• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Direct Duidelijk Tour
    • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
    • Design Thinking
    • NL Design System
    • Kennisbank Beeldtaal
    • Kenniscommunity Inclusieve dienstverlening
    • LiNT Leesbaarheidsinstument Nederlandse Teksten
    • Optimaal Digitaal
    • Schrijfwijzer
    • Toolkit Inclusie
    • Toetsingskader Inclusie
    • Volwassenheidsscan
  • Conferenties
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Terugblik Gebruiker Centraal Festival – 2018
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Werkwijze Gebruiker Centraal
    • Direct Duidelijk
    • Rotterdammer Centraal
    • Promotie materiaal
Home Conferentie Gebruiker Centraal: De menselijke maat #HoeDan Programma conferentie De menselijke maat #HoeDan Breakoutsessies  Is jouw prototype, website, app of brief wel écht gebruiksvriendelijk en duidelijk?

Is jouw prototype, website, app of brief wel écht gebruiksvriendelijk en duidelijk?

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn
Online webinar

Aanmelden voor de conferentie

Werk je bij een overheidsorganisatie en twijfel je of je prototype, website, app of brief wel écht gebruiksvriendelijk en duidelijk is? En wil je het nog laten checken bij een aantal experts? Vraag dan feedback aan het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid.

De gehele dag kun je advies vragen aan één van onze experts op gebied van user experience (UX), die kijken naar de bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. En ook aan onze  taaladviseurs, die kijken naar direct duidelijk en begrijpelijk taalgebruik online en in brieven.

Plaats jouw vraag op het Mirobord

Plaats jouw vraag, url, screenshot etc. op het speciaal hiervoor ingerichte Mirobord. Onze adviseurs geven dan hun advies op dit bord. Het bord blijft voorlopig ook online staan, dus je kunt het ook nog op een later tijdstip terugkijken.

Stel je vraag via Zoom

Daarnaast kun je op 2 december tussen 10.30u – 16.00u ook via Zoom contact opnemen om je advies te vragen, of meer uitleg naar aanleiding van je vraag. De Zoom-link komt 2 december op het portaal van de conferentie te staan.

Over het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Het Expertpanel gebruiksvriendelijkheid bestaat uit professionals die werkzaam zijn op het vlak van User eXperience (UX), die letten op bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. En professionals die veel ervaring hebben op gebied van begrijpelijke communicatie. Veel leden werken of hebben gewerkt bij of voor de overheid. Zij willen graag vrijwillig hun steentje bijdragen om de dienstverlening van de overheid bruikbaarder, toegankelijker en begrijpelijker te maken. Zij doen een collegiale toetsing (expertreview) op de producten of diensten van een overheidsorganisatie, met als focus de toegankelijkheid, de bruikbaarheid en begrijpelijkheid.

Je kunt de hulp van het Expertpanel op ieder moment inschakelen. Het mooiste is om de expertreview te doen voorafgaand aan de gebruikerstest met je echte gebruikers of een bepaalde groep ervaringsdeskundigen. En daarna bijvoorbeeld nog een keer als er weer iets wezenlijks is veranderd.

Mocht je niet in de gelegenheid zijn om tijdens de conferentie jouw vraag te stellen. Of wil je kijken wat we voor jouw kunnen betekenen voor een uitgebreidere expertreview, neem dan gerust contact met ons op via ons contactformulier of opdrachtformulier.

Sprekers

Astrid Schippers

Astrid Schippers

User Experience researcher

User Experience researcher bij ministerie BZK, Logius. Producten van Logius zijn onder andere DigiD, Machtigen, MijnOverheid en de Berichtenbox. Ik heb veel ervaring binnen de rijksoverheid met usability/UX onderzoeken en expert reviews. Met mijn kennis over usability, user research, customer journeys en interaction design help ik graag anderen binnen de overheid.

Charlotte van Lijnden

Charlotte van Lijnden

UX designer & researcher, speciale interesse in (web)toegankelijkheid

Vanaf 2001 werkzaam op verschillende plekken binnen de (semi)overheid. Gestart bij het VUMC Amsterdam en de laatste jaren werkzaam binnen de Rechtspraak. Ik zet mij dagelijks in om (semi)overheid websites, apps en communicatie begrijpelijker en toegankelijker te maken. Zo heb ik mogen helpen om de CoronaMelder app toegankelijk te maken.

Gerard van Os

Gerard van Os

Gebruiksonderzoeker (gepensioneerd)

Veel expertise en ervaring op gebied van gebruik(er)sonderzoek. Waar let ik op: “wie gaat dit begrijpen en kan die het ook gebruiken?”

Linda van der Burg

Linda van der Burg

Adviseur Direct Duidelijk (gepensioneerd)

Taal is mijn ding. En direct duidelijke taal m’n uitdaging. Als senior communicatiemedewerker bij gemeente Nijmegen heb ik ervoor gezorgd dat de gemeente zich heeft aangesloten bij Direct Duidelijk en dat er schrijfcoaches zijn opgeleid. De laatste maanden voor mijn pensioen heb ik meegewerkt als communicatieadviseur bij de Direct Duidelijk Brigade. In 2022 ga ik nog aan de slag bij de HAN bij een vervolgonderzoek naar begrijpelijke overheidsteksten.

Mariska Woudenberg, Gebruiker Centraal, ICTU

Mariska Woudenberg

Coördinator Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid

Mariska is coördinator van het Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid en adviseur bij Gebruiker Centraal. Sinds 2006 werkzaam voor ICTU. In diverse projecten gewerkt op gebied van de digitale overheid. Zij onderzoekt en adviseert in het gebruiksvriendelijker en toegankelijker maken van websites, het verbeteren van de kwaliteit van de content en de inzet van social media.

Marja Haaijer

Marja Haaijer

Senior communicatieadviseur

Senior communicatieadviseur bij Nationaal Coördinator Groningen en nu tijdelijk werkzaam bij het taalteam van BZK. Het taalteam redigeert Kamerbrieven, nota’s en andere communicatiemiddelen en geeft daarnaast taalworkshops voor collega’s bij BZK. Ik maak ingewikkelde teksten prettig leesbaar en help anderen die dit ook willen leren. Als het gaat om duidelijke communicatie, let ik op het taalniveau en de manier van schrijven. Bijvoorbeeld of een tekst concreet en duidelijk is en dat het aansluit bij de lezer.

Marjolein Husken

Marjolein Hüsken

Adviseur digitale media

UX-onderzoeker en specialist digitale toegankelijkheid. Ik let bij een review vooral op digitale toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en direct duidelijk taalgebruik.

Michael Hohne

Michael Höhne

UX designer, UX researcher en deskundige digitale toegankelijkheid

Vanuit Rijkswaterstaat ben ik werkzaam voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Binnen diverse overheidsprojecten heb ik gewerkt aan het verhogen van de bruikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van digitale dienstverlening. Ik draag graag een steentje bij om de dienstverlening van overheden te helpen verbeteren. Een expertreview kan hierin een frisse blik bieden.

Rogier Barendregt

Rogier Barendregt

UI/UX ontwerper

Ik zal vooral letten op (visuele) consistentie, inclusie en leesbaarheid van tekst.

Wouter Jongepier

Wouter Jongepier

Adviseur Tekst en Taal, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte


bekijk de privacyverklaring

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap