• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Gebruiker Centraal, naar de homepage
  • Home
  • Evenementen
  • Blog
  • Webinar terugkijken?
  • Podcast
  • Instrumenten
    • Ontwerpprincipes
    • Manifest
    • Direct Duidelijk Tour
    • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
    • Design Thinking
    • NL Design System
    • Kennisbank Beeldtaal
    • Kenniscommunity Inclusieve dienstverlening
    • LiNT Leesbaarheidsinstument Nederlandse Teksten
    • Optimaal Digitaal
    • Schrijfwijzer
    • Toolkit Inclusie
    • Toetsingskader Inclusie
    • Volwassenheidsscan
  • Conferenties
    • Conferentie De Menselijke Maat – 2021
    • Conferentie Design thinking bij de overheid – 2020
    • International Design in government conference – 2019
    • Gebruiker Centraal Festival 2018 – De presentaties
    • Maak Het Bruikbaar Festival – 2015, 2016, 2017
  • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrief
    • Actieteam
    • Ambassadeurs
    • Werkwijze Gebruiker Centraal
    • Direct Duidelijk
    • Rotterdammer Centraal
    • Promotie materiaal
Home Optimaal Digitaal Big Improvement Day: positiviteit, verbinding, inspiratie en innovatie
25jan2018Gepubliceerd op 25 januari 2018

Big Improvement Day: positiviteit, verbinding, inspiratie en innovatie

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Met een knipoog naar Prinsjesdag beleeft de Big Improvement Day (BID) de derde dinsdag van het nieuwe jaar zijn 11e editie. Een dag gericht op positiviteit, verbinding, inspiratie en innovatie. Dit jaar staat in het teken van ‘succes’.

Sidesessie: gebruiksvriendelijk ontwerpen en een oordeel door de Taalambassadeurs

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is één van de organisatoren van een sidesessie. Daarin wordt de deelnemer uitgedaagd: ‘de digitale overheid: ben jij de slimste ontwerper van Nederland?’.

Onder leiding van Victor Zuydweg en Edo Plantinga van de kenniscommunity Gebruiker Centraal gaan de deelnemers in groepjes aan de slag om op papier een zo’n gebruiksvriendelijk mogelijk ontwerp van een digitale overheidsdienst te maken. Dat dit nog niet zo eenvoudig is blijkt wel uit het commentaar en het oordeel van de Taalambassadeurs, ex-laaggeletterden die namens de stichting Lezen en Schrijven laten zien hoe belangrijk taal is om mee te kunnen doen in de samenleving.

Quote Gerry McGovern: "The worst way to design a website is to get five smart people in a room drinking lattes and posting post-its notes."“Een eyeopener”, oordeelt een deelnemer, “of iemand het wel of niet begrijpt hangt op zulke kleine dingetjes”. Dat is precies de boodschap die Victor Zuydweg wil overbrengen vandaag: “Gebruiksvriendelijkheidexpert McGovern heeft eens gezegd: de slechtste manier om een website te ontwerpen is om met vijf ontwerpers in een kamer lattes te gaan drinken. Dat is wel hoe overheidsdienstverlening wordt gemaakt. Wat we hier proberen te laten zien is dat je moet testen en testen en testen. Dus dat je niet eerst een dienst of product helemaal moet uitwerken, maar dat je ook heel slordig en grof kunt beginnen en dat voorlegt aan mensen. Dan heb je binnen een uur al inzichten die, als je het procesmatig had aangepakt, niet had. Je kunt dus een ‘big improvement’ op je eigen dienstverlening maken, met een fractie van de tijd en de kosten”.

Het volledige artikel is te lezen op Digitale Overheid. Het artikel is tot stand gekomen met inbreng van Elka Helmers en Nicolette Groeneweg-Faneyte.

Links

  • Taalambassadeurs
  • Overzicht van de sprekers op de BID

Over Ineke Graumans

Belevingsonderzoek | Consultancy | Communicatie

Footer

Over Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de online dienstverlening van de overheid.

Meer over Gebruiker Centraal

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte


bekijk de privacyverklaring

  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap