Volg de Direct Duidelijk Tour! En leer alles over duidelijke en inclusieve overheids­communi­catie

De Nederlandse samenleving is divers en publieke organisaties hebben contact met veel verschillende mensen. Hoe zorg je voor duidelijke taal? Hoe maak je jouw communicatieboodschap inclusief en dus begrijpelijk voor iedereen? Deze vragen staan centraal in de serie (gratis) webinars die Gebruiker Centraal en Direct Duidelijk samen organiseren. De Direct Duidelijk Tour richt zich op communicatieadviseurs, redacteuren en alle andere professionals die zich inzetten voor betere communicatie en dienstverlening vanuit de overheid. Ben jij al aangehaakt?

Terugkijken en teruglezen

In mei startten we met ruim 300 deelnemers de eerste aflevering over ‘duidelijke communicatie in tijden van crisis’. Sindsdien kunnen deelnemers iedere week een webinar volgen. Kijk je live mee? Dan heb je volop de gelegenheid om vragen te stellen aan de gasten. Als je niet live meekijkt, kun je de webinars – inclusief ondertiteling – achteraf terugkijken of teruglezen.

Deze webinars kun je terugkijken en -lezen:

  1. Duidelijke communicatie in tijden van crisis
    De coronacrisis raakt iedereen. Daarom is inclusieve en duidelijke communicatie en dienstverlening belangrijker dan ooit. In dit eerste webinar ging onze presentator Renata Verloop in gesprek met Steffie Kuijken, regisseur communicatie bij Veiligheidsregio Zuid-Limburg en met Lea Bouwmeester, oud-Kamerlid en vernieuwer op het gebied van inclusie, digitalisering en gezondheid.
  2. Draagvlak in jouw organisatie
    Hoe creëer je draagvlak voor duidelijke en inclusieve communicatie en dienstverlening in jouw organisatie als je tegen drempels aanloopt? Tijdens deze aflevering ging Renata Verloop hierover in gesprek met Dominique Simhoff (gemeente Utrecht) en Luc Boss (Logius).
  3. Zo betrek je burgers, op een inclusieve manier
    Wil jouw organisatie burgers en eindgebruikers betrekken bij het ontwikkelen en verbeteren van dienstverlening en communicatie? In dit webinar gingen we in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen uit de praktijk over hoe je op een succesvolle manier verschillende doelgroepen betrekt. Dus ook diegenen die niet altijd even goed kunnen meekomen in de samenleving.
  4. Alles over begrijpelijke taal
    Wat is begrijpelijke taal precies? Wat voor de één begrijpelijk is, is voor de ander misschien wel lastig óf juist veel te simpel. Als de taal die je gebruikt te lastig is, haken lezers af.  Maar als die te simpel is, nemen mensen de boodschap niet meer serieus. Bestaat er een gulden middenweg? Wat komt er allemaal bij kijken als je begrijpelijk wilt communiceren? Welke vaardigheden moet je daarvoor hebben of ontwikkelen?
  5. Direct duidelijke communicatie over de grenzen
    Wat kunnen we leren van onze collega’s in het buitenland over duidelijk communiceren? Wat zijn best practices die wij in Nederland misschien ook wel kunnen toepassen? Laat je inspireren door goede voorbeelden en wellicht een andere, frisse kijk op zaken!