Even voorstellen: Astrid Schippers, lid van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
Begin dit jaar is het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid officieel van start gegaan. Voorheen was dit het UX-testteam. Het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid is een onderdeel van de Gebruiker Centraal community. De leden van het expertpanel zijn mensen met een professionele achtergrond op gebied van User Experience en communicatie. De meeste van ons werken bij of voor een overheidsorganisatie.
Even voorstellen
Ik ben Astrid Schippers, User Experience researcher bij Logius (Ministerie van BZK). En ik ben vanaf de opstart vorig jaar betrokken bij het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid.
Producten van Logius zijn onder andere DigiD, Machtigen, MijnOverheid en de Berichtenbox. Ik werk al zo’n tien jaar als usability en UX adviseur en onderzoeker, bij verschillende onderdelen van de rijksoverheid.
Met mijn kennis over usability, user research, customer journeys, interaction design, help ik mijn overheidscollega’s graag om hun producten zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor hun gebruikers. Dit doe ik onder andere door het uitvoeren van usability/UX onderzoeken en expertreviews.
Hoe werkt het Expertpanel?
Wij doen een expertreview op jouw overheidsproduct of -dienst, zoals een prototype, website of app. Maar het kan ook een specifiek onderdeel van je website zijn, zoals een aanvraag voor een omgevingsvergunning of subsidie.
Dit doen wij elk vanuit onze eigen expertise. De één let meer op de User Experience, de ander is meer een expert op toegankelijkheid of juist op het schrijven van begrijpelijke teksten. Een expertreview kan je aanvragen via het aanvraagformulier op onze website.
Wij doen dit op vrijwillige basis vanuit de Gebruiker Centraal community. En het is een gratis dienst voor overheidsorganisaties.
Waarom doe ik mee?
In mijn werk heb ik een hoop verschillende producten en diensten voorbij zien komen. Dat vind ik leuk, om me steeds weer in iets nieuws te verdiepen. Juist daarom heb ik me ook aangemeld voor het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid! Het is voor mij een unieke kans om regelmatig bij te dragen aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van producten van andere overheidsorganisaties.
Waar let ik op als expert?
Een gebruiker komt op je website of app om bepaalde informatie te vinden of om een taak uit te voeren. Daarom let ik bij een review op een aantal zaken: Is het duidelijk waar ze moeten beginnen en zijn de vervolgstappen logisch en duidelijk? Zo zogeheten klantreis. Daarnaast let ik ook op of de teksten kort en begrijpelijk zijn. En is er ook meer informatie te vinden voor wie dat nodig heeft? Want vaak wordt er te veel informatie op een scherm gepropt, maar te weinig informatie maakt het juist ook weer lastig.
Een frisse blik
Mijn ervaring is dat expertreviews goed kunnen werken. Mensen met een scherpe en frisse blik naar jouw ontwerp laten kijken levert altijd wat op. Vaak dingen die je zelf over het hoofd ziet, omdat je al lange tijd aan een product hebt gewerkt.
Experts bekijken vaak je product als geheel en kunnen bijvoorbeeld ook goed op de details in tekst en vormgeving letten. Een echte gebruiker ziet dat zeker niet altijd, omdat die vooral gefocust is op de taak die uitgevoerd moet worden.
Ik raad je wel aan om naast de expertreview, zeker ook nog steeds gebruikerstesten te doen met echte gebruikers uit jouw doelgroep.
Ik ben heel benieuwd naar de opdrachten die er dit jaar gaan binnenkomen voor het Expertpanel.
Ben je zelf expert op gebied van toegankelijkheid, bruikbaarheid en/of begrijpelijkheid. En wil je ook lid worden van het Expertpanel? Meld je vooral aan als panellid! Zo helpen we elkaar en werken we samen aan een overheid waarbij de gebruikers centraal staan.