Toetsingskader legt inclusiviteit langs de meetlat van overheid én burger
Je dénkt als overheid dat je dienstverlening voor iedereen bruikbaar, duidelijk en toegankelijk is – bijvoorbeeld je online dienst Verhuizen. Maar ìs dat ook werkelijk zo? Om dit te meten, kunnen overheden hun digitale diensten voortaan langs de meetlat van overheid én burger leggen met het toetsingskader inclusieve dienstverlening. Een podcast over dit thema, van grondleggers prof. dr. Wolfgang Ebbers en prof. dr. Lidwien van de Wijngaert, brengt de methodiek tot leven.
Even terug naar de trigger van alles: de gemeente Amsterdam wilde inclusieve dienstverlening bieden, maar vond het lastig om dit concreet te maken. Zij schakelde de hulp in van Wolfgang Ebbers, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en principal adviseur bij PBLQ, die al ruim twintig jaar betrokken is bij de digitale dienstverlening van de overheid. “Eerst heb ik een aantal uitgangspunten gedefinieerd. Bijvoorbeeld dat je dienstverlening inclusief is als álle burgers hun rechten kunnen uitoefenen en aan hun verplichtingen kunnen voldoen.”
Lees het hele interview op de website van het Toetsingskader.
Meer over Inclusie en digitale toegankelijkheid