• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal
  • Home
  • Blog
    • Conferentie Design thinking bij de overheid
  • Evenementen
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Design Thinking
    • Direct Duidelijk Tour
    • Expertpanel gebruiksvriendelijkheid
    • Kennisbank Beeldtaal
    • NL Design System
    • Optimaal Digitaal
    • Toolkit Inclusie
    • Toetsingskader inclusie
    • Volwassenheidsscan
  • Podcast
  • Over ons
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Rotterdammer Centraal
    • Promotie materiaal
  • Contact
Home Optimaal Digitaal Bordspel spelen op het meest positieve event van het jaar
20 jan2019

Bordspel spelen op het meest positieve event van het jaar

Auteur: Ineke Graumans

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Het Optimaal Digitaal spel is een workshop in spelvorm. Normaal wordt het met 4 tot 6 mensen gespeeld die in één team werken aan dienstverlening. En is er 2 uur voor nodig om het spel te spelen. Voor de Big Improvement Day op 15 januari doen we het anders. Met bijna 40 mensen in een uur tijd. Dat is de uitdaging voor de sidesessie, die we op uitnodiging van het ministerie van BZK mogen geven.

Het thema: Digitale inclusie

BID beoogt de meest positieve dag van het jaar te zijn. Overheid, kenniscentra en bedrijfsleven komen bij elkaar om positieve ontwikkelingen te delen en elkaar te inspireren. Daar willen we graag bij zijn. Het thema van dit jaar is inclusie: iedereen moet mee kunnen doen. Digitale inclusie is daarbinnen een belangrijk vraagstuk. Digitalisering brengt fantastische mogelijkheden en is niet meer weg te denken, maar pakt (nog) niet voor iedereen positief uit. Toch moet iedereen mee kunnen doen in deze samenleving en moet iedereen gebruik kunnen maken van de dienstverlening van de overheid. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Spelenderwijs digitale inclusie verbeteren

Bij dit thema voelen we ons helemaal thuis en met deze vraag kunnen en willen we wat. We gaan in de sidesessie het spel Optimaal Digitaal spelen met als doel ‘verbeteren van digitale inclusie: hoe verbeteren we digitale dienstverlening zodat meer mensen mee kunnen doen’? Aan de hand van de meer dan 100 tipkaarten wordt zo scherp welke focus nodig is om dit doel te bereiken.

Maar tja, we zitten niet om de tafel met 6 spelers van een team die met elkaar dat doel gaan realiseren en waarvoor we 2 uur de tijd hebben. Nee, we staan met 40 mensen in de Circusbar van het AFAS Circustheater. Die elkaar niet kennen. Dat wordt lastig om wat los te maken. Zou je denken.

Kiezen, overtuigen, samen, focus op doel en concrete acties

De essentie van het spel is dat je keuzes maakt, je anderen moet overtuigen van het belang van die keuze én je moet verdiepen in de keuzes van je collega’s. Je moet er met elkaar binnen een bepaalde tijd uitkomen wat de beste keuzes zijn. En wat je concreet kunt én gaat doen om je doel te bereiken. In het spel wordt je aan de hand van 8 stappen op een positieve en constructieve manier door dit proces geleid. Die essentie hebben we proberen te vertalen naar een spelvorm met 6 stappen die we met veel mensen tegelijk kunnen spelen. Na een korte inleiding gaan we aan de slag.

Tipkaarten, bondjes maken

Iedereen krijgt bij binnenkomst een tipkaart, het doel ‘verbeteren van digitale inclusie’ wordt uitgelegd. De deelnemers krijgen de opdracht om met iemand die ze niet kennen de discussie aan te gaan over wie de beste tip heeft om het doel te bereiken, waarna ze als duo verder gaan met die beste tipkaart. In eerste instantie is er schrik in de ogen, maar in no time hebben we als spelleider een microfoon nodig om boven het lawaai van de dialoog uit te komen. De duo’s gaan dan een ‘bondje maken’ met een ander duo waarvan ze de tip goed vinden en gaan ze verder als team.

Overtuigen met argumenten

Dan komt het onderdeel van het spel dat in een kleine groep altijd het meest teweeg brengt. Elk team pakt bij de linkerbuurgroep de tipkaart weg die zij het minst belangrijk vindt. Als je het daar niet mee eens bent mag je de overgebleven tipkaart omruilen, maar alleen als je de andere teams kunt overtuigen. Anders gaat het niet door.

We eindigen met ‘over de streep’: alle deelnemers kiezen steeds tussen twee overgebleven tips, verantwoorden hun keuze en kunnen daarmee anderen overtuigen. Welke tip draagt het meest bij aan het behalen van het doel en waarom?

De discussie barst los

En dan gebeurt hetzelfde als in de Spelleider-workshops die we regelmatig geven. Ook dan spelen mensen van verschillende organisaties het spel met een algemeen doel terwijl ze de fijne kneepjes van het spelleiderschap leren. De discussie barst los, tussen mensen die elkaar tot kort daarvoor niet kennen, serieus wordt beargumenteerd waarom juist die tip de beste is om digitale inclusie te verbeteren. En worden mensen al dan niet overtuigd en keuzes bijgesteld.

Aan de slag!

We zijn uiteindelijk niet tot concrete acties gekomen die iedereen vandaag oppakt. Dat is ook niet het doel van zo’n algemene sessie. Maar er is wel iets bereikt. Alle deelnemers die enthousiast zijn over het spel krijgen het mee – en dat waren ze allemaal – op voorwaarde dat ze het écht gaan spelen in de eigen organisatie. Met als doel digitale inclusie, het verbeteren van de website, input voor een visiestuk, wat dan ook. Maar altijd met een focus op verbetering van de dienstverlening.

Geïnteresseerd?

Wij komen het spel graag ook bij andere bijeenkomsten voor overheidsorganisaties presenteren. In de vorm van een presentatie, spelleidercursus of een sessie zoals op de Big Improvement Day.

Als jij ook geïnteresseerd bent in het Optimaal Digitaal spel, neem dan gerust contact op.

Links

  • Optimaal Digitaal spel
  • Big Improvement Day 2019

Over Ineke Graumans

Belevingsonderzoek | Consultancy | Communicatie
Succesfactoren digitale dienstverlening
Van start! Een gezamenlijk Design System voor de overheid

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap
  • Inloggen