Wat is het verschil tussen accessibility, toe­gan­kelijk­heid en inclusie?

Elke overheidsorganisatie vindt het van groot belang om met diensten en producten zo goed mogelijk aan te sluiten bij de eisen en wensen van gebruikers. Maar hoe doe je dat? Door in te zetten op accessibility, toegankelijkheid of inclusie? Bij veel projecten is accessibility een speerpunt, maar wordt er na een succesvolle oplevering ontdekt dat er eigenlijk inclusie werd bedoeld.

Verschillen en samenhang tussen de begrippen

In dit artikel laten we de verschillen én de samenhang tussen de begrippen zien, zodat je tijdig de juiste afweging kunt maken bij toekomstige projecten.

Door de snelle technologische ontwikkelingen wordt er steeds meer en steeds sneller gedigitaliseerd. Zo ook bij (semi-)overheidsinstanties. Hoewel de digitalisering ervoor zorgt dat veel diensten dichterbij de burger komen, brengt dit ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Waarschijnlijk heb je de uitgebreide checklists wel voorbij zien komen in uw organisatie, waaraan websites, mobiele applicaties en andere digitale diensten moeten voldoen om toegankelijk te zijn. Maar waar komen deze vandaan, en zijn deze belangrijk?

Waarom zijn deze begrippen belangrijk?

Lees het gehele artikel van Jeroen Havinga op de website van Keen Public, waarin hij meer vertelt over accessibility, toegankelijkheid en inclusie. Ook vertelt hij over de toolkit en workshop Inclusie.