Overzicht ervarings­deskundigen

Waar klop je aan als je bepaalde (doel)groepen wilt betrekken bij het testen en verbeteren van de overheidscommunicatie of -dienstverlening? Op deze pagina zie je een overzicht van allerlei organisaties en belangenverenigingen. Hier kun je terecht voor zogenoemde ervaringsdeskundigen.

Goed om te weten: dit overzicht is niet volledig. Heb je aanvullingen? Geef die dan door via info@gebruikercentraal.nl.

Testen met gebruikers

Hoe organiseer je de samenwerking met je inwoners en ervaringsdeskundigen? De website ABC Beleidshulp helpt je op weg. Deze website informeert beleidsadviseurs, coördinatoren en communicatiemedewerkers over het werven, begeleiden en inzetten van een testpanel met ervaringsdeskundigen.

Er wordt uitgelegd waarom het inzetten van een testpanel belangrijk is, wat een ervaringsdeskundige doet en hoe je een testpanel organiseert voor het verbeteren van communicatie-uitingen en belangrijke thema’s zoals laaggeletterdheid en duidelijk taalgebruik.

Laaggeletterden

Ouderen en jongeren met een migrantenachtergrond

Mensen met fysieke, auditieve en of visuele functiebeperkingen

Mensen met (verstandelijke) beperkingen en gedrags- en/of psychiatrische problemen

Ouderen

Transgender

Non-specifieke doelgroepen

  • Mensenbieb, een bibliotheek… met mensen. Hier ‘leen’ je levende boeken/ mensen die je normaal niet zo snel zou spreken. Denk bijvoorbeeld aan een transgenderpersoon, veganist, imam of vluchteling.
  • TrueTalk helpt organisaties om zélf klantinzichten op te doen. Hun wapen? Het echte gesprek.
  • Onzichtbaar Den Haag, trainingen met de inzet van ervaringsdeskundigen.
  • Niets Over Ons Zonder Ons helpt ervaringsdeskundigen en organisaties verder bij het inzetten van ervaringsdeskundigheid en uitvoering van het VN-verdrag Handicap.