie in zijn portefeuille. En hij is opdrachtgever van Gebruiker Centraal. Wat is zijn visie op Gebruiker Centraal en wat is het beleid van BZK als het gaat om Gebruiker Centraal? Raph vertelt.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording

Digitale vaardigheden oefenen met Marktplaats

"Mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden kunnen bijvoorbeeld terecht bij de Informatiepunten Digitale Overheid in de plaatselijke bibliotheek. Maar ja, die moet je dan wel weten te vinden als je laaggeletterd bent."

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Digitale Buddies: jong én oud samen op reis in de digitale wereld

Er zijn tal van initiatieven in Nederland om mensen te helpen die naast laaggeletterd ook moeite hebben met digitale vaardigheden. Carin Cuijpers is initiatiefnemer van Digitale Buddies en brengt jongeren en ouderen bij elkaar.

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Over­heids­dienst­en toegan­kelijker maken vanuit jouw rol

Er is veel vraag naar praktische tips om digitale diensten toegankelijker te maken. Digitoegankelijk.nl heeft daarom een handige gids samengesteld die overheidsmedewerkers hierbij kan helpen. 

Meer over

  • Inclusie en digitale toegankelijkheid

Terugblik Optimaal Inclusief challenge 2019

Tijdens de Week van de Toegankelijkheid organiseerden Gebruiker Centraal samen met VNG Realisatie de Optimaal Inclusief challenge. Door het hele land werd het Optimaal Digitaal spel gespeeld, van noord tot zuid van oost tot west. In totaal deden er 64 organisaties mee.

Meer over

  • Draagvlak en bewustwording