Themadag Klant­reizen: generieke klant­routes

De dienstverlening van de overheid bestaat uit talloze klantreizen. Van een paspoort aanvragen tot een melding doen, van het indienen van een aanvraag tot het ontvangen van een beschikking. Veel van die trajecten lijken sterk op elkaar, of hebben op z’n minst veel overeenkomsten. Toch zien we dat organisaties vaak opnieuw het wiel uitvinden. Dat kan slimmer. Daarom organiseren we op maandag 1 december een themadag over generieke klantreizen. Hoe kunnen we van elkaar leren en samen werken aan betere dienstverlening?

Over de themadag

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft op basis van ruim 200 klantreizen en service blueprints generieke klantroutes opgesteld. Dat zijn routes die inwoners en ondernemers doorlopen – langs verschillende loketten binnen de gemeenten en uitvoeringsorganisaties heen. Deze klantroutes geven inzicht in de totale ervaring van de klant en bieden een gemeenschappelijke taal om samen te verbeteren. Ze laten zien waar je als eerste kunt gaan verbeteren en hoe je met jouw project kunt bijdragen aan een betere dienstverlening. Zo maken we gebruik van elkaars kennis.

Op de themadag gaan we aan de slag met herkenbare thema’s, zoals: 

  • Ik zoek contact en krijg antwoord 
  • Ik zoek en ontvang hulp bij de overheid 
  • Melding openbare ruimte 
  • Aanvraag parkeervergunning 
  • Aanvraag (financiële) gezinsondersteuning 

Tijdens deze interactieve sessie van 4 uur: 

  • Verkennen we de generieke klantroutes van VNG
  • Toetsen we herkenning met de praktijk van gemeenten en landelijke uitvoeringsdiensten 
  • Onderzoeken we waar de kruispunten tussen organisaties beter kunnen
  • Oefenen we met het toepassen van de generieke klantroute aan de hand van concrete bestaande klantreizen – misschien wel die van jou

Meer informatie over de generieke klantroutes vind je op de website van VNG.

Wat het je oplevert

  • Je krijgt inzicht in bewezen klantroutes uit meer dan 200 trajecten 
  • Je leert hoe je deze inzichten kunt toepassen in je eigen organisatie
  • Je versnelt verbetertrajecten en voorkomt dubbel werk 
  • Je ontmoet collega’s die met dezelfde thema’s bezig zijn 

Voor wie?

Deze themadag is bedoeld voor professionals werkzaam bij de overheid die al ervaring hebben met klantreizen en zich bezighouden met het verbeteren van dienstverlening. Denk aan: dienstverleningsadviseurs, proces- of kanaalmanagers, en content- of communicatieadviseurs. 

Waar en wanneer?

Deze themadag is op maandag 1 december van 12.30 tot 17.30 uur. De themadag is in Bar Beton, Utrecht Centraal.

Aanmelden kan tot en met 17 november! We hebben beperkt plek, dus wees er snel bij!

Locatie

Bar Beton Utrecht Centraal

Stationshal 9 3511 CE Utrecht

Hoort bij het thema

Hoort bij de community

Meld je aan voor dit evenement

Je gegevens

Velden met een sterretje ("*") zijn verplicht.

Jouw naam

Vul hier de naam van jouw organisatie in.

naam@voorbeeld.nl

Noem eventueel ook een casus

Andere aanmeldingen 4 aanmeldingen (2 aanmeldingen niet getoond)

  • Sabine van der LugtGemeente Alphen aan den Rijn
  • TjeertDienst Toeslagen