Gebruikersonderzoek doen: ook jij kan dit! (Direct Duidelijk Tour)
Moet je altijd groots gebruikersonderzoek (laten) doen? Of levert een kleine test op straat ook al voldoende waardevolle inzichten op? Van de eerste stapjes tot volwassen onderzoek: wat werkt in de praktijk, hoe ga je om met beperkingen in tijd en budget, en wanneer is een onderzoek eigenlijk ‘goed genoeg’? En hoe zorg je ervoor dat iedereen gehoord wordt bij zo’n onderzoek?
Deze vragen staan centraal tijdens een nieuwe aflevering van de Direct Duidelijk Tour. In dit webinar delen we voorbeelden van onderzoek doen dat past bij waar je organisatie nu staat. De gasten aan tafel vertellen hoe je onderzoek en testen laagdrempelig inzet én hoe je doorgroeit.
We gaan graag ook met jou in gesprek tijdens het webinar; je kunt vragen aan de gasten stellen in de chat.
Over de gasten
De volgende gasten schuiven aan:
Sanne van der Hagen

Sanne van der Hagen is oprichter van Zachte Stemmen. Met liefdevolle gedrevenheid en professionele aanpak laat zij zien dat iedereen mee kan doen en ertoe doet. Zij richt gesprekken zo in dat ook zachte stemmen gehoord worden en koppelt deze zorgvuldig terug, zodat organisaties inclusiever en effectiever besluiten kunnen nemen. Door te organiseren en te trainen op een inclusieve manier bouwt zij bruggen tussen partijen die elkaar van nature minder goed verstaan.
Met Zachte Stemmen worden in grote inspraak- of participatietrajecten ook de zachte stemmen gehoord: “We vinden de stemmen, horen ze en laten ze klinken.”
Diewerke Ponsen
Diewerke Ponsen is UX-designer bij UWV. Ze houdt zich onder andere bezig met de WW-aanvraag en de website werk.nl. Om de gebruiksvriendelijkheid van nieuwe ontwerpen en oplossingen te testen voert ze regelmatig gebruikersonderzoeken uit.

UWV beschikt over een eigen Klantcentrum, waar medewerkers van UWV in gesprek kunnen gaan met cliënten. Het Klantcentrum beschikt naast een interviewruimte over een meekijkruimte waar het onderzoek gevolgd kan worden. Sinds kort organiseert Diewerke op regelmatige basis een laagdrempelige onderzoeksmiddag in het Klantcentrum waarbij in korte tijd 3 designers met 6 verschillende respondenten kunnen spreken. Zo kunnen nieuwe ideeën snel en relatief simpel gevalideerd worden.
Over de presentator

Lodewijk van Noort is presentator van de Direct Duidelijk Tour. Daarnaast is hij adviseur Direct Duidelijk Den Haag bij de gemeente Den Haag. Als strategisch communicatieadviseur heeft Lodewijk een bedrijf in communiceren, presenteren en modereren in heldere taal. Ook is hij is voorzitter van Plain Language Association International (PLAIN).
Heb je alvast een vraag of een suggestie? Deel deze dan in het aanmeldformulier hieronder.