Onze content is waar·de·loos

Geschreven door Seger de Laaf

Waar·de·loos: dat definieert van Dale als iets zonder waarde. Zoals plastic tasjes of rietjes. Precies hoe wij al jarenlang met content omgaan: dump het online en kijk er nooit meer naar om – exact zoals Gerry McGovern het verwoordde in The psychology of cheap. Bij deze strategie, als het er al één is, verliest vooral de klant. Keihard.

· Tesla: Het interieur kent geen knoppen en starten kan met telefoon in je zak.
· Uber: Drie keer klikken en daar komt dat autootje aanzwabberen op de kaart.
· Picnic: Even de favorieten in het digitale mandje en zondagavond gaat de bel.

Iedereen vol lof op menig verjaardagfeestje. Tsjonge jonge, wat gaat dat lekker makkelijk zeg.

Nu komt onze contentstrategie. Hier heeft u honderd terabyte aan teksten, ons werk zit erop!

Terwijl iedereen vrolijk doorbabbelt over de laatste innovaties en de meest hoogdravende ethische dillema’s, heb ik mijn inbox schoongeveegd na de vakantie. Daar zitten, zonder overdrijven, minstens 100 nieuwe initiatieven of lanceringen in. Er is niet één iemand die schrijft: We hebben besloten hiermee te stoppen. Of dit en dat systeem samen te voegen. Arme contentmanagers en webmasters. Gerry McGovern sprak er één die de strijd allang heeft opgegeven, hij beschreef het als een datalakego with the flow. En dan heb ik het nog niet eens over de duizenden websites en apps die we over die content heen leggen.

Maar er gloort hoop, al is het zonnestraaltje nog dun. Bij Algemene Zaken zijn er strakke prototypes in ontwikkeling, die een hoop overbodig kunnen gaan maken. Gelukkig zijn er nog collega’s die begrijpen dat less is more ook op ons van toepassing is, en dat onze klanten niet langer met een kajak door de smurrie kunnen varen.

Hoort bij het thema