Overzicht community’s

Deelnemen in community’s van gebruikers, bedrijven of specifieke belangengroepen levert veel op. Door actief mee te doen krijg je een dieper inzicht in behoeftes en de context van problematiek rond dienstverlening. Dan kan je nog beter ‘van buiten naar binnen’ werken. Je vindt hieronder een overzicht van community’s.

Het overzicht is niet volledig. Heb je aanvullingen? Geef die dan door via info@gebruikercentraal.nl.

Gebruiker Centraal community’s

Een toegankelijke, bruikbare en begrijpelijke overheid: daarvoor kun je bij Gebruiker Centraal meedenken én meedoen. Daar hebben we verschillende community’s voor. Die zijn allemaal gericht op een ander thema van inclusieve dienstverlening. Je bent van harte welkom om lid te worden! Op de pagina ‘Meedoen’ vind je alle Gebruiker Centraal Community’s.

Innovatie

  • Digicampus – Bij Digicampus werken overheid, markt, wetenschap en burgers samen aan de publieke dienstverlening van de toekomst. Met elkaar bouwen we de Digicampus en zetten we ons in voor een sterk en digitaal Nederland. Jij kunt vanuit jouw organisatie aansluiten bij Digicampus om deze doelen te bereiken én te leren hoe je de innovatie vanuit jouw eigen organisatie kunt aanpakken.
  • Ynnovate – Ynnovate is een community van mensen die zich inzetten voor innovaties in de publieke sector.
  • Stormpunt – Stormpunt helpt buiten de gebaande paden te denken en frisse ideeën te genereren. Creatief problemen oplossen.

Rijksoverheid

  • Ons CommunicatieRijk – Een community over overheidscommunicatie, onderzoek en UX-design.
  • Rijks Innovatie Community – Innovatienetwerk van de Rijksoverheid.
  • Belastingdienst: Forum Fiscaal Dienstverleners en Forum Salaris
  • Overheidsbrede onderzoekscommunity – De Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening is een netwerk van onderzoekers en gebruikers van onderzoeksresultaten die werkzaam zijn binnen de overheid en kennisinstituten. De community deelt kennis en inzichten uit onderzoek en hoe onderzoek het beste ingezet kan worden voor gebruikersgerichte dienstverlening. Daarnaast helpt de community overheden onderzoek naar een hoger niveau te tillen.

Uitvoeringsorganisaties

  • Manifestgroep. De Manifestgroep, een samenwerkingsverband van 16 uitvoeringsorganisaties, trekt gezamenlijk op om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren.
  • KleinLef. KleinLef is een vrijwillig samenwerkingsverband van, voor en door kleine uitvoeringsorganisaties. Ze zetten zich in om de dienstverlening aan burgers, bedrijven en medeoverheden te verbeteren.

VNG / Gemeente

  • VNG-forum. Via de VNG-fora kun je in contact komen met collega’s in andere gemeenten. Je kunt er vragen stellen en kennis en ervaring uitwisselen over allerlei onderwerpen. Deze fora zijn speciaal bedoeld voor gemeenteambtenaren
  • Common Ground. Het doel van Common Ground is het eenvoudiger, sneller en slimmer oplossen van grote maatschappelijke opgaven. Zoals de duurzaamheidstransitie, meer grip op de (uitgaven in de) zorg, participatie en de handhaving van openbare orde en veiligheid.
  • Leerkring omnichannel VNGR. Wil je de interactie tussen gemeente en burgers en ondernemers versterken? Wil je weten wat een kanaalstrategie daarbij kan betekenen? Sluit je dan aan bij de Leerkring Omnichannelstrategie die VNG Realisatie in samenwerking met Gebruikers Centraal en A&O fonds Gemeenten organiseert.

Handige lijstjes en overzichten

Op zoek naar ervaringsdeskundigen, handige apps en tools die jou helpen om je website toegankelijker te maken en duidelijker te communiceren? Of ben je op zoek naar lees- en boekentips over content design? We hebben deze voor je verzameld in handige lijstjes en overzichten