Terugblik op de sessie over de toekomst en strategie van Gebruiker Centraal
Geschreven door Rene Schipper
Gebruiker Centraal bestaat 2 jaar! Tijd om te vieren en tijd om weer eens na te denken over het doel van ons bestaan. Onder het genot van een heuse Minions-taart (want werelddominantie is onze verborgen agenda) werden de aanwezigen van het actieteam geholpen door leden van de community.
In vier sessies vol post-its werden verschillende onderwerpen verkend.
Sessie 1 – Trends in de buitenwereld. Omgevingsanalyse?


Wat zijn de herkenbare trends om ons heen die invloed kunnen hebben/krijgen op Gebruiker Centraal. De kernwoorden en -zinnen uit deze sessie zijn; Transitie naar een netwerkmaatschappij, meer zelfredzaamheid van burgers, bedrijven die willen samenwerken met Gebruiker Centraal, steeds hogere verwachtingen ten aanzien van kwaliteit, het zelf toevoegen van content (blogs, recensies, etc.) door gebruikers, vrijheid versus veiligheid, hoogopgeleiden versus laagopgeleiden, “Internet of Things”, Mobiliteit en flexibiliteit (tijd en plaats onafhankelijk werken) en ontwikkelingen ten aanzien van methoden om mensen te betrekken.
Sessie 2 – Wat hopen we te bereiken in de komende 3 jaar?
Welke resultaten hebben we gehaald als we bij het vijfjarig bestaan van Gebruiker Centraal terugkijken? Backcasting pur sang! In 2020 zijn we nog steeds een community! We hebben werk en financiën om 3 FTE in te zetten – zeker niet groter dan dat. We worden geraadpleegd bij elk groot project. Er is een UX-keurmerk ontwikkeld. We zijn kennismakelaar, bijvoorbeeld voor aansluiting bij bestaande opleidingen. We hebben bereik in alle overheidslagen (rijk, provincie, waterschap, gemeente en uitvoeringsorganisaties). Het “Maak Het Bruikbaar Festival” is uitgegroeid naar een 3-daags congres met ruim 1000 bezoekers. (hadden we werelddominantie al genoemd?)
Sessie 3 – Welke rol kan Gebruiker Centraal spelen binnen de Overheid?
Welke rol(len) zie we voor ons zelf weggelegd in de nabije toekomst? Hoe gaan we ons profileren? Er zijn vele rollen mogelijk en we hoeven ons niet te beperken tot 1 rol tegelijk; Gebruiker Centraal wordt de “de stem van alle gebruikers“! De UX-pitbull ofwel de “luis in de pels” die constant blijft signaleren. We zijn de aanjager van kennis. We zijn onafhankelijk! we zijn gesprekspartner en beleidsadviseur. We hebben een pioniersfunctie. We zijn organisator van evenementen en bijeenkomsten. We zijn samenwerkingspartner van andere (soortgelijke) initiatieven.Train-the-trainer/buddies. We zijn de UX-evangelist!
Sessie 4 – SWOT-analyse
Wat zijn onze sterke en zwakke punten? Wat zien we als kansen en bedreigingen? En hoe gebruik je een koelkast als whiteboard?
Sterke punten
Onze actieve community, de mix van overheid en bedrijfsleven, de bestuurlijke impact die we hebben, onze ontwerpprincipes, we zijn/denken vernieuwend, open cultuur, klein actieteam, het onderwerp is actueel.
Zwakke punten
We willen meer dan de financiering toelaat, onze website kan beter (practise what you preach), communicatie/transparantie/terugkoppeling naar de community moet beter.
Kansen
Er is interesse vanuit het bedrijfsleven, er zijn mogelijkheden om samen te werken met andere initiatieven.
Bedreigingen
Verwarring tussen toegankelijkheid (accessibility) versus begrijpelijkheid (usability), is UX op dit moment een hype? Heeft verdere groei en professionalisering nadelig invloed op ons functioneren (statische versus organische organisatie)?




Plenaire sessie 1 – Wat zijn onze doelgroepen?

Wat zijn onze huidige doelgroepen en hoe zien we dat in de toekomst? Gebruiker Centraal richt zich momenteel vooral op de operationele laag (webmasters, digitaal adviseurs, redacteuren, beleidsadviseurs, communicatieadviseurs, functioneel ontwerpers). In de toekomst willen we ook de strategische laag (producteigenaren, gemeentesecretarissen, directeuren publiekszaken, lokale bestuurders, middenlaag bestuurders) nog meer benaderen en beïnvloeden.
Plenaire sessie 2 – Welke activiteiten kunnen we op gaan pakken?
Uit een longlist van ideeën op Trello werden 3 onderwerpen gekozen en verder uitgewerkt. Tour of Duty / Estland in de polder: reis voor bestuurders. Kunnen we excursies organiseren waar we bestuurders meenemen langs “slechte voorbeelden” of “confronteren met de gebruiksvriendelijkheid van hun eigen dienstverlening” om ze de urgentie te laten voelen. In combinatie met het wenkend perspectief bieden door ook “goede voorbeelden” te laten zien of ze de juiste hulpmiddelen bieden. Combinatie van ambassadeurs (excursieleider) en bestuurders.
Blogteam. Mensen uit het werkgebied actief benaderen om blogs op te publiceren op de website.
Bewustwording / inzicht door confrontatie creëren. Denk aan TV-programma’s als “Undercover boss”, “De Museumbende”, “De gezelligste gemeente van Nederland”.
Plenaire sessie 3 – Hoe en waar kunnen we aanhaken om voor continuïteit te garanderen?

Welke organisaties en bedrijven zouden ons initiatief willen sponsoren. Deels met reguliere financiering (om 3 FTE te kunnen inzetten voor ondersteunende taken).Deels gekoppeld aan evenementen. Bedrijven die een verkooppraatje willen doen mogen dat tegen betaling. Verschillende gradaties in sponsorship; goud, zilver, brons,…
Met dank aan
Margot, Margo, Bart, Freek, Han, Ruud, Jan Pieter, Mario, Maarten, Martin, Seger, Edo, Victor en Rens