Met een knipoog naar Prinsjesdag beleeft de Big Improvement Day (BID) de derde dinsdag van het nieuwe jaar zijn 11e editie. Een dag gericht op positiviteit, verbinding, inspiratie en innovatie. Dit jaar staat in het teken van ‘succes’.
Sidesessie: gebruiksvriendelijk ontwerpen en een oordeel door de Taalambassadeurs
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is één van de organisatoren van een sidesessie. Daarin wordt de deelnemer uitgedaagd: ‘de digitale overheid: ben jij de slimste ontwerper van Nederland?’.
Onder leiding van Victor Zuydweg en Edo Plantinga van de kenniscommunity Gebruiker Centraal gaan de deelnemers in groepjes aan de slag om op papier een zo’n gebruiksvriendelijk mogelijk ontwerp van een digitale overheidsdienst te maken. Dat dit nog niet zo eenvoudig is blijkt wel uit het commentaar en het oordeel van de Taalambassadeurs, ex-laaggeletterden die namens de stichting Lezen en Schrijven laten zien hoe belangrijk taal is om mee te kunnen doen in de samenleving.
“Een eyeopener”, oordeelt een deelnemer, “of iemand het wel of niet begrijpt hangt op zulke kleine dingetjes”. Dat is precies de boodschap die Victor Zuydweg wil overbrengen vandaag: “Gebruiksvriendelijkheidexpert McGovern heeft eens gezegd: de slechtste manier om een website te ontwerpen is om met vijf ontwerpers in een kamer lattes te gaan drinken. Dat is wel hoe overheidsdienstverlening wordt gemaakt. Wat we hier proberen te laten zien is dat je moet testen en testen en testen. Dus dat je niet eerst een dienst of product helemaal moet uitwerken, maar dat je ook heel slordig en grof kunt beginnen en dat voorlegt aan mensen. Dan heb je binnen een uur al inzichten die, als je het procesmatig had aangepakt, niet had. Je kunt dus een ‘big improvement’ op je eigen dienstverlening maken, met een fractie van de tijd en de kosten”.