Netwerk Direct Duidelijk live: blik op beeld

Op dinsdag 11 maart van 10.00 tot 16.00 uur is het zover. Dan is de tweede live bijeenkomst van Netwerk Direct Duidelijk in de Centrale Bibliotheek Rotterdam over beeldcommunicatie. We organiseren de bijeenkomst samen met de Taalunie. Ben jij er ook bij?

Meteen naar:

Over het evenement

Hoe gebruik je beeld om duidelijk en effectief te communiceren? Daar draait het om tijdens de bijeenkomst. Je leert over het belang van beeldcommunicatie en krijgt handvatten om zelf beeld goed in te zetten in je communicatie. Naast plenaire sessies, kun je op 11 maart deelnemen aan 2 workshops in verschillenden rondes.

In het programma vind je de tijden van de sessies en workshoprondes. In het onderdeel Deelsessies lees je meer over de workshops die je kunt kiezen. Meld je zo snel mogelijk aan. Zo weet je zeker dat je de deelsessies van jouw voorkeur kunt volgen.

Programma

  • 9.30 – 10.00 uur: inloop
  • 10.00 – 10.55 uur: plenaire opening en keynote door Ben van Hamersveld
  • 11.00 – 12.15 uur: workshopronde 1
  • 12.15 – 13.30 uur: pauze en lunch
  • 13.30 – 14.45 uur: workshopronde 2
  • 14.45 – 15.00 uur: plenaire afsluiting
  • 15.00 uur: borrel

Plenaire sessie

Beeldgrammatica: kijk verder dan je smaak en intuïtie

Vandaag de dag neemt beeld een centrale plaats in bij communicatie. En terecht: we verwerken het razendsnel, het pakt veel aandacht en het helpt om een boodschap te duiden. Maar les in hoe je beeld effectief inzet heeft lang niet iedereen gehad. Het ontbreekt communicatieprofessionals regelmatig aan een grammatica voor beeld, om beeldkeuzes op te baseren die verder gaat dan intuïtie en smaak. 

In deze keynote neemt Ben van Hamersveld (bij de deelsessies lees je meer over Ben) je langs de 5 belangrijkste doelen van beeld: zichtbaarheid, leesbaarheid, aandacht, begrijpelijkheid en overtuigingskracht. Per doel verken je belangrijke beeldgrammatica om beeldkeuzes mee te maken. Die helpen om beeld effectief in te zetten, zodat je doelen bereikt. En natuurlijk zie je veel voorbeelden, van meer én minder geslaagde communicatie-uitingen. 

Over de spreker

Ben van Hamersveld

Ben van Hamersveld is freelance beeld- en gedragsexpert en werkt als docent en onderzoeker bij Hogeschool Leiden en Hogeschool Utrecht. Hij is auteur van het Edubook Beeldcommunicatie en in maart 2025 komt zijn tweede boek uit, bij Boom: Gedragsverandering, van principe tot praktijk. Op zijn gratis YouTube-kanaal (Begrijpen met Ben) vind je meer dan 50+ korte kennis kennisclips, onder andere over beeldtaal. Verder schrijft hij regelmatig over Beeldcommunicatie; op LinkedIn of in zijn terugkerende column over beeldcommunicatie in de praktijk in Tekstbla

Deelsessies

Beelden genereren met AI

In deze sessie krijg je inzicht in hoe AI-tools beelden kunnen genereren en ondersteunen bij het verduidelijken van overheidscommunicatie. Marc van der Gun laat zien wat er nu al mogelijk is binnen de overheid en hoe je kunt experimenteren met tools die je direct kunt inzetten. Daarnaast komen ethische aandachtspunten aan bod, zoals algoritmische vooroordelen, de balans tussen AI en mensenwerk, en de milieu-impact van AI. Het wordt een praktische kennismaking voor communicatieprofessionals die de mogelijkheden van AI willen verkennen. 

Over de spreker

Mark van der Gun

Mark van der Gun is filosoof, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, en docent aan Hogeschool van Amsterdam bij de opleiding Smart Media Production. Hij leert studenten media maken met AI en slimme technologieën, met een focus op de ethische kant. Mark ziet veel kansen in AI, maar waarschuwt voor valkuilen, zoals onderdrukking en machtsongelijkheid. Hij benadrukt het belang van kritisch nadenken over het gebruik: “Is AI hier echt nodig, of kan ik dit beter (nog) zelf doen?” 

Jouw blik op beeld

In zowel workshopronde 1 als workshopronde 2 kun je in de bibliotheek deelnemen aan de sessie Jouw blik op beeld. Spelenderwijs en interactief gaan we aan de slag met hoe jij naar beeld kijkt, en hoe je je horizon kunt verbreden om beeld in te zetten voor duidelijke overheidscommunicatie.

