Gemeente Rotterdam ondertekent Manifest Ontwerpprincipes
Geschreven door Mariska Woudenberg
Een gebruiksvriendelijke overheid. Voor iedereen. Dat is het belangrijkste uitgangspunt van het manifest Gebruiker Centraal. Directeur Klantcontact, Annemarie de Rotte, tekende dit manifest donderdag 24 januari 2019. Dit is ook de start van haar ambassadeurschap en het partnertraject voor de community Gebruiker Centraal.
Zet de Rotterdammer Centraal
Als onderdeel van het programma Dienstverlening 2019-2022 werkt het Klant Innovatie Centrum van de gemeente Rotterdam aan de innovatie van de gemeentelijke dienstverlening. De wereld is continu en in een hoog tempo aan het veranderen en onze dienstverlening moeten we op de behoefte van burgers aan laten sluiten. Het is belangrijk bestaande aannames en frames te doorbreken en te werken aan creativiteit, (digitale) vaardigheden en ondernemerschap binnen de gemeentelijke organisatie. Daarbij is het vooral van belang dat onze diensten toegankelijk blijven voor iedereen. En in het bijzonder voor Rotterdammers met een kwetsbaarheid of beperking.
Beeldbrieven bewezen effectief
Een mooi voorbeeld zijn de beeldbrieven die we hebben ontwikkeld. Door beeld toe te passen in onze brieven kunnen we effectiever communiceren naar alle Rotterdammers. De brieven staan ook op de website van Gebruiker Centraal en andere gemeenten en (semi-) overheidsinstanties zijn hier nu ook mee aan de slag.
De volgende stap die Rotterdam nu gaat zetten is het creëren van een platform waarin ze kennis delen en evenementen organiseren met andere Rotterdamse organisaties die de Rotterdammer centraal willen stellen. Hoe doen anderen dat? En wat kunnen we van elkaar leren en kopiëren? Dit platform is verbonden aan de landelijke community van Gebruiker Centraal.