
Bjorn is als procesmanager Innovatie sinds 2016 betrokken bij het ontwikkelen van mensgerichte dienstverlening. Van 2016 tot 2019 heeft hij in het kader van het Europese project Like! diverse experimenten met service design-methodieken opgezet en begeleid. In maart 2020 werd hij gevraagd te kijken naar de mogelijkheden voor dienstverlening via videobellen, naar aanleiding van de oplaaiende coronacrisis. De opgave: hoe zorgen we dat we oogcontact houden met Rotterdammers als de balies niet meer zo toegankelijk zijn?
Na kort experimenteren met een videobel-applicatie, heeft hij als product owner vormgegeven aan de bouw van een volledige digitale balie, waarmee dienstverlening aan burgers kan worden aangeboden tijdens een videogesprek. Deze applicatie, de Digitale Balie, heeft in 2021 de Gemeentedelers 2021 award gewonnen (VDP, VNG, BZK) en is genomineerd voor de Computable Awards 2021 in de categorie Innovatie.
Voorafgaand aan zijn functie bij het Cluster Dienstverlening, heeft hij zich bij de gemeente Rotterdam jarenlang bezig gehouden met innovatieve projecten en programma’s ten aanzien van drugs- en alcoholpreventie onder jongeren, in het bijzonder bij kwetsbare jongeren. Daarvoor is hij enkele jaren betrokken geweest bij ontwikkelingen op het gebied van sociale veiligheid bij de Directie Veiligheid van de gemeente Rotterdam, en is hij bijna 10 jaar politieman geweest in Rotterdam en Utrecht.
Videobellen als Digitale Balie bij de gemeente Rotterdam en omnichannel dienstverlening
Vanachter het scherm je baby aangeven of je huwelijk regelen. Dat kan sinds vorig jaar in gemeente Rotterdam via de digitale balie. En de omnichannel aanpak sluit goed aan op de ambities van de overheid waarin verbetering van het contact tussen burger, ondernemer en overheid centraal staat.