Diversiteit in beeld

Om recht te doen aan de diversiteit in de Nederlandse samenleving is inclusieve communicatie door de overheid een voorwaarde. Maar wat is er nodig om iedereen mee te laten doen? En hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich kan herkennen in de boodschappen van de Rijksoverheid, niet alleen in tekst, maar juist ook in beeld? 

In deze workshop bespreken we recent onderzoek naar de visuele herkenbaarheid en inclusiviteit van Nederlandse overheidscommunicatie. We staan stil bij de voornaamste inzichten en nodigen de deelnemers uit om in een interactieve sessie de bevindingen samen kritisch te onderzoeken en te toetsen aan eigen ervaringen. Deze workshop is in zowel de eerste als de tweede ronde te volgen.

Over de sprekers

Saskia Soekhoe-Datadin

Saskia Soekhoe-Datadin werkt vanuit diverse rollen – onder andere strategisch adviseur, programmamanager, facilitator en dagvoorzitter – aan meer verbinding tussen overheid en samenleving. Hiervoor vertaalt ze complexe vraagstukken naar begrijpelijke, toegankelijke en herkenbare communicatie, informatie en diensten die mensen daadwerkelijk bereiken én helpen. Haar missie is een overheid die er écht voor iedereen is. Diversiteit in beeldcommunicatie speelt hierbij een belangrijke rol en gaat voor haar verder dan representatie.

Joost de Wert

Hoe de wereld voor de mens betekenis krijgt en hoe hij deze vastlegt en deelt in beelden en verhalen, heeft antropoloog en communicatiewetenschapper Joost de Wert altijd beziggehouden. Als docent en adviseur, maar ook als fotograaf en filmmaker, onderzoekt hij die beelden en verhalen in al hun verscheidenheid en draagt er ook aan bij. Want om die wereld gezamenlijk vorm te geven, zullen we elkaar in die verscheidenheid telkens opnieuw moeten vinden; dat is de uitdaging en de grote opdracht – juist ook van de overheidscommunicatie, in woord en beeld.  

De impact van Indiveo

2 jaar geleden zijn Jeroen Ester en Ralph Koppers met een pilot gestart om uitleganimaties binnen schuldhulpverlening te ontwikkelen. Dit is met de hulp en expertise van 7 gemeenten gedaan. Vorig jaar zijn ze begonnen met het ontwikkelen van animaties binnen Werk & Inkomen en onlangs zijn ze gestart binnen Inburgering. Inmiddels werken ongeveer 20 gemeenten met Indiveo en hebben ze 17 animaties binnen schuldhulpverlening en 10 animaties voor Werk & Inkomen. 

Over de sprekers

Ralph Koppers

Ralph Koppers is oprichter van Indiveo. De behoefte aan begrijpelijke informatie is ontstaan vanuit zijn praktijk als longarts in het Medisch Centrum Leeuwarden. Met de animaties van Indiveo worden patiënten en cliënten beeldend en dus begrijpelijk geïnformeerd. In de bibliotheek van Indiveo vind je honderden animaties waarin (medische) informatie helder wordt uitgelegd. Onze ambitie: Begrijpelijke informatie voor alle patiënten en cliënten!

Jeroen Ester

Jeroen Ester werkt bij maatschappelijk adviesbureau Purpose. Hij heeft daarvoor jarenlang bij een geneesmiddelenfabrikant gewerkt in diverse sales-, marketing- en managementfuncties. Binnen Purpose heeft hij een verkennende rol voor projecten en innovatie in zorg- en het sociaal domein. Purpose werkt aan maatschappelijke vraagstukken met mensen in een kwetsbare situatie als doelgroep. Vanuit deze verkennende rol heeft hij het animatieplatform Indiveo vanuit de zorg nu ook samen met Indiveo en gemeenten geïmplementeerd in het sociale domein.

(Data)visualisaties bij het PBL

In de deelsessie zal Filip de Blois het werk als information designer bij een kennisinstituut voor de rijksoverheid belichten. Hoe wordt er samengewerkt? Welke tools worden er gebruikt en welke keuzes maken we om een zo eerlijk mogelijk verhaal te vertellen? Hoe belangrijk is beeld om een verhaal over te brengen? Hij zoomt in op het ontwerpen van datavisualisaties en infographics voor de belangrijkste rapporten van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Over de spreker

Filip de Blois

Filip de Blois is information designer bij het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Daar houdt hij zich bezig met het ontwerpen van data visualisaties en infographics voor de belangrijkste rapporten van het PBL. Hij helpt onderzoekers om hun werk helder te communiceren en daarmee beleidsmakers te voorzien van kennis om keuzes te maken op basis van wetenschappelijk onderzoek. 

Begrijpelijke beeldtaal: weg met opleukbeelden!

Het lijkt makkelijk om duidelijke beeldtaal te ontwerpen. Maar toch zijn veel instructies, handleidingen, bordjes, websitepagina’s, folders en infographics erg onduidelijk. Met alle gevolgen vandien. Hoe zorg je voor duidelijke iconen, illustraties en foto’s die je boodschap verhelderen in plaats van verwarren? En welke rol speelt design daarbij? Inzichten uit deze sessie zijn uitstekend toe te passen bij het ontwerpen en creëren van communicatiemiddelen die een boodschap duidelijk moeten overbrengen. De sessie helpt om helder te informeren over gewenst gedrag, (nieuw) beleid of regels en richtlijnen. Informatie over Ben is genoemd bij de plenaire sessie, die Ben ook verzorgt.

Beeld in brieven: de belangrijkste lessen uit klantonderzoek

In deze interactieve sessie ontdek je hoe beeld je brieven écht kan versterken. Pauline Smabers en Charlotte Keuning van Coform nemen je mee in hun ervaringen en delen de belangrijkste lessen die zij hebben geleerd bij het ontwikkelen en testen van beeldbrieven. Ze laten je zien wat lezers prettig vinden – en wat niet! 

Je krijgt de kans om te kijken naar beeldbrieven van organisaties als de RDW, UWV en het CBR, en ontdekt waar de kracht van beeld zit. Hoe kun je je boodschap versterken met een visueel element? Wat werkt wel, en wat juist niet? En wat doet beeld eigenlijk met de manier waarop lezers naar de afzender kijken? Met de tips uit deze sessie kun je direct aan de slag.  

Over de sprekers

Pauline Smabers

Ingewikkelde processen makkelijker maken. Dat is voor Pauline Smabers altijd de prioriteit. De kanteling maken van organisatie naar klant, van wet naar werkelijkheid. Pauline is doctorandus in de Nederlandse taal- en letterkunde en werkt al ruim 25 jaar als communicatieadviseur en informatieontwerper. In 2010 richtte zij Coform op, een bureau gespecialiseerd in dienstverleningscommunicatie. 

Charlotte Keuning

Mede dankzij haar achtergrond in psychologie heeft Charlotte Keuning altijd oog voor de mens achter de tekst. In haar 7 jaar als adviseur en informatieontwerper bij Coform, heeft ze talloze websites en brieven begrijpelijker en passender gemaakt. Vooral voor overheidsinstellingen, maar bijvoorbeeld ook in de zorg en de financiële sector. Zodat de doelgroep écht geholpen is, en niet blijft zitten met vragen of klachten.  

Inclusief beeldgebruik: ‘Je gaat het pas zien, als je het doorhebt

We hebben steeds meer aandacht voor begrijpelijkheid en inclusie in onze teksten. Maar hoe zit het met begrijpelijk en inclusief beeld? Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Dat is de kracht, maar ook de valkuil. In deze sessie leer je de aandachtspunten en valkuilen van verschillende beeldvormen. En je ziet waar de beste intenties qua beeld en inclusie, het slechts uitpakken. Je verbreedt jouw eigen referentiekader om deze fouten te voorkomen. Want: ‘je gaat het pas zien, als je het doorhebt.’ Daarvoor kijken we naar (veel) praktijkvoorbeelden en naar lessen uit onderzoeken en testen.

We gaan aan de slag met vragen als:

  • Hoe begrijp je beeld als je moeite hebt om informatie te begrijpen?
  • Wanneer kies je voor fotografie, iconen of illustraties? Wat zijn de sterke én zwakke punten van elke beeldvorm?  
  • Inclusie in beeld: waar gaat het mis? Hoe kan het beter?
  • Wat leren we uit onderzoek en testen van meerdere gemeentes? 

Over de spreker

Stefan Baas

Stefan Baas werkt als senior communicatieadviseur in team Beeld en Taal van de gemeente Amsterdam. Daar houdt hij zich dagelijks bezig met inclusieve communicatie. Hij geeft collega-ambtenaren concrete handvatten die helpen om inclusief te communiceren, in zowel taal als beeld. Waaronder de Richtlijnen en tips voor inclusieve taal in de Schrijfwijzer van Amsterdam en de Beeldwijzer voor laaggeletterden. Hij deelt zijn ervaringen en inzichten ook graag met jou.

Waar en wanneer?

De bijeenkomst is op dinsdag 11 maart van 10.00 tot 16.00 uur in de Centrale Bibliotheek Rotterdam (Hoogstraat 110, 3011 PV Rotterdam).

Aanmelden

Binnenkort openen we de inschrijvingen voor de bijeenkomst. Houd daarom de website in de gaten. Leden van Netwerk Direct Duidelijk ontvangen een e-mail als de inschrijvingen geopend zijn. Ben je nog geen lid? Meld je aan voor het netwerk.

Hoort bij het thema

Hoort bij de community